۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد

عسگری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ به طور حتم تورم انتظاری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

به گزارش بازار، مهدی عسگری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ به طور حتم تورم انتظاری را به جامعه تحمیل خواهد کرد. حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت شده و علاوه بر این نرخ ارز دربازار آزاد نیز افزایش می یابد.

عسگری در خصوص تغییرات لایحه بودجه گفت: وقتی نوسان مداوم در بازارهای کشور داریم طبیعتاً تورم‌ انتظاری بالا خواهیم داشت. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت کالاهایی مانند روغن و مرغ افزایش پیدا کند اما قیمت سایر کالاها تغییری نکند. موج‌های اصلی تورمی در کشور ما حاصل شوک‌هایی بوده که به بازارهایی مانند دلار وارد شده و نمی‌توان انتظار داشت که با این اقدام دولت شاهد رشد تورم نباشیم.

وی افزود: وقتی از دولت می‌پرسیم که چه برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف دارد پاسخ روشنی دریافت نمی‌کنیم. پاسخ‌های نمایندگان دولت گاها متناقض است و بر این اساس دولت آمادگی کافی برای اجرای چنین جراحی بزرگی را ندارد.

عسگری گفت: پیشنهاد ما این است که ارز ترجیحی به صورت تک مرحله‌ای حذف نشود و به صورت مرحله‌ای و زمانی که مطمئن شدیم دولت زیرساخت‌های کافی را فراهم کرده سپس نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند.

حضور وزیر صمت در مجلس برای پاسخ به ابهامات تغییر نرخ محاسبات ارز در گمرک
عسگری در مورد تغییر نرخ محاسباتی گمرک، با اشاره به حضور وزیر صنعت در کمیسیون تلفیق و پاسخگویی ابهامات این حوزه، گفت: این تغییر با توجه به تبعات آن نیازمند لحاظ شدن برخی مقدمات است. سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باید افزایش پیدا کند در غیر این صورت تولید با مشکل مواجه خواهد شد در نتیجه دولت باید کالاهایی که از این طریق تحت فشار قرار می‌گیرند را شناسایی و برای آن حمایت‌هایی را در نظر بگیرد ضمن اینکه دولت نباید به صورت ناگهانی نرخ ورودی را تغییر دهد و این کار باید به صورت تدریجی رخ دهد.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha