۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
فورد ۸.۲ میلیارد دلار از سرمایه گذاری ریوین سود کرد
ماه های طلایی ۲۰۲۱ برای خودروسازان آمریکایی

فورد ۸.۲ میلیارد دلار از سرمایه گذاری ریوین سود کرد

امروز شرکت خودرو سازی فورد اعلام کرد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ موفق به کسب سود ۸.۲ میلیارد دلاری ناشی از سرمایه گذاری در ریوین شده است.

بازار؛ گروه خودرو: امروز شرکت خودرو سازی فورد اعلام کرد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ موفق به کسب سود ۸.۲ میلیارد دلاری ناشی از سرمایه گذاری در ریوین شده است. ریوین یکی از شرکت های نوپا در زمینه ساخت خودروهای پیکاپ و اس یو وی الکتریکی در آمریکا است که توانست با فورد قرار داد همکاری برای توسعه خودروهای برقی منعقد کند.

ریوین در عرضه نخست سهام خود به بازار سرمایه در سال گذشته میلادی مجبور به افزایش ۵۳ درصدی شد که عبور از ۱۰۰ میلیارد دلاری سود سرمایه برای این شرکت در سهام ایجاد کرد. اما از آن زمان تاکنون سهام این شرکت در بورس حدود ۲۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

اما سهام این شرکت نوپا امروز به ضعیف ترین میزان خود از زمان عرضه اولیه رسید و در پیک خرید و فروش فناوری در وال استریت ۸.۵ درصد دیگر افت را تجربه کرد.

فورد به عنوان نخستین سرمایه گذار در شرکت نوپا ریوین، در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از سهام این شرکت مستقر در کالیفرنیا را در اختیار دارد. فورد در حال رقابت در بازار خودروهای الکتریکی است و برنامه های توسعه ای خود را از محصولات بنزینی فاصله و بیشتر به سمت وسایل حمل و نقل عمومی سوق داده است. آمریکا متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار روی خودروهای برقی سرمایه گذاری کند.

در سال ۲۰۱۹ فورد بزرگترین خودرو ساز دیترویت ۱۱۸ ساله شد، این غول خودرو سازی دیترویت در شرکت نوپا ریوین ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است

در سال ۲۰۱۹ فورد بزرگترین خودرو ساز دیترویت ۱۱۸ ساله شد، این غول خودرو سازی دیترویت در شرکت نوپا ریوین ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. فورد قصد داشت تا با انتقال پلت فرم خود به این مجموعه و ادغام دانش فنی، پلت فرم الکتریکی برای فورد با برند جدید تولید کند. اما سیاست فورد و ریوین در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد.

فورد ۸.۲ میلیارد دلار از سرمایه گذاری ریوین سود کرد

فورد نتایج مالی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ را امروز گزارش کرد، در این گزارش مشخص شد که سود غیر نقدی این خودرو ساز در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده که آن را به عنوان یک کالای ویژه طبقه بندی می کند.

در یک طبقه بندی، سود سالانه این خودرو ساز با احتساب مالیات ۱۰.۵ تا ۱۱.۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است. براین اساس فورد اعلام کرد که ۱.۷ میلیارد دلار مربوط به باز خرید نیرو انسانی در این سود در نظر بگیرد و ۷.۶ میلیارد دلار نیز تا پایان سه ماهه چهارم سال گذشته جز لیست مالی هزینه شده شرکت باید معرفی کند.

همچنین سود غیر نقدی ۳.۵ میلیارد دلاری در ابتدا سال ۲۰۲۱ این شرکت به ۳.۹ میلیارد دلار در پایان همان سال رسید. بنابراین فورد برای مزایای کارکنان و بازنشستگی آن ها مجدد مجبور به محاسبه خواهد بود. این خودرو ساز دیترویتی اعلام کرده بود که ۳.۶ میلیارد دلار سود غیر نقدی ناشی از تغییر ساختار مالیاتی جهان را گزارش خواهد کرد.

تمام این سود ها درحالی برای فورد رخ داده است که سخنگو این شرکت پیشتر اعلام کرده بود؛ فورد با احترام به ریوین قصد توسعه یک پلت فرم الکتریکی یا تولید خودرو مشترک با این شرکت را ندارد و سیاست را تغییر خواهد داد. فورد که مالک ۱۲ درصد از ریوین است، بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در کالیفرنیا به حساب می آید.

جیم فارلی مدیر اجرایی فورد، احتمال جدایی فورد و ریوین را تکذیت نکرد، اما به موازت خبر یک سرمایه گذاری استراتژیک برای توسعه راهبرد را مشروط به بررسی جوانب صنعتی در غالب همکاری برای ریون فراهم خواهد کرد.

در سال میلادی گذشته فورد در یک تصمیم عجولانه تولید اس یو وی جدید با برند لینکلن، سخت افزارهای خودروهای الکتریکی و تولید محصول با ریون را به طور همزمان متوقف کرده بود

در سال میلادی گذشته فورد در یک تصمیم عجولانه تولید اس یو وی جدید با برند لینکلن، سخت افزارهای خودروهای الکتریکی و تولید محصول با ریون را به طور همزمان متوقف کرده بود. این خودرو ساز آمریکایی به دنبال توسعه ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

همانطور که پیشتر اشاره شد شرکت ریوین از همکاری با فورد موفق به کسب ۱۰۰ میلیون دلار سود در بازار سرمایه و افزایش ۵۳ درصدی سهام خود شد، این افزایش در پی حمایت فورد از تولید خودرو برقی ریوین شکل گرفت. اما اکنون که فورد تصمیم به ادامه مسیر با ریوین را ندارد، سال ۲۰۲۲ می تواند سال سخت این شرکت نوپا باشد. هرچند تحلیلگران معتقد هستند، سهام این شرکت احتمالا ۳۰ درصد دیگر رشد خواهد کرد، اما رفتار بازار امروز نسبت به سهام ریوین گویایی تغییر مسیر است.

این مساله سبب شده که ریوین پس از تسلا دومین خودرو ساز الکتریکی با ارزش در بازار آمریکا شناخته شود، این مساله درست زمانی رخ داده که ریوین مدت بسیار کمی است که در بازار خودروهای الکتریکی آمریکا حضور پیدا کرده و تقریبا خودرو ساز تازه وارد است. پس از این دو خودرو ساز جنرال موتورز در مقام سوم و نهایتا فورد در مقام چهارم از نظر ارزش مالی در بازار سرمایه میان خودرو سازان را دارا هستند.

فورد ۸.۲ میلیارد دلار از سرمایه گذاری ریوین سود کرد

ریوین برخلاف سایر خودرو سازان از نظر زنجیره تامین برای تولید محصول دارای مشکل و چالش جدی است، این خودرو ساز نیز در اثر محدودیت های که کرونا برای قطعه سازان ایجاد کرد، نتوانست تولیدات خود را توسعه دهد. هرچند که با مجموعه های مختلف قطعه سازی قرار داد همکاری منعقد کرده، اما همچنان دارای ضعف است. از سال گذشته شرکت های خودرو سازی که محصولات الکتریکی تولید می کردند، موج سوار اصلی بازار سرمایه در بورس بوده و هستند، شرایط اوراق بهادار و معامله و سهام منوط به شرکت خودرو سازی ریوین با کاهش جدی مواجه و احتمالا در سال جاری نتواند از ۱۰۶ میلیارد دلار نتواند عبور کند.

مدیرعامل ریوین، از انتقال یک شرکت دولتی در حال رشد برای سرمایه گذاری به شرکت خودش خبر داد. ریوین در تلاش است که در صورت از دست دادن فورد به عنوان شریک تجاری بتواند خودش محصولات الکتریکی متناسب با نیاز بازار تولید و به مشتریان عرضه کند. هرچند که سرمایه گذاران نهادی در وال استریت، عرصه رقابت به ریوین را بدون حضور فورد سخت خواهند کرد، اما این خودرو ساز باید نهایت تلاش خود را برای بقا در بازار سرمایه و افزایش ضریب تولید انجام دهد.

سال ۲۰۲۲ سخت ترین سال رقابت میان خودرو سازان برای عرضه محصولات الکتریکی با بهترین راندمان و کیفیت خواهد بود، باید دید که در این رقابت ریوین می تواند چه جایگاهی برای خود کسب کند. این شرکت می تواند به عنوان یک شرکت جدید الورد به بازار رقیب جدی برای تسلا در بازار خودرو و سرمایه باشد، باید دید که ایلان ماسک برای رقابت با ریوین چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha