۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
پرورش کروکدیل راه دسترسی به بازارهای جهانی| هر سر کروکدیل ۱.۴ میلیارد تومان
بازار گزارش می‌دهد؛

پرورش کروکدیل راه دسترسی به بازارهای جهانی| هر سر کروکدیل ۱.۴ میلیارد تومان

همدان - راه اندازی مزرعه پرورش کروکدیل در ملایر گذشته از آنکه فرصت ورود به بازار جهانی اقتصادی، پزشکی و گردشگری را فراهم کرده با توجه به ارزش ۱.۴ میلیاردتومانی هر سر کروکدیل حرفه ای به شدت سودآور است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حوزه شیلات یکی از حوزه‌های بسیار بزرگ کشاورزی است که تنوع محصولات آن بالا بوده و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه آن در ایران وجود دارد.

پنج استان کشور موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز پرورش کروکدیل شده‌اند که یکی از آن‌ها همدان است

گذشته از تمام فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می‌شود آنچه در این گزارش مدنظر است اینکه شیلات مجوز پرورش موجوداتی که حیات آن‌ها با آب گره‌خورده است را صادر می‌کند که در این میان تاکنون پنج استان کشور موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز پرورش کروکدیل شده‌اند که یکی از آن‌ها همدان است.

سال ۹۶ بود که زمزمه‌هایی از راه‌اندازی مرکز پرورش کروکدیل دریکی از شهرستان‌های استان همدان به گوش رسید به‌طوری‌که حرف‌وحدیث‌ها پیرامون این مرکز مسئولان جهادکشاوری همدان را به مصاحبه رساند.

پرورش کروکدیل راه دسترسی به بازارهای جهانی| هر سر کروکدیل ۱.۴ میلیارد تومان

آن زمان علی دولو که مدیریت امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان را بر عهده داشت از پیگیری پرورش کروکدیل در استان همدان خبر داد و بابیان اینکه یک واحد پرورش کروکدیل در شهرستان ملایر موفق به دریافت مجوز شده است، گفت: سرمایه‌گذار در حال تکمیل استعلام‌ها و موافقت‌نامه‌ها است که در صورت انجام آن پروژه با تلاش بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

حال این مجموعه به بار نشسته و پرورش کروکدیل‌ها جان گرفته است اما آنچه در این میان جالب به نظر می‌رسد استفاده از این مرکز برای جذب گردشگر است به‌طوری‌که امروز به مرحله‌ای رسیده است که به گفته مدیر این طرح روزانه پذیرای شمار زیادی بازدیدکننده است.

کروکدیل خزنده‌ای که در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سرزمین‌های مرطوب و در آب‌های شیرین و گاهی لب‌شور یا آب‌شور زندگی می‌کند و از پوست و دندان تا استخوان و خون کروکدیل گرفته تمام اجزای بدن این آبزی کاربرد صنعتی و پزشکی دارد و برای درمان بیماری‌های خاص استفاده می‌شود

کروکدیل خزنده‌ای که در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سرزمین‌های مرطوب و در آب‌های شیرین و گاهی لب‌شور یا آب‌شور زندگی می‌کند و از پوست و دندان تا استخوان و خون کروکدیل گرفته تمام اجزای بدن این آبزی کاربرد صنعتی و پزشکی دارد و برای درمان بیماری‌های خاص استفاده می‌شود.

محمدحسین جلیلی سرمایه‌گذار راه‌اندازی این مرکز پرورش کروکدیل در ملایر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه این مجموعه در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر کروکدیل‌های این مجموعه از یک متر و نیم تا دومتر و ۸۵ سانتی‌متر قد دارند.

پرورش کروکدیل راه دسترسی به بازارهای جهانی| هر سر کروکدیل ۱.۴ میلیارد تومان

وی بابیان اینکه هر کروکدیل یک متر فضا و بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر عمق آب نیاز دارد و خوراک کروکدیل‌ها ماهی، مرغ و گوشت است و هر کروکدیل دو بار در سال تخم می‌گذارد و هر مرتبه ۲۰ تا ۶۰ تخم خواهد داشت، گفت: این مزرعه برای هفت نفر به‌صورت ثابت اشتغال ایجاد کرده ضمن اینکه تعداد افراد شاغل در این مزرعه در فصل کار به ۴۰ نفر هم می‌رسد.

ارزش هر کروکدیل بالغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است
جلیلی به درآمدزایی این حرفه اشاره کرد و ارزش هر کروکدیل را بالغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: پرورش کروکدیل برای استفاده از چرم، روغن و صنایع وابسته انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در مزرعه پرورش کروکدیل ملایر ایمنی کاملاً رعایت شده و کروکدیل‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند فرار کنند ضمن اینکه تاکنون هم مشکل خاصی ایجاد نشده است، گفت: این طرح بزرگ مکان‌یابی به‌گونه‌ای انجام‌شده که تهدیدی برای محیط نیست و این واحد یک هزار و ۵۰۰ متر با هر روستا فاصله دارد.

وی بابیان اینکه هیچ‌یک از اجزای کروکدیل دورریزی ندارد، گفت: از خون، گوشت و استخوان تا دندان و دیگر اجزای بدن این آبزی مصارف مختلفی دارد و به بالاترین قیمت در کشورهای دیگر به فروش می‌رسد.

قبل از شیوع بیماری کرونا به‌طور متوسط روزانه ۶۰۰ گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید می‌کردند

این سرمایه‌گذار همچنین با اشاره به اینکه تماس‌هایی از کشورهای انگلیس، چین و سایر کشورها داشته که خواهان کروکدیل هستند، ادامه داد: فاز اول مزرعه؛ پرورش کروکدیل بوده ضمن اینکه تا قبل از شیوع بیماری کرونا به‌طور متوسط روزانه ۶۰۰ گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید می‌کردند.

وی بابیان اینکه بادید از مجموعه مجدداً از سر گرفته‌شده است، گفت: این مزرعه به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکدیل در خاورمیانه با ظرفیت ۶۰۰ سر کروکدیل برای بازدید علاقه‌مندان مهیا است.

پرورش کروکدیل راه دسترسی به بازارهای جهانی| هر سر کروکدیل ۱.۴ میلیارد تومان

جلیلی بابیان اینکه ۱۲ سال طول می‌کشد تا یک کروکدیل بالغ شود، گفت: این مرکز در ایام زمستان‌ در فضای بسته و در فصل تابستان‌ در فضای باز فعالیت می‌کند.

هر کروکدیل سالانه ۶۸ دندان می‌ریزد و همین تعداد دندان جدید درمی‌آورد که از دندان‌های این جانور برای تزئینات استفاده می‌شود

جلیلی یادآور شد: هر کروکدیل سالانه ۶۸ دندان می‌ریزد و همین تعداد دندان جدید درمی‌آورد که از دندان‌های این جانور برای تزئینات استفاده می‌شود.

پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر بلامانع بودن پرورش کروکدیل و پرورش به‌عنوان حیوانات پوستی از سال ۱۳۸۷، می‌توان گفت پرورش این جانور عظیم‌الجثه و شگفت‌انگیز به‌عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور در ایران با کاربردهای بی‌نظیرش درزمینه های پزشکی، صنعتی و گردشگری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به خود جلب کرد.

گونه‌های کروکدیل گینه‌نو، رود نیل، سیامی تایلند، آب‌شور و مردابی پنج نوع گونه قابل پرورش در جهان به شمار می‌روند که در ایران کروکدیل پروسوس یا آب‌شور قابل پرورش است و ملایر به‌عنوان نخستین شهر استان همدان و غرب کشور از سال ۹۷ نسبت به پرورش کروکدیل از گونه آب‌شور اقدام کرده و به همین واسطه فرصت ورود به بازار جهانی اقتصادی، پزشکی و گردشگری را برای خود فراهم کرده است.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha