۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
جرزنی بانک مرکزی برای استارت وام مسکن روستایی| افزایش اقساط و رشد نیم درصدی نرخ سود
«بازار» گزارش می دهد

جرزنی بانک مرکزی برای استارت وام مسکن روستایی| افزایش اقساط و رشد نیم درصدی نرخ سود

در حالیکه ماهها بود سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته اما برخی ایرادات بانک مرکزی به نرخ سود، پرداخت این وام را متوقف کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سرانجام و آنطور که در خبرها به نقل از رییس بنیاد مسکن برمی آید بانک مرکزی با پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با این شرط که نرخ سود آن از ۵ درصد به ۵.۵ درصد افزایش یابد و میزان اقساط نیز چند صد هزار تومانی بالا برود موافقت کرد.

اما اگر به ماههای آخر شهریور برگردیم متوجه خواهیم شد که چرا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با تاخیر و با عدم موافقت بانک مرکزی همراه شد. در شهریور ماه امسال بود که اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن اعلام کرد پیشنهادی به دولت ارائه شده است که بر اساس آن قرار است وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

او در گفته های خود با صراحت اعلام کرد که سود این وام ۵ درصد و میزان اقساط نیز حدود یک‌ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان خواهد بود. اما هر روز که می گذشت خبری از موافقت بانک مرکزی در این خصوص بیرون نمی آمد. تا اینکه یکی از مقامات مسئول بنیاد مسکن که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار «بازار» اعلام کرد که مشکل عدم تصویب وام مسکن روستایی، گیر بانک مرکزی بر روی نرخ سود این تسهیلات است و اگر قرار باشد این تسهیلات با نرخ کارمزد ۵ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله تصویب شود دولت باید یک مصوبه جدید اخذ و ابلاغ کند.

حال نه تنها نرخ سود این تسهیلات در ۵ درصد اعلام شده تصویب نشد بلکه بانک مرکزی بنا به دلایلی نیم درصد به سود این تسهیلات اضافه کرد تا میزان اقساط برگشتی نیز به سقف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

بانک مرکزی با نرخ سود ۵.۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله موافقت کرده است و به نظر می رسد اقساط آن نیز تا حدودی نسبت به اقساط قبلی افزایش و به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش می یابد

حال خبرها حاکی از این است که بانک مرکزی با نرخ سود ۵.۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله موافقت کرده است و به نظر می رسد اقساط آن نیز تا حدودی نسبت به اقساط قبلی که یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بود افزایش و به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

جرزنی بانک مرکزی برای استارت وام مسکن روستایی| افزایش اقساط و رشد نیم درصدی نرخ سود

آنطور که بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام داشته است این است که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵.۵ درصد خواهد بود و ضمانت آن به صورت سفته زنجیره ای ۳ نفره خواهد بود و قرار است از اول هفته آینده پرداخت این وام در بانک های عامل آغاز شود.

یکی از تفاوت هایی که تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری با سال گذشته دارد افزایش تعداد بانک های عامل از ۷ بانک به ۸ بانک بوده است. امسال بانک کشاورزی در کنار سایر بانک های عامل به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی کمک خواهد کرد

حمید رضا سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه ۸ بانک عامل از هفته آینده پرداخت تسهیلات را آغاز می کنند گفت: یکی از تفاوت هایی که تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری با سال گذشته دارد افزایش تعداد بانک های عامل از ۷ بانک به ۸ بانک بوده است. امسال بانک کشاورزی در کنار سایر بانک های عامل به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی کمک خواهد کرد.

وی افزود: این رشد سقف تسهیلات می تواند روند ساخت و ساز و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی را سرعت ببخشد و افرادی که مطابق طرح‌های هادی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از شهرداری پروانه ساخت دریافت می‌کنند و تاکنون از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده نکرده‌اند، مشمول این وام هستند.

سهرابی در پاسخ به این پرسش که تا پنج سال آینده چه میزان از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی می شود؟ گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد این واحدهای مسکونی با اعطای تسهیلات بانکی مقاوم سازی شوند.

پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی از هفته آینده آغاز شود و امیدواریم با توجه به افزایش تعداد بانک های عامل در پرداخت تسهیلات مشکلاتی که قبلا داشتیم نداشته باشیم

یک مقام مسئول در بنیاد مسکن نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور ایمن بوده و ۵۰ درصد باقی‌مانده نیازمند بازسازی و نوسازی است گفت: پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی از هفته آینده آغاز شود و امیدواریم با توجه به افزایش تعداد بانک های عامل در پرداخت تسهیلات مشکلاتی که قبلا داشتیم نداشته باشیم. چرا که متأسفانه در ابتدای امسال دو بانک در پرداخت‌ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی وسواس به خرج داد و ضمانت سفته را قبول نمی‌کردند و به‌جای آن درخواست چک و ضامن کارمند داشتند و همین مساله تا حدودی روند نوسازی و ساخت و ساز را با کُندی انجام می داد.

به گفته وی، درصورتی‌که باید تسهیلات به‌صورت روان به روستاییان پرداخت شود تا در پایان سال ۱۴۱۰ جشن نوسازی واحدهای مسکونی برگزار شود.

هرساله نوسازی و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی بر عهده بنیاد مسکن است و عملکرد خوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موجب شد مأموریت ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهری در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را نیز بر عهده این نهاد قرار دهند.

خرداد ماه امسال بود که دولت روحانی افزایش وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد. این وام در سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود و این روزها با رسیدن به سقف ۲۰۰ میلیون تومان قرار است سرعت نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی بیشتر شود تا در سال 1410 جشن نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی گرفته شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کامران IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      تورو به هرکی میپرستی کم به مردم دروغ بگید.گناه دارن.صاف باشید با مردم