۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
آیا هوش مصنوعی می تواند خلاقیت را از انسان بیاموزد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

آیا هوش مصنوعی می تواند خلاقیت را از انسان بیاموزد؟

پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی در آینده مشاغل زیادی را تصاحب کند و خلاقیت و هوش مصنوعی مدت زیادی است

بازار؛ گروه بین الملل: اگر در دفتر اداری کار می کنید، می دانید که دستگاه قهوه ساز، محل مورد علاقه در دفتر برای معاشرت یا گفتگو است. از دادن اولین فنجان روز به ما تا بیدار نگه داشتن ما برای جلسات آخر شب، این دستگاه نجات دهنده ای واقعی است.

اما فقط برای یک روز سعی کنید قهوه خود را از دستگاه قهوه ساز تهیه نکنید و به کافی شاپ محلی خود بروید که از دستگاه قهوه ساز استفاده نمی کند. متوجه خواهید شد که قهوه دست ساز ذاتا بهتر از قهوه ای است که از دستگاه تهیه می شود.

نه فقط قهوه درست کردن، بلکه مشاغل بسیار خلاقانه - مانند طراحی لباس یا نوشتن کتاب – را جهت ارائه بهترین کار به دست خلاقان می‌سپارند. بسیاری فکر می کنند که ماشین ها نمی توانند از آنها تقلید کنند. اما با پیشرفت هوش مصنوعی، این باور به طور پیوسته به چالش کشیده می شود. خلاقیت و هوش مصنوعی با هم در حال تغییر بسیاری از فضاهایی هستند که به طور سنتی برای «هنرمندان» در نظر گرفته شده بود. در این مقاله، ما این فضاها و اینکه چگونه هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر آنها دارد را بررسی خواهیم کرد.

خلاقیت و هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه دنیا را تغییر می دهند

وقتی به لغت خلاقانه فکر می کنید، اولین چیزهایی که به ذهن می رسد موسیقی، شعر و رمان است. بهترین آثار در این سه حوزه هنری حاصل تخیل و نوآوری بشر بوده است. هر پیشرفت چشمگیری در این زمینه ها شیوه های سنتی خلق هنر را به چالش کشیده و جنبه جدیدی به خلاقیت انسان ارائه کرده است. موسیقی، شعر و نثر تغییرات زیادی را به خود دیده اند، به ویژه در نحوه تعامل با مردم. نویسندگان امروزی مشتاقند با استفاده از زبانی که با خوانندگان مرتبط باشد، با آنها ارتباط برقرار کنند.

بنابراین هوش مصنوعی از کجا وارد میدان می شود؟ آنچه در مورد هوش مصنوعی می دانیم این است که بر اساس داده ها عمل می کند. هوش مصنوعی زبانی را که ما صحبت می کنیم می داند و کلمات کلیدی را دارد که گاهی ما را درگیر می کند. اما آیا هوش مصنوعی خلاقیتی برای استفاده از این داده ها و ایجاد یک قطعه محتوا دارد؟ مطالعات نشان می دهد که واقعاً اینطور است. در سال 2011، مجله ادبی دانشگاه دوک شعری را منتشر کرد که با کمک برنامه هوش مصنوعی خلق شده بود. یک دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه برنامه ای را طوری تنظیم کرده بود که شعر را با بیت ها، عبارات و عناصر مختلف شعری دیگر تولید می کرد.

سردبیران مجله از تنظیم این شعر توسط برنامه آگاه نبودند زیرا تفاوتی با شعرهای که انسان می سراید نداشت. در سال‌های بعد، تلاش‌های بیشتری برای خلق آثار هنری با استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفت. در سال 2016، گوگل گزارش داد که سیستم یادگیری ماشینی آن آهنگی را نوشته است. برنامه Magenta سعی در ایجاد موسیقی داشت و یک ملودی پیانو 90 دقیقه ای را از طریق یک شبکه عصبی که تنها با چهار نت ارائه شده بود، نوشت.

در همان سال، یک برنامه هوش مصنوعی ژاپنی رمانی نوشت که حتی دور اول نمایش جایزه ملی ادبی را پشت سر گذاشت. در حالی که این رمان در نهایت به یک اثر انسانی باخت، این واقعیت که حتی می‌توانست در همان دسته رقابت کند، به ما می‌گوید که هوش مصنوعی خلاق‌تر می‌شود. زمان زیادی است که هوش مصنوعی آهنگ ها، شعرها و رمان هایی می نویسد که می توانند با آثار انسانی رقابت کنند.


خلاقیت و هوش مصنوعی ذهن ها را در سراسر جهان تسخیر می کند


به غیر از هنرهای ادبی، هوش مصنوعی اشکال دیگری از آثار خلاقانه را نیز انجام می دهد. یک جستجوی ساده در گوگل با عنوان نقاشی هوش مصنوعی نمونه های زیادی از پروژه های نقاشی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را در اختیار شما قرار می دهد. باید گفت محصول نهایی شبیه نقاشی انتزاعی است به طوری که نمی توان گفت آنها با کمک ربات کشیده شده اند. سایر تلاش‌ها برای یافتن نقاشی توسط هوش مصنوعی ویژگی‌های قطعی‌تری دارند و یکی از آنها حتی نزدیک به نیم میلیون دلار فروخته شد.

حوزه دیگری از هنرهای تجسمی که در دوران مدرن دستخوش انقلاب شده است، عکاسی است. اکنون همه می‌توانند عکس بگیرند اما بهترین عکس‌ها دارای قاب مناسب، نور مناسب و سایر عناصر مهم بصری هستند که آنها را متمایز می‌کند.

هنگامی که این ویژگی ها در یک الگوریتم قرار گرفتند، هوش مصنوعی می تواند به راحتی یک تصویر متمایز را ثبت کند و حتی فیلترهای مناسب را روی آن اعمال کند. هوش مصنوعی در حال حاضر در صنعت فیلم برای نوشتن فیلمنامه، آهنگسازی و ویرایش فیلم مورد استفاده قرار گرفته است و به زودی برای ساخت یک فیلم بلند از آن استفاده خواهد شد.


خلاقیت و هوش مصنوعی آینده جدیدی را برای نوع بشر طراحی می کنند


با کمک داده‌ ها، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر بصری ایجاد کند که مخاطبان را درگیر کند. همانطور که هوش مصنوعی شروع به شناسایی الگوها می کند، الگوریتم آن نه تنها تصاویری را ایجاد می کند که برای مخاطبان جذاب باشد، بلکه در یک لحظه آنها را تغییر می دهد. بنابراین، اساساً یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند کار انسان را با سرعتی بسیار سریعتر با نتایج مؤثرتر انجام دهد و نیاز افراد را در این زمینه برطرف کند.

به جزء طراحی گرافیکی و فیلم و ..، صنعت مد نیز احتمالاً با رشد هوش مصنوعی تفاوت چشمگیری خواهد داشت. یکی از مهمترین مشاغل در جهان، صنعت مد است که اکنون به سمت گزینه های پایدار حرکت می کند، جایی که می توان از هوش مصنوعی در بسیاری از مراحل تولید استفاده کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند روندها را بهتر پیش‌بینی کند و محصولات را برای دستیابی به مخاطبان مناسب بازاریابی کند.

در حالی که هوش مصنوعی در بازاریابی پیشرفت می کند، آیا می توان از آن برای ایجاد سبک های جدید استفاده کرد؟ در سال 2019، دو زن اولین برند مد طراحی شده با هوش مصنوعی را به نام GLITCH راه اندازی کردند. یکی از اولین ساخته‌های آن‌ها، تنوعی از «لباس مشکی کوچک» بود.

سپس این لباس در وب سایت آنها به اشتراک گذاشته شد، جایی که بازخورد مثبتی از تعدادی از زنان دریافت کرد و طراحان را تشویق کرد تا با طرح های بیشتری آزمایش کنند. امروزه، GLITCH هزاران طرح با الهام از روند مد ایجاد می کند. برندهای بیشتری از این روند پیروی می‌کنند و روزی دور نیست که لباس‌هایی که می‌پوشیم توسط الگوریتمی ساخته ‌شوند که به‌صورت سفارشی متناسب با بدن و شخصیت ما ساخته می‌شود.


خلاقیت و هوش مصنوعی در آشپزخانه نیز طوفانی به پا می کند


برخی از شما ممکن است فکر کنید که ربات می‌تواند سرآشپز بهتری باشد، زیرا آشپزی در نهایت علمی است که نیاز به مخلوط کردن انواع و مقادیر مناسب مواد دارد. باید گفت هوش مصنوعی برای این چالش نیز آماده است.

در بنگلور هند، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی Nosh را توسعه داد - رباتی مبتنی بر اپلیکیشن که می‌تواند حدود 200 غذا، از پیش غذا تا غذای اصلی و حتی دسر را بپزد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مواد اولیه را برای ربات آماده کنید، سفارش خود را بدهید و یک غذای تازه برای خود تحویل بگیرید. یک ربات هوش مصنوعی که آشپزی می کند می تواند در دنیای امروزی بسیار مفید باشد، جایی که مردم وقت کافی برای درست کردن وعده های غذایی خود را ندارند.

پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی در آینده مشاغل زیادی را تصاحب کند و خلاقیت و هوش مصنوعی مدت زیادی است که با هم کار می کنند. وظیفه اصلی هوش مصنوعی آسان‌تر کردن زندگی انسان است و با در اختیار گرفتن حوزه تخیل و نوآوری ما، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی به زودی از هوش انسانی نیز تقلید کند.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha