۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
پتانسیل‌های تولید و قدرت اقتصادی البرز برای رشد صادرات نیازمند مدیریت منسجم است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی البرز:

پتانسیل‌های تولید و قدرت اقتصادی البرز برای رشد صادرات نیازمند مدیریت منسجم است

کرج- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به پتانسیل‌های تولیدالبرز در زمینه ماکارونی، دارو و غیره گفت: این قدرت اقتصادی باید به طور منسجم مدیریت شودتا به هدف متعالی رشد صادراتی دست یابیم.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز،رحیم بنامولایی در آئین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر که با حضور مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان و اعلام نفرات برگزیده این جشنواره در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، بیان کرد: بر حسب ضرورت از سال ۹۳ بحث تعامل صنعت و دانشگاه در اتاق بازرگانی البرز آغاز شد، چون متاسفانه مهارت پروری یکی از ضعف های نظام آموزشی کشورمان است که باید از طریق ارتباط با صنعت به آن توجه شود.

بنامولایی با بیان اینکه پایان نامه‌های دانشگاهی باید کارفرماو تقاضا محور شوند، گفت: دانشگاه‌ها به کارخانه تولید مدرک تبدیل شده اند. متاسفانه دانشگاه های دولتی و غیر آن تنها به تولید مدرک می پردازند، حتی توسط دانشگاه علمی- کاربردی نیز ضعف های موجود در این زمینه به خوبی مرتفع نشده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با تاکید بر اهمیت تحول در فضای آموزشی دانشگاه های کشور متناسب با میزان تقاضا در جامعه افزود: همانگونه که در جشنواره هایی مانند امیرکبیر در بررسی رساله ها و پایان نامه ها بحث کارفرمامحور بودن مورد توجه قرار داده شده است، در سرفصل های درسی دانشگاه ها نیز این مهم باید تقویت شود و بر اساس آن برخی واحدهای آموزشی تغییر کند.

دنبال بهره وری از ظرفیت های غیر نفتی هستیم
وی با بیان اینکه اقتصاد کنونی کشور متکی به نفت است، گفت: ما به دنبال بهره برداری از ظرفیت های غیرنفتی هستیم، باید با برنامه و هدف پیش رویم،متاسفانه علیرغم تلاش های انجام شده از سالیان قبل هنوز دولت الکترونیک در کشور شکل نگرفته است و خیلی از دیدگاه ها در هیات دولت،مجلس و دیگر نهادها جزیره ای است.

عضو شورای سیاست گذاری دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با بیان اینکه باید واقعیت ها و سرمایه ها در جامعه مورد توجه قرار گیرد، افزود: در کنار آن نیاز است که ضمن شناسایی و عارضه یابی نقصان ها از ایده ها و نظرات دانشگاهیان برای حل آن ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تولید ۸۵ درصد ماکارونی و ۹۰درصد قارچ کشور در استان البرز گفت: حدود ۴۰ درصد صادرات میوه و تره بار ایران از البرز انجام می شود، تولید ۶۰ درصد داروی کشور نیز در این استان است ، این پتانسیل ها یک قدرت اقتصادی برای استان است و باید با مدیریتی منسجم این چرخ دهنده ها به هم متصل شود و به هدف متعالی رشد صادراتی البرز دست یابیم.

پتانسیل‌های تولید و قدرت اقتصادی البرز برای رشد صادرات نیازمند مدیریت منسجم است

نیروهای کار و حتی فعالان اقتصادی اطلاعات چندانی از کار عملی در چرخه تولیدی ندارند
نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز نیز در این جشنواره با بیان اینکه بیکاری قشر تحصیلکرده با مهارت آموزی رفع می شود، گفت: مهارت آموزی در کنار تحصیل دانشگاهی باید ترویج شود. در این راستا در اتاق بازرگانی البرز طی سالیان گذشته موضوع تعامل میان صنعت و دانشگاه پیگیری شده است، اما برای اینکه اقدامات بیشتری برای تعامل میان این دو حوزه صورت گیرد در سال گذشته موضوع برگزاری جشنواره‌ها در دستور کار قرار گرفت و دور نخست جشنواره ملی امیرکبیر را داشتیم.

یدالله مالمیر بیان کرد: امروز یک فرد تحصیل کرده و دانشگاهی زمانی که برای گذراندن دوره کارورزی یا کارآموزی وارد یک واحد صنعتی می شود، متاسفانه اطلاعات چندانی از کار عملی در چرخه تولیدی مربوطه ندارد و متاسفانه فعالان صنعتی نیز اطلاع کافی از تکنولوژی های روز دنیا و رویدادهای مهم بخش صنعت ندارند و این خلاء باید از طریق توان علمی دانشگاهیان مرتفع شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ پایان نامه و رساله دانشجویی مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد، گفت: امسال این آمار به بیش از ۲۶۰ مورد رسیده و نشان از آن دارد که عوامل برگزاری این جشنواره در جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان و اتاق بازرگانی البرز با تلاش بسیار به بهترین نحو آن را اجرایی کرده اند.

نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بخش دولتی باشیم
نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در این مجموعه به عنوان پارلمان بخش خصوصی در کنار دانشگاهیان و صنعتگران برای برقراری تعامل بیشتر میان این دو حوزه تلاش خواهیم کرد، افزود: نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بخش دولتی باشیم،اگر قرار بود که انتظارات در این زمینه توسط دولتی ها انجام شود که تاکنون باید عملیاتی می شد.

وی با اشاره به اینکه در قبال هر یک ساعت تحصیل در دانشگاه، فرد دانشجو باید دو ساعت کار عملی در صنعت را تجربه کند، گفت: با این اقدام در کنار تنظیم موقعیت شغلی برای دانشجویان، هزینه ای که صنعت بابت آموزش به آن پرداخت کرده است مجدد به دل صنعت باز می گردد.

مالمیر با انتقاد از اینکه نباید امروز شاهد حضور نیروی های تحصیل کرده بیکار با تحصیلات عالیه در جامعه باشیم،عنوان کرد: ۸۰درصد ضعف ها در این مورد به عدم آموزش عملی و تخصصی کافی از سوی دانشگاه ها به دانشجویان باز می گردد.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha