۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
سیب زمینی کاران با اصلاح بذر و شیوه آبیاری بقای خود در همدان را تضمین کردند
دبیر اتاق بازرگانی همدان:

سیب زمینی کاران با اصلاح بذر و شیوه آبیاری بقای خود در همدان را تضمین کردند

همدان - ایزدی، دبیر اتاق بازرگانی همدان گفت: کشاورزان تولید کننده سیب زمینی با اصلاح بذر و شیوه آبیاری و روش های دیگر بقای خود در استان همدان را تضمین کردند.

طاهره ایزدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یک نگاه دیده بانی و روبه جلو در هر شغلی باید به وقوع بپیوندد، گفت: باید یک گروه یا یک مرکز تحقیقات مشاغل مختلف را به نوعی دیده بانی و ترسیم کند.

ایزدی در تشریح وظایف تشکل های اقتصادی در مشاغل مختلف در خصوص صنعت سیب زمینی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: سیب زمینی از نگاه همه ما یک کالای آب بر بوده که طی پنج سال گذشته از استان خارج شده است چراکه با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و محصول سیب زمینی آب زیادی را مورد مصرف قرار می دهد اما کشاورزان تولید کننده سیب زمینی با اصلاح بذر و شیوه آبیاری و روش های دیگر بقای خود را در استان تضمین کردند.

وی با تاکید بر اینکه در واقع کشت سیب زمینی کشت آب بری نبوده بلکه نیازمند فرایند اصلاح در کاشت و تولید بوده است، گفت: با اصلاح روش های تولید سیب زمینی در استان همدان سالانه یک میلیون و ۲۰۰ تن سیب زمینی در حال تولید است که به طور متوسط ۴۰۰ هزار تن بذر سیب زمینی برای کل کشور محسوب می شود.

ایزدی در تصدیق مطلب قبل اضافه کرد: با تشکیل تشکل اقتصادکشاورزی، سیب زمینی کاران می توانند نقش تولیدی خود را ارتقاء ببخشند.

وی بابیان اینکه شاید عنوان شود همین کار در کل کشور باید چگونه انجام شود تا نتیجه آن را ببینیم، اضافه کرد: کشاورزان در کل کشور چنین ارزیابی می کنند که وقتی حجم تولید سیب زمینی در کشور با افزایش روبرو شود به همان نسبت عرضه بیشتر می شود و در همین راستا جهت تنظیم کشت، کشاورزان ۱۳ استان که سیب زمینی کار هستند دورهم جمع می شوند تا به یک توافق کلی برسند که بعنوان مثال برای امسال چه طرحی برای تولید سیب زمینی ارائه و زمان برداشت چگونه تنظیم شود که کشاورزان استان های مختلف کشور با هم از نظر زمانی هماهنگ باشند تا وقتی بار سیب زمینی وارد بازار می شود امکان پایین آوردن قیمت از یک نرخ هماهنگ مقدور نباشد.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر فرایند زنجیره ای تولید تا مصرف محصولات کشاورزی در شهرهای مختلف کشور در حال تنظیم است اضافه کرد: این رویه و فرایند در صنعت کشاورزی باید در صنایع دیگر هم اعمال شود.
 

کد خبر: ۱۲۹٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha