۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
برق پر مصرف ها از بهمن ماه تا ۶۴ درصد گران می شود| مشترکین کم مصرف نگران نباشند
رییس کمیته نیروی مجلس در گفتگو با بازار:

برق پر مصرف ها از بهمن ماه تا ۶۴ درصد گران می شود| مشترکین کم مصرف نگران نباشند

محمد نژاد رییس کمیته برق مجلس گفت: از ابتدای بهمن حداکثر بهای هر کیلو وات برق مشترکین پر مصرف از ۵۰۰ تومان به ۸۲۰ تومان افزایش پیدا می کند. البته در قیمت برق مشترکین کم مصرف، تغییری ایجاد نمی شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کمتر از ۴ روز به شروع افزایش تعرفه برق باقی نمانده است. البته مسئولان توانیر مدعی اند که در شیوه جدید قیمت گذاری، مشترکین پر مصرف پول بیشتری را پرداخت خواهند کرد و تفاوت چندانی در تعرفه برق مشترکین معمولی ایجاد نشده است. پرویز محمد نژاد قاضی محله رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس در اینباره به بازار می گوید:در گذشته حداکثر بهای برق پرداختی توسط مشترکین پر مصرف ۵۰۰ تومان بود اما حالا این رقم به ۸۲۰ تومان افزایش پیدا کرده است. به گفته او، در این فصل بیش از ۷۵ درصد از مردم در سطح این الگو یا حتی کمتر، برق مصرف می‌کنند که تغییری در مبلغ قبوض برق این گروه ایجاد نخواهد شد و هیچ جای نگرانی برای آنها وجود ندارد. متن کامل گفتگوی بازار با پرویز محمد نژاد قاضی محله رییس کمیته نیروی مجلس را در ادامه می خوانید:

۶۰۰ هزار مشترک که ۲ درصد از مجموع جمعیت مشترکان خانگی را دربر می‌گیرند، بیش از ۳ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف می کنند. این میزان به اندازه تولید برق چهار نیروگاه بزرگ است

* از چند روز دیگر دیگر شیوه محاسبه و البته قیمت های قبوض برق تغییر خواهد کرد. با توجه به افزایش قیمتی که در ابتدای سال یک بار اتفاق افتاده آیا افزایش دوباره تعرفه برق از سوی دولت قانونی است؟
بند «ی» تبصره ۱۵ دولت را مکلف کرده که هزینه برق دهک های پایین درآمدی و مشترکینی که کمتر از ۱۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند، رایگان باشد. از آن طرف دولت این اجازه را دارد که از مشترکین پر مصرف پول برق بیشتری را دریافت کند و به نوعی هزینه های این تخفیفی را که برای کم مصرف ها قائل بوده را از پر مصرف ها دریافت کند. هدف از این تغییر این است تا توزیع عادلانه یارانه انجام شود، علاوه بر این کسانی که مصرف بیشتری دارند هزینه های نزدیک به قیمت واقعی و یا غیر یارانه ای را پرداخت کنند. در حال حاضر کسانی که برق بیشتری مصرف می کنند، یارانه بیشتری مصرف می کنند. بر اساس آماری که توانیر اعلام کرده ۶۰۰ هزار مشترک که ۲ درصد از مجموع جمعیت مشترکان خانگی را دربر می‌گیرند، بیش از ۳ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف می کنند. این میزان به اندازه تولید برق چهار نیروگاه بزرگ و مصرف برق میلیون‌ها مشترک عادی است.

*در شیوه جدید قیمت گذاری برق چطور خواهد بود؟
دولت و مجلس به دنبال شفاف سازی بیشتر هستند. با توجه به تغییرات اعمال شده خود مشترکین هم می توانند به راحتی هزینه برق مصرفی خود را محاسبه کنند. آنچه که تغییر کرده، پله‌های مصرفی است به طوری که پله‌های مصرف اکنون به مصرف تا سطح الگو، ۱.۵ برابر الگو، تا ۲ برابر الگو و بیش از دو برابر الگو تقسیم شده است. در شیوه فعلی کسانی که بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کنند، مشمول افزایش قیمت ها خواهند بود. به مرور هر چه مصرف بیشتر شود، افزایش تعرفه بیشتر خودش را نشان خواهد داد. در این حالت مشترکینی که بیش از ۶۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کنند، بهای برقی که پرداخت می کنند خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود.

در گذشته بهای برق مشترکین پر مصرف بر مبنای قیمت تمام شده برق نیروگاه های بخاری (حداکثر ۵۰۰ تومان) محاسبه می شد. اما حالا باید برای مصرف مازاد خود بر مبنای قیمت برق تجدید پذیرها یعنی ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلو وات باید پول بپردازند

*در شیوه فعلی حداکثر بهای برق چقدر خواهد بود؟
در گذشته بهای برق مشترکین پر مصرف بر مبنای قیمت برق نیروگاه های بخاری یعنی ۲۹۰ تومان محاسبه می شد که با احتساب هزینه گاز به حدود ۵۰۰ تومان می رسید. اما حالا مشترکین پر مصرف برای مصرف مازاد خود بر مبنای قیمت برق تجدید پذیرها یعنی ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلو وات باید پول برق بپردازند.

*پیش بینی می شود که چند درصد از مردم مشمول این افزایش قیمت شوند؟
بر اساس محاسباتی که انجام شده در این فصل بیش از ۷۵ درصد از مردم در سطح این الگو یا حتی کمتر، برق مصرف می‌کنند که تغییری در مبلغ قبوض برق این گروه ایجاد نخواهد شد. تنها حدود ۲۵ درصد مردم بیش از الگو مجاز برق مصرف کنند. اما پیش بینی می شود که از حدود ۳۰ میلیون مشترک تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تعرفه برقشان بر مبنای تجدید پذیرها محاسبه شود.

در یک سال گذشته، به اندازه کل مجلس دهم طرح از سوی نمایندگان ارائه شده است. به همین دلیل بررسی و تصویب طرح مانع زدایی در صنعت برق با تاخیر مواجه شده و به بعد از اتمام کار بودجه موکول شده است

*دولت با کسری شدید برق مواجه است. دولت اعلام کرده که می خواهد ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه کند. مجلس برای حل این بحران چه کاری قرار است که انجام بدهد؟
ما طرحی را در تحت عنوان مانع زدایی در صنعت برق را به هییت رییسه مجلس ارائه کردیم. قرار بود که این طرح هفته گذشته به صحن علنی بیایید و قبل بودجه مورد بررسی نمایندگان مردم قرار بگیرد تا تکلیف وزارت نیرو و سرمایه گذاران این صنعت مشخص شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و از آنجایی که از بررسی بودجه در مجلس را در دستور کار داریم، احتمال می رود که بررسی این طرح به اسفند امسال موکول شود. اما پیش بینی می شود که با تصویب این طرح خیلی از مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد رفع شده و تقاضای سرمایه گذاری افزایش یافته و شاهد افزایش ورود بخش خصوصی به این صنعت خواهیم بود. در این طرح سعی کردیم که مدل های مالی پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران صنعت برق و نیروگاه داران را اصلاح کنیم. همچنین در این طرح به دنبال این بودیم که تصدی گری دولت در صنعت برق کاهش یافته و بخش خصوصی در حوزه هایی همچون صادرات برق هم ورود پیدا کند.

*اما این طرح قرار بود چند ماه پیش به تصویب برسد، دلیل این همه تاخیر در بررسی طرحی که در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است، چیست؟
دلیل آن تعداد بالای طرح های اعلامی از طرف نمایندگان مجلس است. در طول یک سال گذشته به اندازه کل مجلس دهم طرح ارائه شده و بررسی آن در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha