۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
آیا احتمال افزایش دوباره قیمت مس وجود دارد؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا احتمال افزایش دوباره قیمت مس وجود دارد؟

قیمت مس در دو سال گذشته با سرعت زیادی رشد کرد. حال نگرانی از همه گیری با سویه اومیکرون این سوال را ایجاد کرده است که آیا باید دوباره منتظر اوج گیری قیمت باشیم؟

بازار؛ گروه بین الملل: در دو سال گذشته بازارهای فلزی با تحولات زیادی روبرو شدند و انتظار می رفت با توسعه واکسیناسیون بخشی از این مشکل برطرف شود. اما سویه اومیکرون بحران تازه ای را در دنیا ایجاد کرد و باعث شد تا قیمت فلزات بازهم سیر افزایشی در پیش بگیرد.

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در فصل اخر سال ۲۰۲۱، قیمت مس در بازار رشد کرد. امار نشان می دهد در این فصل قیمت هر تن مس در دنیا ۳۰۰ دلار نسبت به فصل سوم سال ۲۰۲۱ رشد کرده است که دلیل ان را می توان همه گیری با سویه اومیکرون و تاثیر آن روی فعالیتهای معدنی و کار در معادن دانست.

در آخرین ماه سال قیمت هر تن مس به قیمت ۹۵۵۱ دلار مبادله شده است که نسبت به قیمت در پایان سال قبل بالغ بر دو هزار دلار بالاتر بود. آمار نشان می دهد هر تن مس در قصل اخر سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷۱۸۵ دلار فروخته شده است.

در سال ۲۰۱۹ هر تن مس در بازار جهانی قیمتی برابر با ۶۰۱۰ دلار داشت و در سال ۲۰۲۰ به مرز ۶۱۷۴ دلار رسید ولی در سال ۲۰۲۱ قیمت این محصول ارزشمند صنعتی رشد بی سابقه ای را تجربه کرد و در نهایت متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۱ به مرز ۹۳۱۷ دلار رسید.

بازار مس در دو سال اخیر تحت تاثیر کرونا با تغییرات زیادی همراه بود و چالشهای زیادی را برای صنعتگران به خصوص فعالان صنعت ساختمان و برق به همراه آورد. این صنایع با رشد هزینه ها روبرو شدند و نتوانستند بخش زیادی از تعهدات خود را در دنیا به انجام برسانند که حاصل این تحول مشکل در تامین برق در برخی از کشورهای دنیا و افزایش قیمت برق مصرفی در جهان بود.

رویترز در گزارش اخیر خود با اشاره به تغییرات اخیر قیمت مس در بازار جهانی نوشت: «این رشد قیمت طی یک سال در بازه ده ساله اخیر بی سابقه بوده است. بازار مس در اغلب سالها در ثبات نسبی قرار داشت زیرا بازاری بسیار مهم برای فعالیتهای صنعتی بود و دولتها نظارت زیادی بر عملکرد ان داشتند تا مانع از ایجاد اختلال در این بازار شوند اما بحران ناشی از کرونا این تعادل را بر هم زد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به احتمال افزایش قیمت مس در سال جاری به دلیل بالا گرفتن همه گیری با سویه اومیکرون در جهان این طور آمده است: «سویه اومیکرون به عنوان یک سویه نگران کننده در دنیا معرفی شده است و باعث شد تا شمار زیادی از مردم دنیا درگیر کرونا شوند. بسیاری از کسب و کارها به دلیل درگیر شدن نیروهای خود با این مشکل تعطیل شدند و بسیاری مجبور شدند ساعات کاری خود را تقلیل دهند. از طرف دیگر در معادن مس، خبر از تعطیلی ها و کاهش تولید منتشر شد. خبری که باعث ایجاد اختلال در عرضه شد. افت عرضه می تواند باعث وارد شدن فشار مضاعف در جهت افزایش قیمت شود و در نتیجه مشکلات تازه ای را برای صنایع پایین دستی مس ایجاد کند.»

بانک جهانی پیش بینی می کند در صورت کنترل پاندمی در سال جاری قیمت مس در بازار جهانی کاهش پیدا کند ولی در خوش بینانه ترین حالت سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن مس در مرز ۸۵۰۰ دلار قرار خواهد گرفت.

ولی اگر بحران کرونا در سال جاری ادامه پیدا کند و سویه های مختلف باعث تشدید همه گیری در دنیا شود یا بحران های ایجاد شده باعث توقف دوباره فعالیتهای اقتصادی شود، باید منتظر افزایش شدید قیمت و گذشتن متوسط قیمت سالانه از مرز ۱۰۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ باشیم. این مساله می تواند بحران بزرگی را برای اقتصاد دنیا در سال جدید ایجاد کند و چالشهای مالی را یکی پس از دیگری به اوج خود برساند.»

کد خبر: ۱۳۰٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha