۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
سفال مازندران جهانی می‌شود| دهکده‌ای که با سفال می‌درخشد
بازار گزارش می‌دهد؛

سفال مازندران جهانی می‌شود| دهکده‌ای که با سفال می‌درخشد

تنکابن- بخشی از تولیدات و دست ساخته های صنعتگران مازندران به عنوان سوغات و هدیه به بازارهای جهانی راه یافته و خارج نشینان در ظروف سفالی استان غذا میل می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: سفالگری از جمله باستانی ترین هنرهای بشر و سرمنشاء تولید کاشی و سرامیک به شمار می رود و پیشینه آن به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد بر می گردد، پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به اختراخ چرخ کوزه گری شده است.

همچنین با تشویق استفاده از ظروف سفالگری به جای ظروف طلا و نقره صنعت سفالگری در ایران و مازندران رشد چشگیری پیدا کرده است و در حال حاضر در مناطق مختلف مازندران، ظروف سفالی و سرامیک ساخته می شود.

شهرهای تنکابن و رامسر در غرب مازندران به عنوان مهد تولید سفال در استان مازندران به شمار می رود و خانواده های زیادی در این حرفه مشغول فعالیت هستند، مهرناز علایی یک کارآفرین که چهارسال در حوزه تولید سفال مشغول فعالیت است و شش نفر در کارگاه تولیدی وی کار می کنند، گفت:ظروف را با چرخ و دست تولید می شود و پس از نقاشی، کوره و لعاب به بازار عرضه می شود.

بانوی سفالگری که برای ۶ نفر شغل ایجاد کرد
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قبلا کارمند بودم، گفت: با تولد فرزندم تصمیم گرفتم به دنبال این شغل بروم و آن را فراگرفتم.

وی گل و لعاب و رنگ را مواد اولیه سفالگری بیان کرد و گفت: پس از نقاشی و طراحی و لعاب کردن سفارش آماده می شود و با توجه به اینکه رنگ ها و طرح ها خاص هستند، اقبال خوبی صورت گرفته است.

سفال مازندران جهانی می‌شود| دهکده‌ای که با سفال می‌درخشد

علایی با اظهار اینکه برای هر طرح و رنگی نامگذاری می کنیم، برند مستانه را از جمله طرح ها برشمرد و گفت: از ظروف سفالی در آشپزخانه و اماکن دیگر استفاده می شود.

این کارآفرین یادآور شد: کلیه تولیدات مصرفی و قابل شستشو هستند و خوشبختانه با توجه به رواج تولیدات سرامیکی، کارآفرین های زیادی به تولید می پردازند.

در تنکابن روستای سلیم آباد نیز به عنوان روستای سفال ایران شهره شده است و گردشگران و طبیعت گردان زیادی برای خرید تولیدات سفالی به این منطقه سفر می کنند. محبعلی محبی کارآفرینی که سفالگری در خانه آن ها به صورت آبا و اجدای رواج دارد و بیش از ۳۰ عضو خانواده اش به این حرفه اشتغال دارند، گفت: تاکنون سه مهر اصالت از میراث فرهنگی برای تهیه و تولید سفال کسب کردیم.

در تنکابن روستای سلیم آباد نیز به عنوان روستای سفال ایران شهره شده است و گردشگران و طبیعت گردان زیادی برای خرید تولیدات سفالی به این منطقه سفر می کنند. در سلیم آباد سفالگری در خانه آن ها به صورت آبا و اجدای رواج دارد و بیش از ۳۰ عضو خانواده اش به این حرفه اشتغال دارند

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار گردشگر داخلی و بیش از ۴۰۰ گردشگر خارجی برای بازدید از سفال به این دهکده سفر می کنند، افزود: سالانه بیش از ۱۲۰ هزار قطعه ظروف و اشیای سفالی تولید و عرضه می کنیم.

وی گفت:همه فرایند تولید سفال اعم از عمل آوری خاک تا ساخت و طراحی آن توسط اهالی روستا صورت می گیرد و این رشته صنایع دستی سبب ایجاد اشتغال برای شمار زیادی از خانوارهای روستایی شده است.

محبی افزایش کارگاه و تامین مواد اولیه را از جمله نیازمندی ها بیان کرد و گفت: همچنین برای توسعه کار نیازمند دستگاه تصفیه خاک هستند.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت سفال از کشورهای مختلف نظیر ترکیه نیز سفارش داریم، گفت: با تامین دستگاه تصفیه خاک می توانیم، تولیدات را روانه بازارهای جهانی کنیم.

مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به ثبت دهکده سلیم آباد به عنوان روستای سفال ایران اظهار داشت: در حال حاضر اعضای خانواده محبی با تولید هزاران قطعه ظروف سفالی اقدام به عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

روستای سفال در راه ثبت جهانی است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اگر تولیدات صنایع دستی با خلاقیت تولید شوند، همواره بازارپسندی خود را دارا هستند، گفت: صنایع دستی به دلیل کاربردی بودن همواره جای خود را در بازارها بازخواهند کرد.

سفال مازندران جهانی می‌شود| دهکده‌ای که با سفال می‌درخشد

وی با بیان اینکه امیدواریم روستای سفال استان در تنکابن به ثبت جهانی برسد، گفت:آثار و تولیدات صنایع دستی باید با توجه ذائقه روز و نیاز مصرف کنندگان تولید شود.

ایزدی بازاریابی و ایجاد بستر مناسب برای فروش و صادرات صنایع دستی را مهم برشمرد و گفت: سال قبل بیش از دو میلیون دلار محصول صنایع دستی به خارج از مرزهای کشور صادر شده است.

سرپرست میراث فرهنگی مازندران بازاریابی و نبود مکانی برای عرضه تولیدات دستی را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: برای صادرات محصولات صنایع دستی نیازمند نوآوری وطرح های جدید در این حرفه هستیم.

وی ثبت روستای سلیم آباد را به عنوان دهکده سفال از جمله دستاوردهای مهم در حوزه صنایع دستی ذکر کرد.

با آنکه نفس هنر سفالگری در برخی مناطق مازندران به شماره افتاده است اما همچنان خانواده هایی نظیر محبی در استان عاشقانه به این هنر آبا و اجدادی می پردازند تا از انقراض این صنعت درآمدزا و اشتغال زا جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha