۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
پایان دی با دلار ۲۷ هزار تومانی| ضرورت مهار نقدینگی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ثبات نرخ ارز
«بازار» از علل نوسان نرخ ارز گزارش می دهد

پایان دی با دلار ۲۷ هزار تومانی| ضرورت مهار نقدینگی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ثبات نرخ ارز

نخستین ماه زمستان در حالی با دلار ۲۷ هزار تومانی سپری شد که کارشناسان معتقدند؛ نوسان قیمت ارز و بی توجهی به ثبات قیمت این کالا علاوه بر بلاتکلیفی سرمایه گذاران، بی ثباتی را در بازار بدنبال دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ‌نوسان قیمت ارز که مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی و مردم ایجاد کرده است، معلوم نیست کی به پایان برسد تا نرخ ارز بخصوص دلار با استقرار در یک محدوده قیمتی ثابت بماند. تثبیت قیمت ارز که به ثبات قیمت ها در بازار منجر و سرمایه گذاران را از بلاتکلیفی در می آورد، ضرورتی است که تصمیم گیران و سیاست گذاران باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند زیرا بی توجهی به نرخ معین و مشخص این کالای تاثیرگذار آشفته بازار قیمت ها را در پی دارد و از طرفی موجب رکود اقتصادی خواهد شد.
هرچند همه بازارهای جهان با نوسان نرخ ارز مواجه می شود چرا که بالا و پایین شدن قیمت ها در این بازار چون سایر بازارهای سرمایه گذاری ذاتی است اما نوسان نرخ ارز در دنیا معمولا بسیار اندک بوده طوری که فراز و فرود آرام قیمت آن تاثیری بر اقتصاد کشور ها به جای نمی گذارد.

قیمت ها این روزها در بازار ارز دستخوش حاصل نتایج مذاکرات شده است که این موضوع قیمت ارز را تحت تاثیر قرارداده و مردم و سرمایه گذاران را در شرایط بلاتکلیف قرارداده است، درچنین شرایطی بانک مرکزی نباید نسبت به ساماندهی این بازارمهم اقتصادی بی توجه شود

بلاتکلیفی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در پی نوسان نرخ ارز
البته قیمت ها این روزها در بازار ارز دستخوش حاصل نتایج مذاکرات و انجام توافات برجام شده است که این موضوع قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داده و مردم و سرمایه گذاران را در شرایط سخت و بلاتکلیف گذاشته است. درچنین شرایطی دولت بخصوص بانک مرکزی نباید نسبت به ساماندهی این بازارمهم و تاثیرگذاراقتصادی بی توجه شود، چرا که همه بازارهای سرمایه گذاری وعلل تغییر قیمت کالاها ناشی از نابسامانی بازار ارز و عدم ثبات قیمت آن است.
دلاری که طی یکی دواه اخیر با نوسان شدیدی همراه بود و در برخی روزها به بیش از ۳۰ هزار تومان نیز رسید اکنون اما قیمت دلار آزاد درآخرین روز پایانی نخستین ماه زمستانی در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفته و با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۷,۵۲۶ تومان معامله شد. طوری که طی معاملات امروز، ۲۷,۵۵۰ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۴۵۵ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار رقم خورد.
همچنین قیمت یورو در بازار آزاد نیز با ۶۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل، ۳۱,۲۵۶ تومان معامله شد. آنگونه که در طی معاملات امروز، ۳۱,۳۱۱ تومان بیشترین قیمت و ۳۱,۱۸۴ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای یورو بود. این در حالی است که با توجه به نوسان قیمت ها در این بازار معلوم نیست طی روزهای آینده قیمت ارز در بازار چگونه رقم خورد.

از آنجایی که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار تابع نرخ ارز، بالا و پایین می شوند بنابراین تصمیم گیران و سیاست گذاران ارزی و اقتصادی در دولت و بانک مرکزی نباید نسبت به موضوع ثبات بخشی قیمت ارز در بازار با ایجاد راهکارهای اصولی بی توجه و در این زمینه تعلل کنند

تبعیت قیمت همه کالاها و خدمات از نوسان نرخ ارز در بازار
سید محمد علی شهدایی، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علل نوسان قیمت ها در بازار ارز و کم توجهی مسئولان نسبت به ثبات بخشی قیمت این کالا گفت: از آنجایی که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار تابع نرخ ارز، بالا و پایین می شوند در چنین شرایطی تصمیم گیران و سیاست گذاران ارزی و اقتصادی در دولت و بانک مرکزی نباید نسبت به موضوع ثبات بخشی قیمت ارز در بازار بی توجه شود و یا برای ایجاد راهکاری اصولی در این زمینه تعلل کنند.
وی با بیان اینکه نگاه درست با چشم انداز مثبت به همه بازارها بخصوص بازار ارز مسیر رونق اقتصادی را هموار می کند، افزود: تا زمانی که بازار متشکل ارزی با شیوه ای درست تغییر نکند نرخ ارز آزاد در بازارهای داخلی همچنان به تبع قیمت گذاری صرافی های بازار ارز هرات و سلیمانیه قرار می گیرند. این در حالی است که خود روسای بانک مرکزی به درستی می دانند که قیمت ها در بازار ارز تحت تاثیر نوسان نرخ این کالا در بازارهای همجوار است اما فکری به حال ساماندهی بازار با برنامه ریزی اصولی نمی کنند.

اگرسازو کار بازار متشکل ارزی در مسیر درست تغییر کند، خریداران ارز دیگر به بازار آزاد و حتی صرافی ها رجوع نمی کند چرا که ارز در بازار متشکل ارزی با قیمت مناسب تعیین می شود و آشفته بازار آزاد ارز نیز بتدریج جمع خواهد شد

ساز و کار بازار متشکل ارزی در مسیر درست باید تغییر کند
این کارشناس اقتصادی افزود: ‌اگر ساز و کار بازار متشکل ارزی در مسیر درست تغییر کند، خریداران ارز دیگر به بازار آزاد و حتی صرافی ها رجوع نمی کند چرا که ارز در بازار متشکل ارزی با قیمت مناسب تعیین می شود و آشفته بازار آزاد ارز نیز بتدریج جمع خواهد شد.
شهدایی خاطر نشان کرد:‌ به طور مثال اگر فردی بخواهد ۱۰۰ دلار ارز بخرد باید جایگاه مشخصی برای خرید این کالا در بازار وجود داشته باشد تا خریدار با یک رقم مشخص و از یک مرجع رسمی اقدام به خرید کند. زیرا اگر ارز را از جایگاه رسمی چون بازار متشکل ارزی نه این بازار فعلی (بازار متشکل ارزی) خریداری کند، دیگر هچون بازار آزاد و صرافی ها پول اضافه ای بابت خرید ارز پرداخت نمی کند، با این وجود با فعال شدن بازار متشکل ارزی با شکل و شمایل جدیدٰ داد و ستد و فعالیت بازار ارز آزاد نیز خود به خود جمع می شود.
وی ادامه داد:‌ وقتی دولت در عرضه ارز به بازار ناتوان است، معمولا تقاضا در بازار افزایش یافته و این موضوع منجر به رشد قیمت ها می شود در چنین شرایطی نیازمندان به ارز مجبور خواهند شد تا برای تهیه این کالا به بازار آزاد هجوم ببرند و صرافی ها نیز متناسب با رشد قیمتها نرخ ها را تغییر دهند.

آشفتگی بازار ارز زمانی به پایان می رسد که ثبات اقتصادی در کشور حاکم و شاخص های کلان چون نرخ تورم کاهش، نقدینگی مهار و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شد

ضرورت کاهش نرخ تورم، مهار نقدینگی و حرکت در مسیر رشد اقتصادی
پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با «بازار» گفت: آشفتگی بازار ارز زمانی به پایان می رسد که ثبات اقتصادی در کشور حاکم و شاخص های کلان چون نرخ تورم کاهش، نقدینگی مهار و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شد.
وی با بیان اینکه حرکت درچنین مسیری در صورتی امکان پذیر خواهد شد که برنامه ریزی خاص با تصمیم گیری درست و اصولی انجام شود گفت: مهمترین اقدام انجام توافقات با حفظ چارچوب ها برای ارتباط با دنیاست زیرا در صورت رفع تحریم ها صادرات پررونق و ارزآوری قابل توجهی را شاهد خواهیم شد.
مولوی خاطر نشان کرد: کنترل نرخ ارز و ساماندهی این بازار زمانی اتفاق خواهد که برنامه ریزی درستی برای مهار حجم سنگین نقدینگی صورت گیرد تا به دنبال آن تورم نیز روندی کاهش به خود گیرد. حال از آنجایی که طی دو سال گذشته ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی ایجاد شده است، بنابراین دولت باید با اتخاذ سیاست های انقباضی و برنامه ریزی اصولی برای حرکت در مسیر کاهش نرخ نقدینگی و تورم اقدامات خود را به کار گیرد زیرا منطقی شدن و ثبات نرخ ارز در صورتی اتفاق می افتد که تورم حداقل در گام اول به زیر ۳۰ درصد و در نهایت به محدوده ۲۰ درصد برسد تا نرخ ارز نیز در بازار روندی کاهشی را در پیش گیرد.
بنا به این گزارش، نرخ ارز در بازار همچنان با نوسان قیمت همراه است و این نوسان بر اقتصاد کشور و خانوارها تاثیر منفی گذاشته است. کارشناسان معتقدند؛ ثبات نرخ ارز حتی از کاهش قیمت آن نیز در بازار موثرتر خواهد بود، بنابراین تیم اقتصادی دولت بخصوص بانک مرکزی باید با برنامه ریزی های درست و اصولی مسیر کاهش نرخ تورم را در پیش گیرندتا نتیجه چنین اقدامی به کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار منجر شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha