دیجیتالی سازی بانکداری به دگرگونی اقتصادی کشورها کمک می کند
گفتگوی بازار با معاون ارشد بانک بین المللی Caye؛

دیجیتالی سازی بانکداری به دگرگونی اقتصادی کشورها کمک می کند

«لوئیجی ویگه» معاون ارشد بانک بین المللی Caye معتقد است در سال پیش رو بانک‌ها شعبات فیزیکی بیشتری را می‌بندند و منابع را برای بهبود خدمات بانکداری دیجیتال به کار می گیرند.

فرحناز سپهری؛ بازار: دیجیتالی شدن بانکداری طی این سالها با استفاده هرچه بیشتر از تلفن های هوشمند و افزایش نفوذ اینترنت با رشد همراه بوده است. به طوری که بسیاری از افراد جهت کارهای بانکی ومالی خود به سمت استفاده از خدمات آنلاین روی آورده اند.

این در حالی است که به گفته معاون ارشد بانک بین المللی Caye پیش بینی میشود، در سال پیش رو بانک‌ها شعبات فیزیکی بیشتری را ببندند و منابع را برای بهبود خدمات بانکداری دیجیتال به کار گیرند. در همین راستا برای آگاهی از روند بانکداری دیجیتالی در سال پیش رو خبرنگار بازار گفتگویی با لوئیجی ویگه انجام داده که در ادامه آمده است.

لوئیجی ویگه رئیس مراسم جایزه بلیز، بانک بین المللی Caye مستقر در آمریکای مرکزی و نویسنده کتاب انقلاب بانکداری دیجیتال - که اکنون نسخه سوم آن منتشر شده است، همچنین در تالیف تحقیقات اقتصادی که در کنگره ایالات متحده ارائه شد، همکاری کرده است. او در حال حاضر به عنوان مدرس فین‌تک و عضو هیئت بین المللی مشورتی Fort Kobbe International Vaults (یک تاسیسات خزانه داری و صندوق امانات که در منطقه آزاد تجاری پاناما پاسیفیکو قرار دارد) فعالیت می‌کند. او دارای مدرک MBA از دانشکده مدیریت MIB Trieste ایتالیا با گرایش تجارت بین‌الملل و همچنین مدرک BSBA با گرایش سه‌گانه در امور مالی، تجارت بین‌الملل و مدیریت از دانشگاه سنت لوییس میسوری است.

*در ابتدا بفرمایید، دیجیتالی شدن بانکداری چه تأثیری بر رشد اقتصادی کشورها دارد؟
من معتقدم که رشد و توسعه دیجیتالی سازی بانکداری به طور گسترده به دگرگونی اقتصادی کشورها کمک می کند. هرگونه نوآوری در بخش مالی یک کشور در وضعیت فعلی آن بر مدرن سازی آن در آینده تأثیر می گذارد.

فناوری اطلاعات از رایانه های غول پیکری که می توانند یک اتاق را پر کنند؛ به دستگاه های دستی تبدیل شده است. با ظهور فناوری‌های جدید بانکی که به دیجیتالی‌ سازی کمک می‌کنند و راه‌ حل‌های نوآورانه‌تری ایجاد می‌کند. بنابراین، به شرکت‌ها اجازه می دهد تا بسیاری از خدمات مالی خود را بهینه کنند و آنها را آسان‌تر، در دسترس‌ تر برای مردم و ارزان‌تر کنند.

با ارزان‌تر شدن بانک‌ها، امکان ورود افراد بیشتری به سیستم بانکی فراهم می‌شود و به نوبه خود امکان خرید محصولات، دریافت منابع مالی و غیره را برای افراد بیشتری فراهم می‌کند و در نتیجه رشد اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد.

*چشم انداز بانکداری دیجیتال را برای سال آینده چگونه می بینید؟
بانک‌ها شعب فیزیکی بیشتری را می‌بندند و منابع را برای بهبود خدمات بانکداری دیجیتال به کار میگیرند. این مساله شامل روند مدیریت حساب‌های بانکی به صورت آنلاین، تا انتقال وجه و سپرده‌ها است. خدمات پیشرفته باعث می شود تراکنش ها زودتر ارسال شوند و به مشتریان امکان دسترسی سریع تر به وجوه سپرده شده را می دهند. پشتیبانی بی‌درنگ مشتری و از طریق ارتباط آنلاین خواهد بود.

به نظرم علاوه بر شعب کمتر بانکی، بهبود سریع اکثر تجربیات بانکداری دیجیتال از جمله تلفن همراه بسیار بهتر می شود. مشتریان به دنبال ویژگی های بیشتر و کنترل بیشتر بر برنامه های تلفن همراه هستند، به طور کلی، آنها می خواهند در یک تجربه منسجم تلفن همراه به محصولات و خدمات مختلف بانک دسترسی بیشتری داشته باشند. نسل هزاره ها(Millennials) در حال پیر شدن هستند. آنها به خدمات بیشتری نیاز خواهند داشت و انتظارات آنها شامل یک تجربه تلفن همراه در سطح جهانی است. و نسل جوانان و نوجوانان انتظارات بیشتری از موبایل خواهند داشت.

*دولت ها و موسسات مالی برای تسریع این روند چه اقداماتی باید انجام دهند؟
برای تسریع این روند، دولت ها باید قوانینی را ارائه کنند که به چارچوب سندباکس (سندباکس نظارتی چارچوبی است که توسط یک تنظیم‌کننده، تنظیم شده است که به استارت‌آپ‌های فین‌ تک و سایر نوآوران اجازه می‌دهد تا آزمایشات را در یک محیط کنترل‌ شده تحت نظارت یک تنظیم‌کننده انجام دهند) که تاکنون توسط چندین حوزه قضایی پیشرو اتخاذ شده است، کمک کند. این یک مکانیسم برای اصلاحات نظارتی برای حمایت از توسعه فناوری‌های نوآورانه و مدل‌های کسب‌وکار است که در آن چارچوب حوزه مقررات را محدود نمی‌کند، اما مقررات مربوط به خدمات مالی را پوشش می‌دهد.

نحوه کار به این صورت است که هر شرکتی، از جمله شرکت‌های بین‌المللی، می‌توانند برای اجرای موارد تحت این چارچوب جدید در یک کشور خاص و آزمایش احتمالات فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا یا بلاک چین برای کسب‌ و کارهای آینده درخواست دهند، به خصوص اگر نتوانند کسب‌وکار جدیدی با استفاده از این فناوری ها به دلیل قوانین موجود.راه‌اندازی کنند. سپس این پروژه‌ها نظارت می‌شوند، بنابراین دولت می‌تواند قابلیت اجتماعی و اقتصادی فناوری، نحوه تطابق این فناوری با مقررات فعلی و تغییراتی که باید انجام شود را بررسی کند.

برای سرعت بخشیدن به موسسات مالی، باید از نظر فناوری نوآورانه عمل کنند تا با فضای فین‌تک به سرعت در حال حرکت و رشد سریع همگام شوند. این بدان معناست که بانک‌ها باید زیرک و غیر متمرکزتر باشند و باید برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و خدمات مالی مختلف مبتنی بر وب را بپذیرند.

* موسسات مالی برای جلوگیری از سوء استفاده از بسترهای بانکداری دیجیتال چه باید کنند؟
موسسات مالی باید امنیت را با فناوری بلاک چین ترکیب کنند. بانک ها در حال حرکت به این فضا هستند و شروع به کشف فناوری در مورد توکن سازی و سرعت تراکنش می کنند. حفاظتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند هنوز هم خدمات ارزشمندی است، به‌ ویژه برای سرمایه‌گذاران خرد و این عملکرد، همراه با کارایی فناوری بلاک چین، ترکیبی برنده است.

این نگرانی بسیاری از افراد در مورد امنیت و سوء استفاده را کاهش می دهد، زیرا با فناوری بلاک چین، دفتر کل مشخصی از همه تغییرات/معاملات انجام شده وجود دارد – با این حال چالش این است که این بانک ها چقدر سریع می توانند سازگار شوند.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha