افزایش بهای کف پوش ساختمانی با ممنوعیت واردات مواد اولیه| پارکت لمینت راهکاری برای کاهش مصرف سوخت
یک فعال صنعت دکوراسیون داخلی مطرح کرد

افزایش بهای کف پوش ساختمانی با ممنوعیت واردات مواد اولیه| پارکت لمینت راهکاری برای کاهش مصرف سوخت

سیاوش، یک فعال صنعت دکوراسیون داخلی به بازار گفت: برخی با ممنوعیت مواد اولیه مورد نیاز تولید کف پوش های ساختمانی به هزینه های تولید اضافه و چوب لای چرخ تولید می کنند.

بازار؛ گروه مسکن: در حال حاضر پارکت لمینت به عنوان یکی از کف ‌پوش های محبوب شناخته می شود که با توجه مزایایی که نسبت به پارکت چوبی و سنگ دارد آن را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌ ها برای پوشش کف مجتمع های مسکونی تا تجاری کرده است. هرچند که سطح خارجی آن طرح و نگار چوب را دارد اما در مقایسه با پارکت های چوبی از مزایایی چون نصب آسان، قیمت پایین ‌تر و مقاومت بیشتر در برابر آب برخودار است.

علاوه بر این، پارکت لمینت ها در مقایسه با سنگ گرمای کمتری از دست می دهد و دیگر نیاز به انرژی بیشتری برای گرمایش منازل در فصول سرد نیست. در این راستا بهنام سیاوش، فعال صنعت دکوراسیون داخلی و عضو هیئت مدیره یک شرکت تولید کننده پارکت و ام دی اف در خصوص ظرفیت ها و چالش های تولید کف پوش های جدید ساختمانی در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد:

* به عنوان عضوی از تولیدکنندگان صنعت دکوراسیون داخلی بفرمایید چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید و چه محصولاتی را به بازار عرضه می کنید؟
حدود ۱۵ سال است که در حوزه تولید محصولات مرتبط با دکوراسیون داخلی فعالیت دارم و در حال حاضر دو محصول پارکت لمینت و ام دی ام زنیت را به همراه گروهی به بازار عرضه می کنم.

البته از ابتدا به عنوان تولید کننده این حوزه فعالیت نداشتم و بعد از اعلام ممنوعیت واردات پارکت لمینت با توجه به نیازی که در صنعت ساختمان به آن احساس می شد به همراه گروهی از همکاران به این نتیجه رسیدیم که با یک شریک خارجی اقدام به تولید داخلی این محصولات کنیم.

هر چند نزدیک به ۱۵ سال کار بازرگانی انجام دادیم و نمایندگی برند های معروف اروپایی را داشتیم اما طی این چند سالی که به حوزه تولید ورود کردیم شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم

* تشدید تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران منجر به این نشد که شریک تجاری تان بعد از مدتی از ادامه همراهی باز بماند؟
بله متاسفانه این اتفاق رخ داد؛ تا زمانی که کارخانه را راه اندازی کردیم شریک تجاری مان همراه مان بود اما در نهایت تحریم ها منجر به این شد که در میانه راه طرف خارجی تنهایمان بگذارد و شرایط خیلی برایمان دشوار شد.

هر چند نزدیک به ۱۵ سال کار بازرگانی انجام دادیم و نمایندگی برند های معروف اروپایی را داشتیم اما طی این چند سالی که به حوزه تولید ورود کردیم شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم. البته هر چند مشکلاتی بود اما با وجود تمام این مسائل باز هم توانستیم برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و شاید برای هزاران نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کنیم.

در حال حاضر نیز محصولاتی را تولید می کنیم که به لحاظ کیفیت نه تنها نسبت به محصولات اروپایی کمتر نیست بلکه حتی به قاطعانه می توانم بگویم که کیفیت محصولاتی که در کشور تولید می کنیم تا حدودی حتی از استاندارد های بین المللی هم بیشتر است.

* چند درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات تان از طریق واردات تامین می شود؟
همانطور که اشاره کردم بر روی کیفیت محصول حساسیت خیلی خاصی داریم از همین رو می توان گفت تقریبا ۱۰۰ درصد مواد اولیه تولید پارکت لمینت وارداتی است. بنابراین با فعالیت هایی که می کنیم ارزش افزوده بر روی مواد خام وارداتی ایجاد می شود.

* پارکت لمینت بیشتر در چه محل هایی قابلیت استفاده دارد و بفرمایید عمر مفید و ویژگی های تولیداتتان چیست؟
محصولی که تولید می کنیم به جرات جنس ویژه ای دارد، همچنین سایز آن هم خیلی خاص است؛ یعنی ۲ متر و ۴۰ سانت طول و ۴۰ سانت عرض دارد. بنابراین تمام افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند کاملا می دانند این محصول یک کار فوق ویژه ای است که قابلیت استفاده هم در مراکز تجاری و هم مسکونی را دارد.

همچنین گارانتی محصولات مان مادام العمر است؛ چرا که به قدری به محصول اطمینان داریم که گارانتی هایی که صادر میکنیم مادام العمر است. چون بر روی مواد اولیه ای که وارد میکنیم آن قدر دقت داریم و روی آن آزمایش انجام می دهیم که خیال مردم به طور کامل از محصولی که خریداری می کنند راحت باشد.

در خصوص ویژگی های این محصول هم باید بگویم که یکی از قابلیت های متمایزش این است که شما می توانید به راحتی آن را جا به جا کنید. بنابراین در صورتی که منزل مسکونی خودتان را عوض کردید، میتوانید پارکت لمینت ها را باز کنید و در جای جدیدی آن ها نصب کنید.

همچنین محصول جدید دیگری که روانه بازار کردیم شامل ام دی ام ها می شود که نانو گلاس دو رو است. در ابتدا دغدغه طراحان این بود که چون پشت کار تفاوت داشت، مجبور بودند از جنس بیشتری استفاده کنند که اکنون این نگرانی را هم با محصولات جدید مان برطرف کرده ایم؛ در نتیجه اکنون محصولی تولید میکنیم که در هر دو طرف طرح یکسانی دارد و این مساله در هزینهها هم صرفهجویی میکند. البته این تولید جدید هنوز به بازار داخلی عرضه نشده و هر چقدر تاکنون از آن تولید شده صرف بازار صادراتی شده است اما به زودی بازار داخلی را هم تامین خواهیم کرد.

به هیچ وجه با گرمایش از کف در ساختمان ها برای پارکت لمینت مشکلی ایجاد نمی شود، اتفاقا توصیه می شود که برای گرمایش از کف سازه ها، سازنده ها از پارکت لمینت استفاده کنند

* با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از سازندگان ساختمانی به این سمت حرکت کرده اند که از سیستم گرمایش از کف در سازه هایشان بهره ببرند، گرمایش از کف چه تاثیری بر عمر مفید محصولات تان دارد؟
به هیچ وجه با گرمایش از کف برای پارکت لمینت هایی که تولید می کنیم مشکلی ایجاد نمی شود، اتفاقا توصیه می شود که برای گرمایش از کف از پارکت لمینت استفاده کنند. باز تاکید می کنم که هیچ گونه مشکلی از این جهت ایجاد نمی شود و این هم جز گارانتی هایی است.

* به عنوان تولید کننده پارکت لمینت برایمان بفرمایید که محصولاتی که تولید می کنید چه مزایایی نسبت به سنگ که مورد علاقه بیشتر ایرانی ها است دارد؟
مزایای پارکت لمینت در مقایسه با سنگ خیلی زیاد است. یکی از مزیت هایش جا به جایی راحت آن است. بنابراین یک بار محصول را خریداری می کنید و می توانید سال های سال با جا به جا کردن محیط مسکونی یا تجاری خود، آن را در جای دیگری نصب کنید. علاوه بر این پارکت یک محصول گرم است.

این درحالی است که کسانی که از سنگ در کف ساختمانشان استفاده می کنند زمستان ها با چالش سرمای شدید کف مواجه می شوند. اما در مقابل چوب گرما بخش و طبیعی است و شما حس طبیعت را هر لحظه در منزل خود می گیرید. این یک تجربه خوب است که شما هر روز با آن مواجه می شوید.

* اختلاف قیمت این محصول در ایران با مشابه خارجی آن در صورتی که واردات صورت بگیرد، چقدر است؟
در صورتی که شرایط واردات دوباره فراهم شود برای هر متر مربع واردات پارکت لمینت به صورت حدودی نیاز به ۳ الی ۴ یورو ارز است. به اعتقاد بنده به جای واردات بهتر است که اقدام به تولید محصول نهایی و صادرات آن کنیم بنابراین به جای اینکه برنامه هایمان همراه با ارز بری از کشور باشد باید به همراه ارز آوری باشد.

* با توجه به اینکه اشاره کردید برخی از محصولات تان را صادر می کنید بفرمایید در شرایط فعلی و با چالش های موجود چقدر در صادرات محصولات تان موفق عمل کرده اید؟
کار صادرات محصولات مان را شروع کرده ایم و به شدت هم دنبال توسعه آن برای صادرات هستیم. اکنون نیز نیاز به برندسازی در عرصه بین المللی داریم. نه تنها در گذشته بلکه همین حالا هم هیچ کسی نمی تواند باور کند که این محصول را با این کیفیت در ایران تولید می کنیم. این چند سال هم متأسفانه کرونا باعث شد که نمایشگاه بینالمللی کنسل شود؛ ولی الان با توجه به این که کرونا مقداری فروکش کرده است، به نظر من با حضور در نمایشگاه ها و ارائه محصولات مان خیلی از بازار های جهانی را میتوانیم فتح کنیم.

واردات مواد اولیه بزرگ ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم و اگر متولیان کمی مسیر واردات را همراه تر و موانع را کمتر کنند به طور حتم تامین مواد اولیه، تولید و ارز آوری از طریق آن نیز برای ما ساده تر می شود

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید محصولات تان مواجه هستید؟
واردات مواد اولیه بزرگ ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم و اگر متولیان کمی مسیر واردات را همراه تر و موانع را کمتر کنند به طور حتم تامین مواد اولیه، تولید و ارز آوری از طریق آن نیز برای ما ساده تر می شود.

با توجه به اینکه مواد اولیه ای که وارد کشور می کنیم در عمل از مصرف آب و قطع درختان جلوگیری می کند بنابراین باید سیاست گذاری به جای تامین از داخل به سمت واردات چنین مواد اولیه هایی باشد. با این حال گاهی در اثر بی تدبیری و شناخت ناکافی برخی از متولیان با ممنوعیت واردات ملزومات تولید مواجه می شویم و همین موضوع منجر به این می شود که نتوانیم به موقع محصولات مان را تولید کنیم.

بنابراین اگر واردات مواد اولیه تسهیل شود، مشکل خاص دیگری وجود ندارد. البته مانع اصلی روند طولانی واردات هم گمرک نیست، بلکه مشکل ممنوعیت های مقطعی است که تولید را با چالش مواجه می کند. از طرفی نحوه فعالیت مان به شکلی است که کوچکترین تعلل در تامین برخی از ملزومات تولید منجر به این می شود که زوائد تولید بالا برود و محصولات مان خراب شوند. در نتیجه هزینه تولید چند برابر می شود و از برنامه تولید نیز عقب می مانیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha