۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
برند یخچال مازندران یخ بست| خطر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی
بازار گزارش می‌دهد؛

برند یخچال مازندران یخ بست| خطر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی

بابل- بزرگترین کارخانه یخچال سازی مازندران با نیم قرن فعالیت چشم انتظار حمایت مسئولان و اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق دوباره مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه بزرگ یخچال سازی مازندران با نیم قرن فعالیت لنگ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه تولیدات و خروج از خطر تعطیلی و رکود چشم انتظار حمایت متولیان امر مانده است، واحد تولیدکننده لوازم خانگی و یخچال در بابل حدود نیم قرن سابقه فعالیت دارد و در گذشته‌های نه چندان دور روزانه ۱۴۰ دستگاه یخچال تولید و عرضه می‌کرد و اکنون به دلیل مشکلات، میزان تولیدات آن به ۱۰۰ دستگاه در ماه رسیده است.

کمبود نقدینگی و نداشتن سرمایه در گردش مهمترین مشکل این واحد تولیدی برند و صاحب نام در بابل است که برای شمار قابل توجهی از جوانان شغل ایجاد کرده است.

علی عباسی مدیر کارخانه تولید یخچال و لوازم خانگی در بابل در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حدود ۴۸ سال سابقه فعالیت داریم و از سال ۷۶ تولید یخچال فریزر را به خط تولید اضافه کرده ایم، گفت: کارمان را از روزانه پنج دستگاه یخچال شروع و به ۱۵۰ دستگاه رساندیم.

وی با بیان اینکه حتی در شرایط کرونایی، به کورد فروش دست یافتیم و بخشی از تولیدات روانه اربیل عراق و افغانستان شده است، افزود: در حال حاضر دارای ۳۰۰ نمایندگی و خدمات در سراسر کشور هستیم.

این تولیدکننده رکود بازار، افزایش مالیات، نبود مواد اولیه و عدم وجود نقدینگی مناسب را از جمله مشکلات فراروی دانست و گفت: این مسائل سبب شد تا این کارخانه صاحب برند مجبور به تعدیل نیرو کند زیرا به دلیل نبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل شدیم و چاره دیگری نداشتیم.

برند یخچال مازندران یخ بست| خطر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی

رکود بازار، افزایش مالیات، نبود مواد اولیه و عدم وجود نقدینگی مناسب از جمله مشکلات فراروی است و این مسائل سبب شد تا این کارخانه صاحب برند مجبور به تعدیل نیرو شود زیرا به دلیل نبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل شدیم و چاره دیگری نداشتیم

عباسی با اظهار اینکه توان پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۸ درصدی را نداریم، گفت: برای توسعه کار به ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصدی با دوره تنفس و بازپرداخت مناسب نیازمند هستیم و امیدواریم با حمایت مسئولان و جذب نیروی بیشتر بتوانیم دوباره به روزه اوج و رونق برگردیم.

وی گفت: این واحدها در حوزه تولید انواع یخچال و فریزرهای (خانگی و صنعتی) را در دستور کار دارد و در صورت تزریق تسهیلات و نقدینگی مناسب ارزان‌قیمت با سود و کارمزد پایین می‌توانیم برای تولیدات بیشتر در این بخش و حتی تولید لباسشویی و کولر هم اقدام شود.

رفع مشکلات واحدهای تولیدی و رسیدن به اهداف مطلوب افزایش تولید و اشتغال در استان مازندران دو هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که بخش قابل توجهی از این تولیدات به دلیل نبود سرمایه درگردش و نقدینگی دچار مشکلات فراوان و بحران هستند.

احیای ۱۶۰ کارخانه و واحد تولیدی
سید جواد حسینیان کارشناس امور اقتصادی با اظهار اینکه متأسفانه در بسیاری از موارد مصوبات ستاد تسهیل هم راهگشا و گره گشا نبوده است، افزود: در حال حاضر مشکلات ۱۶۰ مجموعه تولید توسط سازمان بسیج سازندگی احصا شده است و ۳۶ واحد تولیدی با حمایت بخش‌های مختلف احیا شدند.

برند یخچال مازندران یخ بست| خطر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در استان مازندران چهار واحد تولید لوازم خانگی فعالیت دارند، افزود: از این تعداد سه واحد فعال بوده ولی کارخانه لوازم خانگی بابل با مشکلات روبرو است.

وی با بیان اینکه این کارخانه در سال‌های گذشته با ۱۶۰ کارگر در دو شیفت کاری فعالیت داشت و اکنون شمار نیروهای آن به ۲۰ نفر تقلیل یافته است، تأمین نقدینگی و تسهیلات با نرخ مناسب را از جمله نیازمندی‌های این واحد تولیدی بیان کرد.

در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای تولیدی دارای مشکل نقدینگی و سرمایه درگردش هستند، افزود: کارخانه بابل در زمینه تولید یخچال و فریزرهای خانگی و صنعتی فعالیت می‌کند و در تلاش هستیم با رفع مشکلات برای رونق دوباره آن گام برداریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در انتخاب شعارهای سال در چند سال اخیر تاکید ویژه‌ای بر موضوعات تولید، اقتصاد و معیشت مردم دارند و امسال هم با شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اصل تولید را نشانه گرفته‌اند تا هر یک از ما به نوبه خود با اقدام عملی در این بخش و کمک به افزایش تولید، دین خود را در این بخش ادا کنیم

واحدهای تولیدی زیادی در مازندران وجود دارد که لنگ دریافت اعتبار و تسهیلات برای رونق دوباره هستند و در صورت بی توجهی و عدم تأمین نیازها، این واحدهای تولیدی به ورطه ورشکستگی و خروج از تولید پیش خواهند رفت.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رها IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      تسهیلات میدن به آقازاده ها و شرکت های کذایشون. چرا بدن به کارخونه ها که به نفع مردم تموم بشده...