۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
نقشه راه ۲۰ ساله همکاری ایران و روسیه تهیه می‌شود
وزیر امور خارجه:

نقشه راه ۲۰ ساله همکاری ایران و روسیه تهیه می‌شود

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: روسای جمهور ایران و روسیه، وزارت خارجه دو کشور را ملکف کردند برای تهیه نقشه راه ۲۰ ساله همکاری‌های بلندمدت اقدام کنند.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره تصمیم‌های گرفته شده به ویژه تفاهم نامه همکاری ایران و روسیه در دیدار دو رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور کشورمان با آقای پوتین، علیرغم شرایط سخت کرونایی که در روسیه حاکم است و منجر به فوت حدود ۷۰۰ نفر از مردم روسیه در روز جاری شد، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مجموعه محدودیت‌هایی که وجود داشت بیش از ۳ ساعت با هم دیدار داشتند.

وی ادامه داد: در این دیدار که صمیمانه، جدی و کاملا کاربردی و عمل گرایانه انجام شد دو رئیس جمهور تقریباً یکبار همه موضوع‌ها و مناسبات دو جانبه را در عرصه‌های سیاسی، راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم و فناوری، تجارت بخش خصوصی و تمام موضوع‌های مورد علاقه دو کشور مرور کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه فردا با وزیر امور خارجه روسیه ملاقات دارم، افزود: در این دیدار درباره همین موضوع و سایر موضوعات دیگر گفتگو می‌کنیم و برخی از مباحثی را که به فوریت باید توسط وزارت امورخارجه دو کشور پیگیری شود با هم مرور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه گفتگوی مفصلی بین روسای جمهور دو کشور در خصوص مسائل و تحولات منطقه‌ای انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از موارد گفتگوها که مربوط به یمن بود و دو طرف بر ضرورت تحقق راه حل سیاسی و دور شدن از جنگ در این منطقه تاکید کردند و نقش جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت ایران و روسیه برای کمک به تحقق صلح در کشورهای مختلف منطقه هم مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آقای پوتین تاکید داشت مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره عضویت موقت خودش در سازمان همکاری شانگ‌های نقش بسیار فعالی داشت و از حدود ۳ ماه پیش جمهوری اسلامی ایران وارد عضویت دائم سازمان همکاری شانگ‌های شده یک ظرفیت بسیار بزرگی به شانگ‌های افزوده شده است که آقای پوتین از این نظر احساس خرسندی کرد و بر اهمیت نقش ایران تاکید داشت.

امیرعبداللهیان گفت: در موضوعات منطقه‌ای، مسئله مقابله با یکجانبه گرایی و ضرورت توجه به چند جانبه گرایی مورد توجه روسای جمهوری دو کشور قرار گرفت.

وی افزود: در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها هم گفتگوهای دقیقی بین روسای جمهوری دو کشور انجام شد که رئیس جمهور روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجلیل کرد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، سیاست نه شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی است و سیاست بر قراری رابطه و توسعه رابطه با شرق و غرب در حوزه منافع دو کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این متفاوت از استقلال سیاسی و توجه به آن حوزه است که با دقت آن را دنبال خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: هر کجا که منافعی برای کشور باشد در راستای سیاست خارجی اصولی کشورمان آن را با قدرت دنبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha