۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
پنج عامل تاثیرگذار بر بازار گاز اروپا| قیمت به چه سمتی می‌رود؟
بازار گزارش می دهد؛

پنج عامل تاثیرگذار بر بازار گاز اروپا| قیمت به چه سمتی می‌رود؟

هوای سرد در اروپا می‌تواند وضعیت را تشدید و تا ۱۰ میلیارد متر مکعب به تقاضای گاز در زمستان اضافه کند و حتی سطح ذخیره‌سازی را به صفر برساند.

بازار؛ گروه بین‌الملل: بدون شک بازار گاز در اروپا در سال جاری پس از بحران بی‌سابقه انرژی در این قاره، به دلیل کمبود شدید ذخایر، در کانون توجهات سیاست گذاران این قاره است. کسری عرضه در زمانی که تقاضا برای گاز طبیعی با بهبود اقتصادی و نوسانات آب و هوایی شتاب گرفته است قیمت گاز طبیعی را به سطوح بی سابقه‌ای افزایش داد و امنیت و انعطاف پذیری عرضه را در راس دستور کار اتحادیه اروپا قرار داد. اما تاکنون، وضعیت تفاوت چندانی نکرده است، چون ترس از زمستانی سرد و عدم اطمینان عرضه، زمینه را برای سال پرنوسان دیگری در این قاره سبز را فراهم می‌کند.

گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی Wood Mackenzie پنج عامل مهم را شناسایی کرده است که باید در بازار گاز اروپا در سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شود که در زیر بررسی می‌شود.

خط لوله نورد استریم ۲
به گفته وود مکنزی، انتظار می‌رود بازار گاز در اروپا یک سال پرنوسان دیگر را با عدم اطمینان در مورد بهره‌برداری از خط لوله نورد استریم ۲ شاهد باشد. بر اساس این گزارش، خط لوله بحث برانگیز نورد استریم ۲ که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند،احتمالا تا بیش از سه ماهه اول سال جاری میلادی به تعویق بیفتد که به معنای عرضه محدود روسیه در زمستان است.

در شرایط آب و هوایی معمولی و با کاهش واردات از روسیه، سطح ذخیره‌سازی گاز اروپا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ به کمتر از ۱۵ میلیارد متر مکعب کاهش می‌یابد که سطح پایینی است. به گفته فیلیپنکو، تحلیلگر تحقیقات گاز وود مکنزی، کاترینا، هوای سرد در اروپا می‌تواند وضعیت را تشدید و تا ۱۰ میلیارد متر مکعب به تقاضای گاز در زمستان را اضافه کند و حتی سطح ذخیره‌سازی را به صفر برساند.

در مقابل، قیمت گاز در اروپا در نهایت با نزدیک شدن به بهار کاهش خواهد یافت، اما میزان لازم برای پر کردن مجدد تاسیسات ذخیره سازی در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

ذخیره سازی استراتژیک
بر اساس این گزارش، سیاست ذخیره‌سازی استراتژیک اتحادیه اروپا می‌تواند از بازار حمایت کند، اما اجرای آن ممکن است چندین سال طول بکشد. در دو سال گذشته، اهمیت ذخیره‌سازی گاز در اروپا آشکار شده است بطوریکه در سال ۲۰۲۰، ذخیره‌سازی می‌توانست عرضه‌های بیش از حد را جذب کند.

البته سال گذشته، افزایش قیمت گاز بر واردات در تابستان تأثیر گذاشت و این منطقه را با ذخایر تاریخی پایین برای زمستان باقی گذاشت.

گراهام فریدمن، تحلیلگر گاز اروپا در Wood Mackenzie اظهار داشت که با این حال، سیاست جدید ذخیره سازی استراتژیک اتحادیه اروپا مستلزم بازنگری در مقرراتی است که از کشوری به کشور دیگر در منطقه متفاوت است.

قراردادهای بلندمدت
در یک دهه گذشته، اروپا از خرید قراردادهای بلندمدت گاز دور شده است، اما بحران کنونی نیاز به تکیه بر قراردادهای بلندمدت برای تضمین امنیت منابع را نشان داده است. به گفته وود مکنزی، ۴۹ میلیارد متر مکعب قرارداد واردات به اروپا در سال جاری به اتمام می‌رسد که ۲۱ میلیارد متر مکعب آن از روسیه است.

با راه اندازی احتمالی نورد استریم ۲، ممکن است شاهد امضای برخی قراردادهای بلندمدت جدید باشیم، اما نگرانی‌های احتمالی در مورد وابستگی به گاز روسیه و همچنین نگرانی در مورد امنیت عرضه و تنوع، ممکن است شرکت‌های بیشتری را به سمت LNG سوق دهد. بر این اساس قراردادهای بلندمدت LNG مرتبط با نفت و قراردادهای گاز ایالات متحده احتمالاً در مقایسه با قیمت‌های لحظه‌ای جذاب هستند، اما مذاکرات پیچیده خواهد بود.

افزایش عرضه داخلی
بر اساس این گزارش، افزایش بی‌سابقه قیمت گاز در اروپا احتمالا از تولید و سرمایه گذاری جدید در این منطقه حمایت می‌کند. بحران انرژی اهمیت تولید داخلی و امکان نیاز اروپا به گاز را برای چندین دهه آینده برجسته کرد، همچنین قیمت‌های بی‌سابقه تولیدکنندگان گاز را بر آن داشت تا احیای سرمایه گذاری در گاز را در اولویت قرار دهند.

بر اساس این گزارش، کسری مورد انتظار عرضه گاز در اروپا در چند سال آینده ممکن است بر تصمیم گیری در منطقه تأثیر بگذارد و از تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی برای افزایش تولید به ویژه در نروژ، بریتانیا و رومانی در بحبوحه قیمت‌های بالا حمایت کند.

طبقه بندی گاز به عنوان سرمایه گذاری سبز
اگرچه گاز طبیعی را می‌توان به عنوان یک سرمایه گذاری سبز در اروپا طبقه بندی کرد، اما محدودیت‌های استفاده از این سوخت در آینده همچنان باقی خواهد ماند. در پایان سال گذشته، کمیسیون اروپا پیشنهاد جدیدی را برای طبقه‌بندی اتحادیه اروپا اعلام کرد که شامل احتساب نیروگاه‌های گازی به عنوان سرمایه‌گذاری سبز است، اما بحث در مورد این پیشنهاد هنوز ادامه دارد.

تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که قیمت گاز باید کاهش یابد تا بتواند با افزایش سرمایه گذاری در مصرف گاز سازگار شود. علاوه بر این، مصرف گاز طبیعی ممکن است در طول زمان کاهش یابد چون اتحادیه اروپا محدودیتی برای انتشار CO۲ ۲۷۰ گرم در هر کیلووات ساعت برای تأسیسات دارای مجوز ساخت تا سال ۲۰۳۰ را تعیین می‌کند. این علاوه بر تعهد برای استفاده حداقل ۳۰ درصد از گازهای تجدیدپذیر یا کم کربن تا سال ۲۰۲۶ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ است.

میزان انتشار دی اکسید کربن توسط گاز طبیعی هنگام سوزاندن در نیروگاه‌ها، نصف زغال سنگ است اما گاز نیز متان تولید میکند که گازی قدرتمند برای گرم کردن زمین است.

رشد تقاضای گاز در جهان
بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، پس از افزایش پیش بینی شده ۴.۰۶۳ تریلیون متر مکعبی در سال ۲۰۲۱، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی احتمالا در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱۲۵ تریلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. همچنین، پتروچاینای چین انتظار دارد تقاضای جهانی گاز در سال ۲۰۲۲ به ۴.۰۷۰ تریلیون متر مکعب افزایش یابد که نسبت به سال گذشته ۲.۳ درصد افزایش خواهد داشت.

نگاه خوشبینانه به تقاضای گاز علیرغم انتظار آژانس انرژی مبنی بر کاهش مصرف گاز در مناطق اروپا، اوراسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی به ترتیب به ۵۳۴، ۶۶۵ و ۱۴۱ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ برآورد می‌شود. پس از رشد پیش‌بینی شده ۴.۵ درصدی برای سال جاری، آژانس انرژی بر این باور است که مصرف گاز در اروپا در سال آینده ۲ درصد کاهش خواهد یافت. براین اساس آمریکای شمالی همچنان بزرگترین منطقه مصرف کننده گاز در جهان در سال ۲۰۲۲ خواهد بود و مصرف بالقوه آن ۱.۰۷۸ تریلیون متر مکعب در مقایسه با ۱.۰۶۶ تریلیون متر مکعب در سال جاری است.

به گفته آژانس انرژی، مصرف گاز در آسیا احتمالاً در سال آینده حدود ۵ درصد افزایش خواهد یافت و در راس آن چین قرار دارد که ۶۵ درصد از کل تقاضا در این قاره را تشکیل می‌دهد. در ایالات متحده بعنوان بزرگترین مصرف کننده گاز در سراسر جهان، تقاضا برای گاز طبیعی احتمالا در سال آینده از ۸۶۲ میلیارد متر مکعب امسال به ۸۷۰ میلیارد متر مکعب کاهش می‌یابد.
همچنین اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی می‌کند که رونق تولید گاز در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد و به ۹۵.۹۷ میلیارد فوت مکعب در روز برسد که نسبت به سطح مورد انتظار برای سال جاری ۹۳.۳۷ میلیارد فوت مکعب در روز بیشتر است.

برآورد قیمت
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده انتظار دارد که میانگین قیمت گاز طبیعی در سال پیشرو شاهد تغییر اندکی باشد و به رکورد ۳.۹۸ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا ( BTU ) برسد. همچنین موسسه فیچ تخمین می‌زند که قیمت گاز در هنری هاب نیویورک در سال آینده به ۳.۲۵ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا خواهد رسید که در سال گذشته ۳.۸ دلار بوده است. در همین حال، شرکت تحقیقاتی Deloitte انتظار دارد قیمت گاز طبیعی هنری هاب در سال آینده به ۴.۱۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا برسد که در سال ۲۰۲۱، ۵ دلار معامله شد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر ارشد بانک آمریکا، انتظار دارد قیمت گاز ایالات متحده در طول ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۳.۷۵ دلار و برای کل سال حدود ۳.۴۵ دلار باشد.

تولید گاز در سال ۲۰۲۲
بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود که تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱۶۱ تریلیون متر مکعب در مقایسه با سطح مورد انتظار برای سال ۲۰۲۱، ۴.۰۹۴ تریلیون متر مکعب افزایش یابد. در حالی که شرکت چینی پتروچاینا معتقد است که تولید جهانی گاز طبیعی ممکن است در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱۲ تریلیون متر مکعب برسد که نسبت به سال ۲۰۲۱ ، ۴ درصد افزایش یافته است.

این افزایش در حالی است که انتظار می رود تولید گاز در آمریکای شمالی و اوراسیا در سال آینده به ۱۱۷۷ و ۹۷۶ میلیارد متر مکعب در مقایسه با ۱۰۴۸ و ۹۶۸ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.همچنین این احتمال وجود دارد که تولید گاز طبیعی در خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ به ۷۰۹ و ۶۹۱ میلیارد متر مکعب در مقایسه با ۶۹۴ و ۶۷۵ میلیارد متر مکعب سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha