۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
بازگشت فلفل‌ دلمه‌ای و کیوی از روسیه و هند| موضع مشخص جهاد کشاورزی
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

بازگشت فلفل‌ دلمه‌ای و کیوی از روسیه و هند| موضع مشخص جهاد کشاورزی

قزوین- وزارت جهاد دلیل برگشت خوردن محصولات صادراتی کشاورزی از روسیه و هند را استفاده از برخی سموم می داند و معتقد است که دلیلی درست بر ضرر این سموم وجود ندارد.

بازار، گروه استان‌ها: یکی از موضوعات خبرساز حوزه اقتصادی در چند ماه اخیر بحث برگشت خوردن محصولات کشاورزی از کشورهای همسابه به خاطر وجود سموم مختلف بود که در نهایت بازتاب های منفی زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد، از سوی دیگر واکنش های مردم به این اما و اگرها تبعات مختلفی را در بازار به همراه داشت.

مسئله بازگشت محصولات کشاورزی از کشورها اما موضوعی است که وزارت جهاد کشاورزی درباره آن موضع مشخصی دارد نخست اعتقاد دارد که سموم استفاده شده در روسیه شناخته شده نبوده و ثانیاً برای مردم خطری ندارد و از هر فرصتی هم برای بیان این اظهار نظر ها استفاده می کند.

۴ نوع سم استفاده شده است
یکی از این فرصت ها امروز در قزوین به وقوع پیوست جایی که معاون وزیر جهاد کشاورزی برای مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و کنونی جهاد کشاورزی قزوین وارد این استان شد و درباره علت برگشت محموله فلفل دلمه ای استان قزوین از روسیه، گفت: دلیل برگشت خوردن این محصولات این بود که در تولید آنها از چهار نوع سمی استفاده شده است که در جزء سم های ثبت شده در وزارت کشاورزی روسیه نبود.

محمد مهدی برومندی بیان کرد: دلیلی بر این که این محصولات مسموم بوده اند و یا برای سلامتی انسان خطرساز هستند وجود ندارد زیرا چرا که هر 4 نوع سموم استفاده شده در روند تولید این محصولات دارایی تاییده اتحادیه اروپا هستند و در نهایت در آزمایشگاه وزارت کشاورزی هم سلامت فلفل دلمه ای های صادراتی تایید شد.

دلیل برگشت خوردن این محصولات این بود که در تولید آنها از چهار نوع سمی استفاده شده است که در جزء سم های ثبت شده در وزارت کشاورزی روسیه نبود

وی افزود: در چند سال گذشته صادرات فلفل دلمه ای از ایران بسیار مورد توجه بوده است، چرا که فلفل دلمه ای تولید ایران به خاطر قیمت پایین و کیفیت بالا سهم قابل توجهی دز بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است و در این حوزه حتی اسرائیل که خود را از تولید کنندگان مطرح میداند از ایران شکست خورد، چرا که ارزش غذایی بالا و سلامت فلفل های تولید ایران به تایید رسیده است.

قوانین هند هم اجازه واردات نمی دهند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به برگشت زدن محصول کیوی ایران از هندوستان نیز اظهار داشت: برگشت محصول کیوی از هندوستان نیز ارتباطی به استفاده از سموم یا باقیمانده سموم در این محصول ندارد، علت آن وجود آفت شپشک در کیوی ها بودکه به دلایلی ورود آن به هند ممنوع است.

برومندی گفت: وجود همین آفت شپشک نشان از سلامت محصول و عدم استفاده از سموم است اما قوانین هند اجازه ورود این آفت را به کشور نمی دهد و در هنگام صادرات نیز پایش های لازم انجام می شود تا محصول بدون هیچگونه مشکل و آفت به هند ارسال شود اما در این مورد خاص کیوی مستقیم از ایران به هند ارسال نشده بود و در این خصوص نظارت کافی صورت نگرفته بود.

پرهیز از اجرای طرح های پوپولیستی در حوزه کشاورزی
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین که در حاشیه تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین صحبت می کرد، گفت: اجرای طرح الگوی کشت و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در حال حاضر به دو اولویت اصلی توسعه کشاورزی در کشور تبدیل شده است و همچنین باید توجه ویژه ای به بخش صنایع تبدیلی داشت.

روح الله عباسپور عنوان کرد: توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار که در چند سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است باید همچنان با قدرت ادامه یابد، چرا که هنوز مشکل کشور در حوزه کم آبی و مدیریت منابع آب در بخش های پرمصرف نظیر کشاورزی یک اولویت است.

وی با اشاره به لزوم رشد سرمایه گذاری در حوزه دامی و گلخانه ای تایید کرد: اقتصاد کشاورزی ایران باید جراحی اساسی شود و در این جراحی باید اولویت مصالح ملی باشد و از اجرای طرح های پوپولیستی پرهیز گردد.

احداث پایانه صادراتی در اولویت باشد
نماینده مردم تاکستان در مجلس هم در ادامه این مراسم با احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را یکی از اولویت‌های مهم استان دانست و گفت:همچنین از دولت توقع داریم که برای ایجاد شبکه آب‌رسانی از ارتفاعات شمال استان قزوین به سمت زمین‌های کشاورزی همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشد

اجرای طرح الگوی کشت و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در حال حاضر دو اولویت اصلی توسعه کشاورزی است

رجب رحمانی با بیان این که کشاورزی استان قزوین نقش بزرگی را در تامین امنیت غذایی کشور دارد، ادامه داد: بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت ویژه ای از استان قزوین داشته باشد تا بتوانیم نقش خود را بخوبی در تامین محصولات کشاورزی و دامی تامین کرده ودر حوزه صادرات هم موفق باشیم.

مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی همچنان یک اولویت است
میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری قزوین که دیگر سخنران مراسم معارفه رئیس جدید جهاد کشاورزی استان بود با اشاره به لزوم مدیریت آب در بخش کشاورزی در استان قزوین تاکید کرد: اگر به مصرف کنونی آب در حوزه کشاورزی ادامه دهیم بحران آن پیش از آنچه که گمان می کردیم گریبان ما را خواهد گرفت و مشکل بزرگی در آینده پیش روی ما خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به یک دغدغه در بین مردم استان قزوین تبدیل شده است و با توجه به دو نمونه ذکر شده در حوزه باقیمانده سمسوم کشاورزی نیاز استا تا آزمایشگاه سنجش سموم کشاورزی در استان قزوین ایجاد شود و میزان دقیق سموم به کار رفته در تولید کشاورزی سنجیده شود، چرا که برگشت هر محموله کشاورزی تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را با خود به همراه دارد.

کشاورزی هوشمند در انتظار قزوین است
رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات بروکراتیک کشاورزان قزوینی گفت: یکی از مهم ترین برنامه های در نظر گرفته شده برای استان قزوین توسعه کشاورزی هوشمند است و معتقدیم در گام نخست نیاز است تا مشکلات بروکراتیک از پیش روی کشاورزان برداشته شود.

مدیریت آب در بخش کشاورزی در استان قزوین اهمیت دارد

رضا افلاطونی عنوان کرد: معتقدیم کشاورزان به جای ایستادن در صفوف اداره جات و تلاش برای دریافت وام و تسهیلات باید بر روی افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خود متمرکز باشند و مسئولیت های اینچنینی به جهاد کشاورزی سپرده شود تا به عنوان یک حامی مسیر پیش روی کشاورزان را تسهیل کند.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما توسعه کشاورزی هوشمند بر مبنای الگوی کشت در استان قزوین است که میتواند در کنار مدیریت منابع آبی و توسعه کشاورزی استان قزوین به افزایش درآمد و پویایی بخش اقتصاد کشاورزی در قزوین منتهی شود.

در نهایت باید گفت علی رغم موضوع صادرات میوه، قزوین می بایست نقشه راه جدیدی را نیز در زمینه کشاورزی برای خود ترسیم کند آن هم در شرایطی که این استان هم بی تاثیر از خشکسالی کل ایران نبوده و می بایست روش های نوین کشاورزی در آن به بهره برداری برسد.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارشناش بازنشسته وزارت کشاورزی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      ایجاد تهیه مراکز تجارت محصولات کشاورزی اورگانیک توسط بخش خصوصی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی با حمایت و تشویق و شناسایی در مراکز تولید بصورت زنجیره ای