۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
جنوب کرمان باز هم زیر آب رفت| افزایش شدت بارش ها
در سایه ضعف زیرساخت ها؛

جنوب کرمان باز هم زیر آب رفت| افزایش شدت بارش ها

کرمان- زیرساخت های راه، سیل بندها و... در جنوب کرمان مناسب نیست و همین مساله سبب می شود تا پس از هر بارندگی شاهد وقوع سیلاب در این منطقه باشیم.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان که هفته پیش در اثر وقوع سیلاب دچار خسارت شده بود باز هم با فعالیت سامانه بارشی جدید و بارش های سیل آسا دچار بحران شده است البته این بار سیلاب شرق استان کرمان را هم درگیر کرده است. سیلاب هایی که بیشترین خسارات را به کشاورزان و دامداران منطقه ای که اکثر مردمش به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند، می زند و بارش باران را به یک بحران تبدیل می کند که تا مدت ها نمی توان خساراتش را جبران کرد.

حسن رئیسی از اهالی رودبارجنوب در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: سالهاست که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم و خشکسالی باعث شده تا مردم این منطقه بیشتر از قبل در فقر غرق شوند.

وی تصریح کرد: در پی یک بارش کوتاه آب به منازل مردم راه پیدا می کند و مردمی را که از آمدن بارش خوشحال هستند را به خاک سیاه می نشاند.

این شهروند رودبار جنوب افزود: اکثریت مردم این منطقه دامدار و کشاورز هستند و منبع دیگری برای امرار معاش ندارند و خساراتی که بارندگی و سیل به مردم محروم جنوب کرمان می زند جبرانش سخت است.

متاسفانه مزارع کشاورزی دچار خسارت زیادی شده اند و اکثر آنها از بین رفته اند شاید اگر سیل بند درست و مناسبی در اینجا احداث شده بود اکنون شاهد این همه خسارت و بدبختی نبودیم

رئیسی تاکید کرد: متاسفانه مزارع کشاورزی دچار خسارت زیادی شده اند و اکثر آنها از بین رفته اند شاید اگر سیل بند درست و مناسبی در اینجا احداث شده بود اکنون شاهد این همه خسارت و بدبختی نبودیم.

وی ادامه داد: به مسئولان شهرستان خساراتمان را اعلام کرده ایم اما آنها طبق معمول همیشه یک جواب برای مردم دارند؛ نداریم و بودجه نیست.

رئیسی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه بسته شدن راه ها مشکلات مردم را در زمان سیل دو چندان کرد و حتی مردم قادر نبودند تا مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

۴۵ راه روستایی در ریگان مسدود شد
فقط جنوب کرمان نبود که از سیلاب آسیب دید و در شرق استان نیز دو کودک مفقود شدند.

امین باقری فرماندار ریگان در این خصوص می گوید: سیلاب راه ۴۵ روستای این شهرستان را مسدود کرد.

وی تاکید کرد: دامدارن زیادی در این سیلاب دام های خود را از دست دادند و این فقط بخشی از خساراتی است که به مردم این منطقه وارد شده است.

باقری از اهالی ریگان خواست تا از مسیر رودخانه ها فاصله بگیرند.

قطعی برق در برخی نقاط تا پایان سیلاب ادامه دارد
مدیرکل بحران استانداری کرمان نیز در این خصوص به بازار می گوید: برخی از مناطق استان کرماتن منازل دچار آبگرفتگی شدند که ساکنان آنها را به حسینیه ها و...انتقال دادیم تا مشکل شان حل شود.

در برخی از نقاط با مشکل قطعی برق و مسدود بودن راه ها مواجه هستیم و چون خطوط انتقال برق و راه ها از مسیر رودخانه می گذرند و در حال حاضر نیز رودخانه ها طغیان کرده ند امکان وصل برق و حتی گشایش راه ها در حال حاضر مقدور نیست

مجبد سعیدی اوضاع استان را در حالت پایداری عنوان کرد و افزود: در برخی از نقاط با مشکل قطعی برق و مسدود بودن راه ها مواجه هستیم و چون خطوط انتقال برق و راه ها از مسیر رودخانه می گذرند و در حال حاضر نیز رودخانه ها طغیان کرده ند امکان وصل برق و حتی گشایش راه ها در حال حاضر مقدور نیست.

سعیدی می گوید: برخی از روستاهای جنوب کرمان در محاصره آب هستند و در میان رودخانه ها واقع شده اند که هم اکنون وضعیت این رودخانه ها سیلابی است و هم اکنون قادر به دسترسی به این روستاها نیستیم و از طریق ارتباط رادیویی از حال مردم این مناطق باخبر هستیم.

وی تصریح کرد: فعلا نمی توانیم در خصوص میزان خسارات سیل نظری بدهیم و فقط می توانم بگویم که به پل ها و ابنیه خسارت زیادی وارد شده است.

وی تاکید کرد: بارندگی در جنوب کران همچنان ادامه دارد و مردم باید شدیدا مراقب خود باشند و از مسیل رودها فاصله بگیرند. در حال حاضر محور «عنبرآباد - توکل آباد»، «زهکلوت - ایرانشهر»، «منوجان - هشتبندی»، «رودبار جنوب - مظفرآباد»، «رودبارجنوب - آبسردوئیه»، «رودبار جنوب - مظفرآباد» مسدود شده اند.

راهداری جنوب غافلگیر شد
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: از بدو شروع بارندگی ها همکاران بنده در ۶ اکیپ در راه های جنوب استان مستقر شدند اما چون سطح حوزه گسترده است و برخلاف انتظار تمرکز بارش ها ما در سه شهرستان رخ داد مجبور به جابه جایی اکیپ ها شدیم تا بتوانیم حجم سیلاب را کنترل کنیم.

راه ارتباطی ۷۳ روستا قطع شده بود و اکنون راه ۵۷ روستا را بازگشایی کردیم و بقیه هم تا ۴۸ ساعت آینده بازگشایی می شوند

مجتبی محمودی می افزاید: از امروز صبح شخصا به صورت میدانی سطح حوزه را کنترل کردم. راه ارتباطی ۷۳ روستا قطع شده بود و اکنون راه ۵۷ روستا را بازگشایی کردیم و بقیه هم تا ۴۸ ساعت آینده بازگشایی می شوند.

محمودی تصریح می کند: راه های اصلی از محور کهنوج به هرمزگان نیز بسته بود که تا یک ساعت دیگر بازگشایی می شود.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان ادامه می دهد: برای بازگشایی مسیر رودبار جنوب به ایرانشهر نیز مجبور به شکافتن جاده شدیم و هم اکنون در حال بازگشایی مسیر هستیم.

بخشی از جنوب کرمان درگیر برف است
محمودی می افزاید: علاوه بر بحث باران و سیل در جنوب استان کرمان در سربیژن و ساردوییه نیز بارش برف داشتیم و سه اکیپ نیز در این مسیرها مستقر شدند و اکنون مشکل خاصی در این منطقه نداریم.

وی تاکید می کند: راه های چند روستا مشکلاتی داشتند که طی ساعات آینده بازگشایی می شود.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان اضافه می کند: چندین خودروی گرفتار در سیل را رهاسازی کردیم و ۴۷ یا ۴۸ نفر آدم در این خودروها بودند که خدا را شکر توانستیم این مردم را نجات دهیم.

از عصر امروز شدت بارش ها افزایش خواهد داشت و شدت بارندگی ها در ۲۴ ساعت آینده بیشتر می شود و توصیه می شود که مردم از سفر بپرهیزند

شدت بارش ها افزایش خواهد داشت
وی می گوید: از عصر امروز شدت بارش ها افزایش خواهد داشت و شدت بارندگی ها در ۲۴ ساعت آینده بیشتر می شود و توصیه می شود که مردم از سفر بپرهیزند.

محمودی اضافه می کند: اگر افرادی ناگزیر هستند که از این مسیرها عبور کنند تجهیزات لازم از قبیل پتو، مواد غذایی و... را با خود به همراه ببرند.

وی یادآور می شود: در سه محور آب نما داریم بنابراین رانندگان قبل از تردد با مرکز مدیریت راه ها که بگیرند و مطمئن شوند که مسدود بودن مسیر را نداریم البته ما هر لحظه در حال اطلاع رسانی هستیم و امیدواریم به سلامت بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

جنوب کرمان سالهاست که درگیر خشکسالی است و در این سال ها بسیاری از مردم اقدام با ساخت مسکن در مسیر رودخانه ها کرده اند و هم اکنون اغلب این منازل دچار آبگرفتگی و سیل شده اند. از سویی نبود سیل بندهای مناسب نیز باعث به بار آمدن خسارات زیاد در این منطقه شده است.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha