۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز تحقق جهش تولید/ ضرورت جذب سرمایه گذار
گزارش بازار از چهارمحال و بختیاری؛

توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز تحقق جهش تولید/ ضرورت جذب سرمایه گذار

شهرکرد- بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بالایی برای توسعه دارد و حرکت در مسیر توسعه این بخش زمینه ساز تحقق جهش تولید است.

گروه استان ها: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. جهش در بخش تولید می‌تواند یک راهبرد اساسی برای شکوفایی اقتصاد در تمامی عرصه‌ها شود. بخش کشاورزی یکی از مهمترین عرصه ها در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که توجه به آن می تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که در ارتفاعات زاگرس قرار گرفته است. شرایط توپوگرافی خاص این استان زمینه وقوع بارش های قابل توجه در فصل های مختلف سال را فراهم کرده است.

وجود منابع آب و خاک حاصلخیز از ظرفیت های مهم این استان به شمار می رود. این استان طی دو دهه گذشته در بخش کشاورزی رشد قابل توجهی داشته است به طوری که هم اکنون که در بخش تولید ماهی سردآبی(قزل آلا) و تولید بادام رتبه اول کشور را کسب کرده است.

هر ساله در این استان بیش از ۲۴ هزار تن ماهی قزل آلا تولید می شود که بخش قابل توجهی از آن به کشوری های مختلف جهان صادر می شود.

همچنین در این استان سالانه بیش از ۲۴ هزار تن بادام از نوع مامایی تولید می شود که به کشور هندوستان صادر می شود. در بخش های مختلف کشاورزی نیز از جمله دامداری و تولید محصولات گلخانه ای نیز این استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

بهره گیری از ظرفیت های بخش کشاورزی در این استان نقش مهمی می تواند در مسیر  توسعه استان و رفع مشکلات بیکاری ایفا کند.

توسعه بخش کشاورزی از مهمترین پایه های اقتصاد به شمار می رود

یک استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: هم اکنون تولید محصولات کشاورزی در سطح جهان از مهمترین پایه های اقتصاد به شمار می رود و توسعه بخش کشاورزی مورد توجه تمام دولت ها در سطح جهان است.

علی کبیری بیان کرد: چهارمحال و بختیاری یک استان توانمند در بخش کشاورزی به شمار می رود و از نعمت های خدادادی همچون آب و خاک وآب و هوای مناسب برخوردار است.

وی بیان کرد: این استان در تمام عرصه های کشاورزی جای رشد و توسعه دارد و باید این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

این کارشناس بخش کشاورزی اظهار کرد: افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی این استان موجب کاهش نرخ بیکاری و کاهش وابستگی ها به خارج از کشور می شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال هم اکنون توسعه باغات بادام در شهرستان سامان این استان موجب کاهش نرخ بیکاری شده است و از طرفی مهمترین محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری را بادام تشکیل می دهد.

برداشتن موانع سد راه تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی زمینه ساز تحقق جهش تولید

وی گفت: هم اکنون شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش باغات در این شهرستان هستیم.

این محقق و پژوهشگردر ادامه با اشاره به اینکه توانمندی های بسیاری در بخش کشاورزی این استان است، بیان کرد: جذب سرمایه گذار و توسعه زیر ساخت های بخش کشاورزی در این استان ضروری است.

وی گفت: برداشتن موانع سد راه تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی در این  استان زمینه ساز تحقق جهش تولید است.

توسعه بخش فرآوری محصولات کشاورزی موجب تحقق جهش تولید شود

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: سال ۹۹ سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و  هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی در حال انجام است.

ذبیح الله غریب بیان کرد: توسعه زیر ساخت های بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ضروری است.

وی تاکید کرد: طرح‌های پیشنهادی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری برای تحقق جهش تولید بر مبنای توسعه شبکه‌های نوین آبیاری و تأمین و انتقال آب است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه ارتقای بخش صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی در این استان بسیار ضروری است، گفت: توسعه بخش فرآوری می تواند این استان به یکی از استان برتر کشور در بخش کشاورزی تبدیل کند و موجب تحقق جهش تولید شود.

پیگیری راه اندازی شهرک تخصصی بادام

وی تاکید کرد:  پیگیری راه اندازی شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان این استان از مهمترین اقدامات در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.

غریب ادامه داد: ۱۸ هزار هکتار باغ در شهرستان سامان وجود دارد که از این میزان ۱۰ هزار هکتار آن زیر کشت بادام است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: زمینی به مساحت ۱۵ هکتار برای توسعه واحد های فرآوری محصولات باغی از جمله بادام در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با راه اندازی این شهرک تخصصی فرآوری شاهد رونق و جهش بخش تولید خواهیم بود و ضایعات بخش کشاورزی نیز در این استان کاهش می یابد.

جذب سرمایه گذار یکی از مهمترین راهکار ها برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می رود

کارشناس ارشد حوزه کارآفرینی هم در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید:جذب سرمایه گذار یکی از مهمترین راهکار ها برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می رود.

سید جلال الدین موسوی ادامه داد: معرفی ظرفیت های بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری به وسیله برگزاری نمایشگاه ها و... به سرمایه گذاران در استان های دیگر کشور یکی از راهکار های مهم برای جذب سرمایه گذاران به شمار می رود.

وی ادامه داد: حرکت در مسیر بسته بندی مناسب و بازار پسند و رعایت استاندارد های صادراتی از دیگر مواردی است که موجب جهش تولید در بخش کشاورزی این استان می شود.

وی بیان کرد: افزایش صادرات محصولات تولیدی با بسته بندی های مناسب و استاندارد موجب افزایش ارزش افزوده بیشتر می شود.

جهش تولید در این استان نیازمند تلاش بیشتر مدیران  در مسیر برداشتن موانع سد راه کشاورزان و تولید کنندگان این بخش است و باید با تلاش جهادی در مسیر رونق این بخش حرکت کرد.

کد خبر: ۱۳٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha