۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
شرایط مناسب برای خرید موبایل| خریداران از فرصت استفاده کنند
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل:

شرایط مناسب برای خرید موبایل| خریداران از فرصت استفاده کنند

لرستان- اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: وضعیت فعلی شرایط بسیار مناسبی برای مصرف‌کنندگان بوده و خریداران از این فرصت استفاده کنند.

امیر اسحاقی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهارداشت: تا پایان آذر ماه سال جاری تعداد ۱۷ میلیون و ۶۵۰هزار تلفن همراه وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۵درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت تلفن همراه در یک سال گذشته عمدتاً ثابت و یا کاهشی بوده است و افزایش قیمت آن چنانی را در تلفن همراه شاهد نبودیم، افزود: برای واردات تلفن همراه از ارز نیمایی استفاده می‌شود که در این مدت به میزان کافی تخصیص ارز صورت گرفته است و از طرفی فضای رقابتی نیز بر بازار حاکم بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه ۴۴۰ وارد کننده، تلفن همراه را وارد کشور می‌کنند، عنوان کرد: در تامین موبایل مشکلی نداریم و به دلیل حاکمیت فضای رقابتی در بازار، شاهد افزایش قیمت تلفن همراه نبوده ‌ایم و می‌توان گفت نهایتاً ۱۰ درصد قیمت‌ها افزایش داشته است.

وی بیان کرد: به صورت کلی روند قیمت تکنولوژی در همه دنیا با وارد شدن مدل های بالاتر و جایگزین در بازار، نزولی می‌شود؛ قیمت تلفن همراه نسبت به نرخ تورم کشور افزایشی نداشته است و حتما این میزان افزایش قیمت پایین تر از میزان نرخ تورم کشور بوده است.

اسحاقی تصریح کرد: میزان مصرف تلفن همراه در کشور به صورت میانگین ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تلفن بوده است که این مقدار از میزان واردات بیشتر است چون همیشه حدود یک و نیم تا دو میلیون گوشی تلفن همراه ذخیره بازار از سال های قبل وجود دارد به‌همین دلیل میزان واردات با میزان مصرف تقریباً با هم همخوانی دارند.

وی گفت: بزرگترین مشکل کلیدی در بخش واردات تلفن همراه که به بخش عظیمی از بازار ضربه زده این است که برخی کالاها با برندهای چینی وجود دارند که به دلیل مشکلی که در روش تماس با سر شماره های کشور دارند واردات آنها ممنوع شد، این گوشی ها میان رده هستند و چون قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند اصولاً متقاضیان بسیار زیادی در بازار دارند که واردات آن در چند مقطع واردکنندگان و مصرف کنندگان را با مشکل مواجه کرده‌است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش‌ تنظیم مقررات اجازه واردات این محصولات را به بازار نمی‌دهد، حال منتظریم ببینیم که اپراتورها می‌توانند این مشکل را حل کنند یانه؟ نزدیک به یک سال است که در حال مذاکره هستیم ولی تاکنون این مشکل حل نشده است.

وی اظهارداشت: چون بخشی از نیاز بازار از این طریق حل می شد، مردم وادار به خرید گوشی هایی با رده های بالاتر یا پایین تر از این رده شده ‌بودند، از طرفی قبلاً مشکل ثبت سفارش را نداشتیم که الحمدالله الان مشکلی وجود ندارد، همچنین در حال حاضر مسئله ای به نام سابقه تلفن‌همراه را داریم که در حال مذاکره درباره آن هستیم.

اسحاقی با اشاره به اینکه تخصیص ارز منظمی به واردات تلفن همراه صورت گرفته است، بیان کرد: قیمت تلفن همراه رابطه مستقیمی با نرخ ارز نیمایی دارد، در حال حاضر نرخ ارز نیمایی در کشور در حال افزایش است بدین ترتیب اگر هر گونه تغییرمثبت و منفی را در نرخ ارز نیمایی شاهد باشیم، باعث تغییر در نرخ و قیمت کالاهایی می‌شود که با ارز نیمایی به کشور وارد می شوند.

وی گفت: احتمالا تا پایان سال تقاضای بیشتری برای تلفن همراه به بازار وارد می شود که مشکل چندانی در این خصوص نداریم؛ اگر ما بدانیم نرخ ارز چه تغییری می‌کند قطعاً می توان بازار موبایل را هم پیش بینی کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل افزود: با توجه به فضای رقابتی که در بازار وجود دارد بسیاری از واردکنندگان تلفن های همراه خود را در بازار با ضرر به فروش می‌رسانند چون باید پرداخت ها و تعهدات خارجی خود را انجام دهند و ازطرفی چون تقاضایی در بازار وجود ندارند مجبورند محصولات خود را زیر قیمت بازار به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی شرایط بسیار مناسبی برای مصرف‌کنندگان بوده و جز بهترین شرایط خرید است پس لازم است خریداران از این فرصت استفاده کنند.

کد خبر: ۱۳۰٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha