۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مشکلات کارخانه‌های مواد شوینده پاک نشده است| کمبود نقدینگی سد راه تولید
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

مشکلات کارخانه‌های مواد شوینده پاک نشده است| کمبود نقدینگی سد راه تولید

مشهد- در شرایطی که گفته می‌شود تولید صرفه اقتصادی ندارد و اشتیاقی برای آن نیست اما در شهرستان فریمان یکی از بانوان کارآفرین در همین شرایط سخت کارخانه‌ای را برای اشتغال ۲۰۰ نفر راه اندازی کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرایط اقتصادی کشور که برخی از مسئولان آن را به شرایط جنگی تعبیر می کنند اگر چه نابسامان بوده و با افزایش لحظه ای قیمت ها همراه است اما در همین شرایط که برخی ها بر طبل نامیدی و یاس می کوبند اما یکی از بانوان خراسان با تلاش و پشتکار فراوان محصولات کارگاهی خود را به محصولات کارخانه ای تبدیل کرده تا افزون بر ۲۰۰ نفر را به کار و اشتغال بگمارد.

«زهرا حسینی» سوژه گزارش ما متولد سال ۱۳۶۱ در شرستان فریمان و فارغ التحصیل دکتری تخصصی شیمی آلی یکی از بانوان کارآفرین خراسانی است که موفق شده تا با راه اندازی یک کارگاه کوچک حالا به دستاورد های بزرگ تری مانند ایجاد یک کارخانه با برند «ثمر» و ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰۰ نفر نائل شود.

به گفته وی تولید در شرایط تحریم و تورم لجام گسیخته بزرگ ترین عامل سد راه تولید کنندگان ایرانی است که حتی بازار های صادراتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

خراسان رضوی کارخانه های متعددی با برند های نام آشنا در حوزه تولید مواد شوینده دارد که محصولات این کارخانه ها به کشورهای آسیانه میانه، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، قرقیزستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود لذا بنا بر اظهارات متولیان این صنعت اگر چه گفته می شود کرونا به فروش محصولات شوینده کمک شایانی کرد اما واقعیت ایسنت که زمان شیوع این بیماری با باز و بسته شدن مرزها کامیون‌های زیادی از محموله‌های صادراتی موفق به عبور از مرز نشدند.

گفت و گوی تفصیلی ما با این بانوی کارآفرین با محور سختی ها و مشقت های متحمله در مسیر تولید و هم چنین بررسی فعلی بازار مواد شوینده که به دلیل گرانی تولید کنندگان را به چالش کشیده است بر همین اساس است.

* ورود شما به عرصه تولید از چه سالی به طور جدی و رسمی آغاز شد؟
من از سال ۱۳۹۹ کارم را شروع کردم و محصولات واحد تولیدی ما درحال حاضرشامل شامپو ،مایع دست و مایع ظرفشویی است.

* برای شروع کار در دو سال پیش چقدر سرمایه داشتید؟
شروع کار را با هزینه بسیارکم و حدود مبلغ یک صد میلیون تومان تسهیلات از سامانه کار آغاز کردیم و لذا برای همین منظور کارگاهی کوچک در اطراف فریمان برای تولید مواد شوینده اجاره کردم.

* آیا این سرمایه برای شروع یک واحد تولیدی شوینده کافی است؟
در واقع ما با این رقم گام نخست را برداشتیم و الا پس از مدت کوتاهی با اخذ وام ۵۰ میلیون تومانی دیگری در صدد دریافت مجوزها از اداره استاندارد بر آمدیم و خودم به عنوان مدیر کنترل کیفیت نظارت بر کارها آستین همت را بالا زدم.

مشکلات کارخانه‌های مواد شوینده پاک نشده است| کمبود نقدینگی سد راه تولید

بعد ها دوباره مبلغ یک صد میلیون تومان دیگر برای تجهیز کردن آزمایشگاه کنترل کیفیت وام گرفتم و آزمایشگاه مربوط به محصولات تولیدی را تفکیک و تجهیز کردم.

* با چه مشکلاتی در این مسیر روبرو شدید؟
یکی از مشکلاتی که در ابتدا شروع کار من وجود داشت این بود که طرح‌های من با توجه به نوآوری در فرمولاسیون و کیفیت بهتر، حمایت نمی شد و من مجبور بودم کار خودم را با هزینه بسیار کم و مدام با وام گرفتن ادامه بدهم که این موضوع نه تنها مراحل سخت و طولانی را به همراه داشت بلکه هزینه های توئلید را نیز افزیش می داد.

ازمشکلات دیگر من به عنوان یک کارآفرین سرمایه در گردش است چرا که به دلیل افزایش هزینه ها به ویژه مواد اولیه لذا من تمامی تسهیلاتی را که دریافت داشتم، صرف هزینه مکان و وسایل اولیه تولید کردم لذا به طور قطع یک تولیدکننده جوان برای ادامه کار نیازبه سرمایه در گردش دارد اما حمایت لازم از تولیدکننده نمی شود.

* گرانی بر روی تولید مواد شوینده و کار شما چقدر تاثیر داشته است؟
برای مثال اکنون قیمت خریداری ظرف های پمپ دار مایع دستشویی ٩ الی ١٠ هزار تومان است و برای تولید ٨٠٠ لیتر مایع دستشویی که در هر ظرف نیم لیتر صرف می شو به تعداد ١۶٠٠ ظرف مایع دستشویی نیاز است که قیمت آن حدوداً ١۶ تا ٢٠ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

همچنین ظرف های مورد استفاده دیگر مانند شامپو یا مایع ظرف شویی نیز از این افزایش قیمت ها مستثنی نبوده و لذا این قیمت های بی ثبات و متغیر به عنوان مشکل اصلی است که خریداری مواد اولیه و چنین هزینه هایی از این دست نیاز به تامین سرمایه بیشتری دارد.

متاسفانه با توجه به شرایط فعلی کشور،مواد اولیه افزایش قیمت چشمگری داشته و در واقع عدم ثبات در قیمت ها بخش سختی در کار تولید است.

به طور مثال هر کیلو «سدیم لوریل سولفات» از ٣٠ هزار تومان به ۵٠ هزار تومان رسیده است و یا قیمت پلاستیک افزایش چشمگیری یافته است لذا با توجه به اینکه ما فعالیت ما در حوزه تولیدات بهداشتی است لذا در استفاده از مواد کهنه و ای رنگ های تیره و پلاستیک های بازیافتی دچار ممنوعیت هستیم لذا این افزایش قیمت ها سرمایه درگردش بسیار زیادی را می طلبد.

* در خصوص تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
تامین مواد اولیه خارجی خود یکی از مشکلات بزرگ در این صنعت است که بسیاری از همکاران بنده با آن دست به گریبان هستند.

از آن جا که در تولید مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد شوینده ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم و در طی سال های گذشته برای واردات این مواد با مشکلات جدی مواجه بودیم لذا بسیاری از تولید کننده ها به ذخیره مواد اولیه در انبار ها متوسل شدند.

در حوزه مواد شوینده و بهداشتی در حال‌حاضر بیشترین مشکل در بخش مواد اولیه وارداتی مورد نیاز این تولیدکنندگان است که تامین آن باوجود نیاز کشور به این موادبا مشکلاتی مواجه شده است.

مشکلات کارخانه‌های مواد شوینده پاک نشده است| کمبود نقدینگی سد راه تولید

البته خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی ما وارداتی نیست و در ایران تولید می شود اما دستخوش تغییرات نرخ و افزایش قیمت هاست.

* قیمت مواد اولیه نسبت به یک سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
قیمت مواد اولیه از سال گذشته تاکنون دو برابر شده است لذا همان‌طور که عرض کردم کارخانه‌هایی که تاکنون دوام آورده‌اند به خاطر مصرف مواد اولیه‌ای است که موجودی انبار محسوب می‌شود و با خرید قبل انجام‌شده با این‌حال تنها افزایش قیمت ۲۵ درصدی را روی محصولاتمان اعمال کردیم که مصوب شده بود.

* چه موادی از خارج تأمین می‌شود و آیا تعهدات ارزی هم سد راه شما قرار دارد؟
ماده اولیه صابون‌های بهداشتی وارداتی است و روغن آن در داخل کشور وجود ندارد.سال گذشته تولید کنندگان می توانستند با ۷۰ درصد ارز خودشان، واردات مواد اولیه تولید خود را انجام داده و رفع تعهد کنند اما امسال این رقم به ۳۰ درصد کاهش‌یافته است و ۷۰ درصد ارز را باید به سامانه نیما واریز کنند و منتظر باشند تا در صف تخصیص ارز نوبت به آن ها برسد.

*آیا در بحث صادرات هم فعال بودید؟
خوشبختانه بازار فروش ما در فروشگاه‌های سراسر کشور است اما با توسعه کار محصولات ما قابلیت صادرات نیز دارد و از آنجایی‌که فریمان با مرز افغانستان فاصله چندانی ندارد لذا با توجه به کیفیت و سود ناچیز به‌طور قطع زمینه صادرات می‌تواند در حوزه فروش و تاب آوری اقتصادی تاثیر گذار باشد.

در صورت حمایت بیشتر دولت از تولید کنندگان زمینه امکان تنوع تولیدات بهداشتی مانند کرم‌های مختلف، خمیردندان‌ها، انواع شامپوها و سایر محصولات میسر است لذا در همین راستا می‌توان با افزایش خط تولید اشتغال‌زایی بیشتری را برای نیروی کار فراهم آورد.

* زمینه اشتغال چند نفر را در این کارخانه فراهم کردید؟
خوشبختانه با گسترش کار و تبدیل‌شدن کارگاه به کارخانه زمینه کارآفرینی برای بیش از ۲۰۰نفر فراهم‌شده است.

* با توجه به رشته تحصیلی آیا محصولات شما از ایده یا ابتکار جدیدی بهره برده است؟
نوآوری من در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی بود که باعث افزایش قدرت پاک‌کنندگی بیشتر می‌شود، همچنین تولیدات دیگری چون شامپو برای موهای خشک، چرب و معمولی و همچنین مایع دستشویی کرم‌دار یا انواع دیگر مایع دستشویی‌ها سفارش‌ها را تولید می‌کنیم.

سخن پایانی؟
در سالی که مزین به مانع زدایی و پشتیبانی است لذا انتظار می رود تا مسئولان به معنای جد در راستای تحقق این شعار کوشش کنند و تولید کنندگان را به ویژه برای تامین سرمایه در گردش کمک کنند.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha