۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
بودجه‌ریزی مغایر شرایط تحریمی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

بودجه‌ریزی مغایر شرایط تحریمی است

کارشناس مسائل اقتصادی، بودجه ریزی را نامتناسب با سیاست تحریمی دانست و گفت: چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که سیاست انقباضی برای بودجه درنظر گرفته شود.

به گزارش بازار، محمدحسن قدیری ابیانه با طرح این مسئله که در زمانی که کشور تحریم نبود، باز هم با کسری بودجه مواجه می شدیم، گفت: این مسئله دلایل متعددی دارد.

در گذشته دولت بودجه ای را ارائه می داد و یکی از نمایند ها مدعی می شد که فلان پروژه باید در حوزه انتخابیه اش اجرایی شود و دولت می گفت پولی در اختیار ندارد.
در این شرایط نماینده ها مبالغ مربوط به پیش بینیِ درآمدها را افزایش می دادند و در برابر دولت اظهار می داشتند که حالا بودجه لازم موجود است. لذا بسیاری پروژه های ناتمام از همین اعمال فشارها ناشی شده است.

قدیری ابیانه با طرح این موضوع، ابراز امیدواری کرد مجلس فعلی چنین پروژه هایی در سر نداشته باشد و خاطرنشان کرد: هرچند نماینده ها توسط مردم نیز تحت فشار هستند ولی معمولا چنین زیان هایی دیده ایم و شاید در آینده نیز ببینیم.

وی با این گمانه زنی که شاید باز هم بودجه به صورت واقعی بسته نشود، افزود: در لایحه ۱۴۰۱ پیش بینی شده است روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم و هر بشکه را نیز ۶۰ دلار قیمت گذاری کردند.

این در حالی است که قبل از تحریم روزی دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کردیم. یعنی امروز پیش بینی می شود کمی بیش تر از نیمی از میزانِ فروش نفت قبل از تحریم ها، نفت بفروشیم.

قدیری ابیانه در عین حال تاکید کرد: امروز برای فروش نفت مجبوریم برخی تخفیفات را قائل شویم تا طرف های خارجی حاضر به خریدِ ریسکِ تحریم ها باشند و نفت ایران را دریافت کنند.

وی گفت: با توجه به جمعیت ۸۶ میلیون نفری در سال ۱۴۰۱، پیش بینی شده است که به ازای هر ایرانی کمتر از ۴۲صدم یک بشکه نفت، در ماه صادرات داشته باشیم.

قدیری ابیانه ابراز امیدواری کرد که چنین اعداد و ارقامی محقق شود و در عین حال تاکید کرد نه تنها بودجه بلکه بسیاری سیاست ها با تحریم، متناسب نیست.

سفیر اسبق ایران در استرالیا خاطرنشان ساخت: چنین وضعیتی ایجاب می کند که سیاست انقباضی برای بودجه در نظر گرفته شود. ما تحت لوای حمایت از تولید یا مردم کارها و برنامه ریزی هایی کردیم که اصلا عاقلانه نیست.

وی افزود: در حال حاضر نفت سفید را در داخل بشکه ای یک و گازوئیل را بشکه ای دو دلار می فروشیم. هر کس خواستار ایجاد یک پروژه است، چنین مزیت های اقتصادی را می سنجد در حالیکه این دور قم کالا، بشکه ای ۱۰۰ دلار تمام شده اند.

قدیری ابیانه به رادیو گفت‌وگو گفت: چنین برنامه ریزی هایی به نظر سودده هستند ولی در عمل زیان رسانند. لذا باید کاری کنیم اقتصاد داخلی واقعی شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha