۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
ثبات گسترده قیمت آهن آلات

ثبات گسترده قیمت آهن آلات

روز گذشته همچنان بازار خرید آهن آلات کساد بود و آنچه بیش از همه مشاهده می‌شد ثبات حداکثری قیمت روز آهن آلات بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته همچنان بازار خرید آهن آلات کساد بود و آنچه بیش از همه مشاهده می‌شد ثبات حداکثری قیمت روز آهن آلات بود و آنطور که به نظر می‌رسد حتی تثبیت قیمت‌ مقاطع فولادی به رونق تقاضای مصرف و خرید آهن منجر نشد و کارساز نبود.

بازار ارز نیز مانند چند روز اخیر کماکان دچار نوسانات جزئی است و قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی درحال کاهش و افزایش بود، به طوری که روز گذشته هر دلار در بازار آزاد با کمی افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
ثبات گسترده‌ای که در دو ماه اخیر در بازار آهن حاکم است گویا همچنان ادامه دارد اما این عدم تغییر قیمت‌ها به افزایش خرید آهن منجر نمی‌شود. این امر دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به کمبود نقدینگی و رکود ساخت و سازها اشاره کرد.

پس از بررسی قیمت‌ها در بازار آهن، قیمت روز میلگرد تنها در شمار معدودی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت درحالی که غالب مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده و همچنان ثابت بودند اما با وجود این بازار خرید میلگرد همچنان دچار خمودگی و کم‌رونق بود.

قیمت تیرآهن نیز تنها در بخش شاخه‌فروشی و در یک شرکت کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی را تجربه کرد و مابقی بخش‌ها ثبات قیمت داشتند، در بخش کیلوفروشی نیز کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت عرضه شدند.

اما در این میان کاهش قیمت برخی مقاطع فولادی نیز رؤیت شد که انواع لوله‌ها و پروفیل جزو این دسته محصولات بودند به طوری که در غالب مبادی فروش قیمت روز پروفیل با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند و جز چند شرکت که کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند مابقی شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بودند. همچنین قیمت روز ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان و قیمت ورق گالوانیزه هم به طور میانگین حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشت.

مطابق آمارها از بورس کالا روز گذشته در کنار استقبال پایین از محصولات عرضه شده، شمش بلوم حدود ۲۷۱ هزار و ۷۰۰ تن متقاضی داشت که این میزان بیانگر رشد ۱/۱ درصدی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین بود و قیمت پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۴۱۳ تومان بود. با توجه به این آمار احتمال می‌رود معاملات مقاطع فولادی در بورس کالای امروز با کمی نوسان روبه‌رو باشد اما نمی‌توان رشد چشمگیری برای آن متصور شد.

براساس گزارش‌ها امروز حدود ۱۹۲ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا بر روی تابلو خواهد رفت که شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی، آهن اسفنجی و ورق گرم می‌شود. ظاهرا حجم محصولات عرضه شده در مقایسه با عرضه پیشین کاهش داشته است.

در حال حاضر یکی از عوامل مؤثر در تغییر قیمت اهن الات که مذاکرات وین است همچنان در جریان است و براساس اخبار جدید، ایران در پی دریافت تضمین از طرفین مذاکره برای عدم تکرار دوباره خروج از برجام است.

طبق اخبار منتشر شده در این زمینه، یکی از علل کشدار شدن مذاکرات وین همین امر است و ایران به دنبال دریافت تضمین موثق و مطمئن است که با تبصره و قانون و تغییر دولت، همچنان پایدار باشد و تحریم‌ها بازگردانده نشود.

به نظر می‌رسد امریکا نیز برای ارائه تضمین‌های مورد نظر اعلام آمادگی کرده است که این خبر می‌تواند نشان‌دهنده روند رضایت‌بخش مذاکرات و زمینه افزایش احتمال دستیابی به توافقات بود.

انتشار این خبر بازارهای مالی را که غالبا در فاز انتظار و صبر فرو برده است سیگنال مثبتی بود و می‌تواند بازارها را از این بلاتکلیفی نجات دهد.
تأمین منافع همه واحدهای فولادی در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، پس از اعتراض فعلان فولادی به نحوه قیمتگذاری محصولات در بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد نامه‌ای اعتراضی در انتقاد به این روند ارسال کردند که به بنا بر اظهارنظر مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن کشور، محتوای این نامه در صدد تأمین منافع کل زنجیره فولاد نیست.

وی در ادامه بیان کرد: نظرات سایر انجمن‌های فولادی باید با نظرات انجمن تولیدکنندگان در یکسو و هم‌جهت باشد تا بتوان از آنچه در نامه اعتراضی مکتوب شده در نشست‌های متعدد مربوطه دفاع کرد اما آنچه مشهود است خلاف این عمل است و سایر تشکل‌ها با فولادسازان هم‌عقیده نیستند.

اکبریان عمکرد سامانه بورس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: درخواست تولیدکنندگان فولاد تأمین مواد اولیه با قیمتی پایین است و کاری به واحدهای دیگر زنجیره فولاد ندارند. در واقع آنچه موجب اعتراض این انجمن شده افزایش قیمت مواد اولیه است و پیشنهاد آنها این است که مواد اولیه در بورس عرضه نشود تا بتوانند در خارج از بورس با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور اجرای این درخواست را نادرست خواند و در پایان تصریح کرد: با انجام چنین درخواستی واحدهای کوچکتر و پایین دست زنجیره فولاد متضرر خواهند شد و این غیرمنصفانه است و در شرایط فعلی کشور که اقتصاد ضعیفی داریم، نباید عملکردی یکجانبه و منفعت‌طلبانه داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha