۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
نوآوری؛ محرک کلیدی در رشد کلی صنایع چین| ادغام عمیق اقتصادهای دیجیتال و واقعی
بازار گزارش می دهد؛

نوآوری؛ محرک کلیدی در رشد کلی صنایع چین| ادغام عمیق اقتصادهای دیجیتال و واقعی

تثبیت رشد صنعتی اولویت اصلی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در سال ۲۰۲۲ خواهد بود و این وزارتخانه منابع را برای تقویت قابلیت‌های نوآوری بخش تولید افزایش خواهد داد.

به گزارش بازار، محصولات تولیدی چین در سال ۲۰۲۱، ۹.۶ درصد افزایش یافت در حالی که هزینه تحقیق و توسعه نیز با ۱۴.۲ درصد رشد روبرو شد. کارشناسان اخیرا اعلام کرده اند که قابلیت‌ های نوآوری قوی‌تر رشد صنعتی را در چین تسهیل کرده و به توسعه با کیفیت بالا در بخش تولیدی این کشور کمک می‌کند.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، این اظهارات پس از آن بیان شد که تولید صنعتی چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۹.۶ درصد یعنی ۱.۵ درصد بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش یافت. در همین حال، مخارج تحقیق و توسعه چین در سال گذشته ۱۴.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که چهار درصد بیشتر از سال قبل آن است و ۲.۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

رئیس ان بی اس اعلام کرد که نوآوری نقش بزرگتری در افزایش رشد چین داشته و بخش تولید رشد نسبتا سریعی را ثبت کرده است. به طور خاص، بخش تولید با فناوری پیشرفته و تولید تجهیزات به ترتیب ۱۸.۲ و ۱۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که به ترتیب ۸.۶ و ۳.۳ درصد بیشتر از کل تولید صنعتی بوده است.

همچنین، رئیس شرکت تحقیقات بازار مستقر در پکن گفت: در حالی که قابلیت‌ های نوآوری چین به رشد خود ادامه داده است، این موضوع به گسترش صنایع نوظهور و محصولات جدید دامن می‌زند. به گفته کین، سرمایه بیشتری به بخش فناوری پیشرفته اختصاص داده شده که به ادغام عمیق اقتصادهای دیجیتال و واقعی کمک می‌کند و توسعه تولید با کیفیت در چین را تسهیل می‌کند.

سال گذشته، سرمایه گذاری در صنایع با فناوری پیشرفته ۱۷.۱ درصد افزایش یافت که ۱۲.۲ درصد سریعتر از کل سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در صنایع تولیدی از طریق فناوری پیشرفته و همچنین صنایع خدماتی به ترتیب ۲۲.۲ درصد و ۷.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

یائو جینگیوان اقتصاددان ارشد سابق ان بی اس اعلام کرد که اقتصاد صنعتی چین در سال ۲۰۲۱ عملکرد نسبتاً خوبی داشت که علاوه بر ارتقاء مداوم ساختار صنعتی، نسبت تولید به تولید ناخالص داخلی با ۱.۱ درصد افزایش به ۲۷ درصد رسید.

یائو گفت: این ارقام یک معکوس بزرگ نسبت به دهه گذشته بود، زمانی که نسبت تولید در تولید ناخالص داخلی به تدریج در حال کاهش بود. کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که کاهش نقش تولید در تولید ناخالص داخلی چین خطر کاهش رشد اقتصادی فعلی و تأثیر بر اشتغال شهری را در بر دارد.

وی افزود: اما اکنون ما نه تنها نسبت را تثبیت کرده ایم، بلکه این رقم را نیز بهبود بخشیده ایم. این یک دستاورد بزرگ برای سال ۲۰۲۱ بوده است. در دسامبر، تولید صنعتی ۴.۳ درصد به صورت سالانه رشد کرد که ۰.۴۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

ژنگ هوچنگ، رئیس موسسه تحقیقاتی Yingda Securities Co Ltd نیز اظهار کرد که بخش صنعتی چین در سال جاری با عوامل مثبت بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه است. به عنوان مثال، تثبیت سرمایه گذاری به یک نکته مهم برای اقتصاد کلان تبدیل شده است. ژنگ گفت: با وجود عوامل مثبت پیش رو، ارقام تولید ماهانه صنعتی در سال ۲۰۲۲ احتمالا بهتر از همتایان خود که در سال گذشته مشاهده شد، خواهد بود.

علاوه بر آن، شیائو یاکینگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات، تنظیم‌ کننده اصلی صنعت چین، پیشتر گفته بود که تثبیت رشد صنعتی اولویت اصلی این وزارتخانه در سال ۲۰۲۲ خواهد بود و این وزارتخانه منابع را برای تقویت قابلیت‌های نوآوری بخش تولید افزایش خواهد داد.

داده‌های ان بی اس همچنین نشان می‌دهد که از ژانویه تا نوامبر، سود شرکت‌ های صنعتی بالاتر از اندازه تعیین‌شده ۷.۹۸ تریلیون یوان (۱.۳ تریلیون دلار) بوده است که ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و میانگین نرخ رشد دو ساله آن ۱۸.۹ درصد است.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha