۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
رکود به بازار میوه رسید| افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه در بازار خراسان جنوبی
بازار گزارش می دهد؛

رکود به بازار میوه رسید| افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه در بازار خراسان جنوبی

بیرجند- بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که تمایل مردم برای خرید میوه در خراسان جنوبی کاهش داشته که یکی از مهمترین علل آن افزایش ۱۵ درصدی قیمت انواع میوه نسبت به زمستان سال گذشته است.

بازار، گروه استان‌ها: یکی از اقلام پذیرایی در خانواده‌های ایرانی در مهمانی‌ها و جشن‌ها و حتی میان وعده بسیاری از افراد انواع میوه است. بسیاری از بیماران دیابتی برای کنترل قند خون خود ترجیح می‌دهند به جای استفاده از شیرینی و کیک به عنوان میان وعده از میوه استفاده کنند.

اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر میزان استفاده از میوه در خراسان‌جنوبی تا حدودی کاهش یافته و بسیاری از خانواده‌ها جز در موارد ضرورت به سمت خرید میوه به ویژه میوه‌های خاص نمی‌روند.

این در حالی است که از منظر سلامتی، ویتامین مورد نیاز بدن با مصرف انواع میوه تأمین می‌شود و از طرف دیگر اقتصاد صدها واحد صنفی میوه فروشی در خراسان‌جنوبی نیز به این موضوع وابسته است. کسانی که رزق و روزی زندگی‌شان را از محل خرید سیب و پرتقال و کیوی توسط شهروندان تأمین می‌کنند.

دلایل کاهش خرید میوه
لیلا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: خرید میوه در خانواده ما از دو جهت کاهش یافته که یکی افزایش قیمت انواع میوه و دیگر برخی از حواشی درباره استفاده بیش از اندازه از سمموم در محصولات کشاورزی است.

وی گفت: البته من نمی‌دانم که این مباحثی که درباره استفاده از سموم در فضای مجازی مطرح می‌شود چقدر دقیق و علمی است ولی در هر حال نگرانیهایی را به وجود آورده که کارشناسان و متولیان امر باید در این زمینه شفاف سازی کنند.

بهمنی اظهارکرد: نکته مهم و اساسی دیگر در کاهش خرید، قیمت انواع میوه است که موجب شده بسیاری از خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های محروم و نیازمند قادر به خرید میوه نباشد.

رضا خدابخشی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: قیمت میوه در خراسان‌جنوبی نسبت به بسیاری از استان‌ها بیشتر است و شاید هم دلیل آن اضافه شدن کرایه حمل بر روی قیمت میوه است.

رکود به بازار میوه رسید| افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه در بازار خراسان جنوبی

افزایش قیمت، توان خرید میوه را کاهش داده است
وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است، گفت: حتی خرید میوه‌های معمول مثل سیب و انار و... در بسیاری از خانواده‌ها کاهش یافته است و خرید برخی از میوه‌های خاص نیز شاید تنها در توان برخی از خانواده‌ها باشد.

این شهروند خراسان جنوبی اظهارکرد: در اطراف خود من بیماران دیابتی هستند که به توصیه پزشک نباید کیک، شیرینی و ...مصرف کنند و از این جهت برای میان وعده بیشتر میوه استفاده می‌کنند که اگر از نظر مالی تأمین نباشند برای خرید میوه با مشکل رو به رو خواهند شد.

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه حدأقل قیمت میوه‌هایی که مردم معمولا مصرف می‌کنند در حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان است، ادامه‌داد: ادامه این گرانی ها ممکن است منجر به حذف میوه حتی از سبد خانواده‌های متوسط شود.

محمد حیدری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: میزان خرید میوه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که به نظر من مهمترین علت آن گران شدن میوه و کاهش قدرت خرید مردم است.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه
وی با اشاره به اینکه قیمت میوه‌های پرمصرف مثل سیب و پرتقال نسبت به زمستان گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: علت این گرانی را نیز باید در افزایش قیمت تمام شده تولید در بخش کشاورزی جست و جو کرد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی افزود: در حال حاضر هر کیلو سیب در میدان میوه و تره بار بیرجند از ۶ هزار تا ۱۶ هزار تومان (بسته به کیفیت) و هر کیلو پرتقال بین هشت تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در حال حاضر هر کیلو سیب در میدان میوه و تره بار بیرجند از ۶ هزار تا ۱۶ هزار تومان (بسته به کیفیت) و هر کیلو پرتقال بین هشت تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد

حیدری در پاسخ به این سؤال که بحث استفاده از سموم بی کیفیت در محصولات کشاورزی و اخبار برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی، چقدر در کاهش خرید مردم تأثیر داشته، اظهارکرد: استفاده از سموم در خراسان جنوبی زیاد نیست و معمولا به صورت استاندارد استفاده می‌شود و اینگونه هم نیست که در همه میوه‌ها از سموم زیادی استفاده شود.

رکود به بازار میوه رسید| افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه در بازار خراسان جنوبی

فعالیت ۱۷۵ واحد صنفی میوه فروشی در بیرجند
وی با اشاره به اینکه نقش بیشتر در کاهش خرید، توان اقتصادی پایین اقشار مختلف جامعه است، گفت: در بیرجند ۱۷۵ واحد صنفی میوه فروشی پروانه‌دار وجود دارد اما اصناف دیگری چون سوپرمارکت ها نیز در کنار کار خود میوه فروشی نیز دارند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی یادآور شد: اینکه سایر اصناف نیز اقدام به میوه فروشی می‌کنند به کار ما از نظر اقتصادی آسیب می‌رساند ولی ما برای رفاه حال مردم با این موضوع کنار آمده‌ایم.

عبدالرضا رضایی، مدیرامور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تولید میوه در خراسان‌جنوبی محدود به برخی از انواع میوه چون انار فردوس، مرکبات طبس و انگور است، گفت: بیشتر تولید ما مربوط به محصولات استراتژیک چون زرشک، عناب و زعفران است.

وی درباره نقش میزان استفاده از سموم در استفاده مردم از محصولات کشاورزی و کاهش خرید و صادرات میوه‌ها و محصولات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در هر حال استانداردهای جوامع هدف صادراتی سخت گیرانه‌تر شده است و از این جهت ما نیز برای تسهیل صادرات محصولاتمان باید به سمت استفاده از محصولات سالم‌تر و ارگانیک قدم برداریم چون در پاره‌ای موارد ممکن است سموم باقیمانده در محصولات از میزان استاندارد بیشتر باشد.

رکود به بازار میوه رسید| افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه در بازار خراسان جنوبی

کنترل کیفیت محصولات گلخانه‌ای در خراسان‌جنوبی
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: البته علاوه بر موضوعات اقتصادی و صادرات محصولات، سلامت مردم برای ما اولویت مهمتری است که همه دستگاه‌های متولی در این زمینه باید با همکاری هم دقت لازم را داشته باشند.

رضایی با تأکید بر اینکه در راستای صادرات محصولات گلخانه‌ای در خراسان‌جنوبی به تبع تمام کشور کنترل کیفیت محصولات از نظر سموم و...اغاز شده است، افزود: البته به صورت کلی می‌توان گفت سموم استفاده شده در محصولات باغی خراسان‌جنوبی بر اساس ضوابط و با توجه به توصیه‌های کلینک‌های گیاه پزشکی است و ما نیز برای بهبود وضعیت در آموزش های خود این موارد را مورد تأکید و یادآوری قرار می‌دهیم.

وضعیت مطلوب گوجه و خیار تولیدی در خراسان‌جنوبی
وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که به صورت قاطع می‌توانم بگویم که وضعیت استفاده از سموم در محصولاتی چون گوجه و خیار سبز و ... در خراسان جنوبی بسیار بسیار بهتر از سایر استان‌ها است و این موضوع با آزمایش به راحتی به دست می‌آید.

در هر حال آنچه مسلم است کاهش خرید میوه می‌توان هم ضربه‌ای به اقتصاد برخی از اصناف و تولید کنندگان بخش کشاورزی وارد کند و هم از نظر سلامتی توصیه نمی‌شود.

بهتر است با نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر در بازار میوه و کاهش قیمت تمام شده تولید در بخش کشاورزی از یک جهت و کاهش نگرانی‌های مردم در زمین میزان سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی اقشار جامعه را به سمت استفاده بهینه از محصولات سالم کشاورزی ترغیب کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha