۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
تفاوت استراتژی های دو کشور امریکا و چین در توسعه اقتصاد دیجیتال
مطالعات بازار نشان داد؛

تفاوت استراتژی های دو کشور امریکا و چین در توسعه اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین و بزرگترین اولویتها در دنیای امروز است. کشورهای مختلف استراتژی های مختلفی را در این زمینه در پیش گرفته اند که در این گزارش به تشریح آن می پردازیم.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دیجیتال کلید گذر از چالشهای اقتصادی کنونی و بحران های آتی است. کلیدی که می تواند اینده ای درخشان را برای اقتصاد به همراه بیاورد و باعث تقویت زیر ساختهای مالی و اقتصادی شود.

اما فارغ از اینکه یک کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال چه برنامه ریزی هایی انجام داده است، سوال مهم دیگر استراتژیهایی است که قرار است برای رسیدن به این هدف در پیش بگیرد. مرکز مطالعات اقتصادی امریکا اخیرا گزارشی در مورد استراتژی هایی به کار گرفته شده توسط کشورها برای توسعه اقتصاد دیجیتال تهیه کرد که خلاصه ای از ان را در این بخش می بینید:

چین یکی از کشورهای موفق در این زمینه است و رویکرد چین در زمینه توسعه استفاده از اقتصاد دیجیتال در بخش صنعتی بود. سیاستی که باعث می شد حجم فعالیتهای صنعتی رشد کند و تاب اوری ان در مقابل بحران های سلامتی مانند بحران کرونا و موج های مختلف ان افزایش پیدا کند.

چین تاکید کرده است که باید اقتصاد دیجیتال سهم زیادتری از اقتصاد را به خود اختصاص دهد تا بتواند از اقتصاد در مقابل بحران های اتی حفاظت و حمایت کند. به عنوان مثال می توان از توسعه استفاده از روش های پرداختی با موبایل ها با استفاده از تکنولوژی 5G اشاره کرد. این کشور برای توسعه استفاده از تکنولوژی های 5G در یک سال اخیر سرمایه گذاری زیادی انجام داده است.

در این گزارش نقش مهم توسعه اقتصاد دیجیتال در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد مورد تاکید قرار گرفت. در این گزارش امده است: «در شرایط کنونی که چالشهایی مانند رشد پایین اقتصادی و افزایش متوسط سنی جمعیت در اغلب کشورها تجربه می شود، توسعه اقتصاد دیجیتال می تواند بستر را برای توسعه اقتصادی جامع و فراگیر در کشور فراهم کند و به افراد سالمند امکان دهد تا ضمن دریافت خدمات از طریق دنیای دیجیتال برای دوره طولانی تری در بازار کار مشغول باشند و به خدمات رسانی به اقتصاد کشورشان بپردازند.»

اما امریکا رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و بیشتر سرمایه ها را صرف فعالیتهای خلاقانه و نواورانه در دنیای تکنولوژی کرد. این سیاست می تواند مزایای زیادی برای اقتصاد دیجیتال در سطح دنیا ایجاد کند و مزیتهای اقتصادی زیادی را نیز نصیب امریکا خواهد کرد زیرا به کشور پیشگام و صادر کننده این تکنولوژی ها تبدیل شده است.

سرمایه گذاری انجام شده در اتحادیه اروپا روی ایجاد یک مدیریت یکپارچه در دنیای دیجیتال است که بستر را برای ایجاد یک اکولوژی اقتصاد دیجیتال یکسان در تمامی اروپا فراهم می کند. البته ایجاد پایه های قوی و قابل اعتماد اقتصاد دیجیتال هم در دستور کار اروپا قرار دارد.

در میان کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین منافع اقتصادی را از دیجیتالی شدن بخش تولید به دست اورده است. این کشور را می توان به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در زمینه تحول دیجیتالی بخش تولید معرفی کردو این سیاست منافع زیادی را هم نصیب صنعت به خصوص صنعت خودروسازی کرده است.

آلمان صنعتی ترین کشور اروپا است و در یک سال اخیر تلاش کرده است تا اسیب پذیری بخش تولید را در مقابل بحران هایی مانند کرونا به حداقل برساند. سرمایه گذاری در توسعه دیجیتال این کشور راهی است که برای ایجاد توازن در عرصه اقتصادی در دستور کار دولت المان قرار گرفته است.

در پایان باید در نظر داشت که اقتصاد دیجیتال نقش مهی در اقتصاد اینده دنیا خواهد داشت و همسو شدن با این تحولات هم برای اقتصاد کلان کشورها ضروری است و هم برای افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند.

در این روزها داشتن مهارتهایی که در دنیای دیجیتال برای اشتغال ضرورتی است از اهمیت بالایی برخوردار است و افرادی که از این مهارتها بی بهره باشند نخواهند در گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال از فرصتهای کافی و مناسب شغلی برخوردار باشند.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha