۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
سهم ۰.۲ درصدی ایران از بازار وارداتی روسیه| رئیسی می تواند مناسبات تجاری دو کشور را بهبود ببخشد؟
بررسی مراودات تجاری تهران_مسکو

سهم ۰.۲ درصدی ایران از بازار وارداتی روسیه| رئیسی می تواند مناسبات تجاری دو کشور را بهبود ببخشد؟

هرچند که تجارت ایران و روسیه با رشد ۱۲ درصدی از نظر وزنی و ۴۱ درصدی از نظر ارزشی به ۳.۵ میلیون تن به ارزش ۱.۶۵۶ میلیارد دلار رسیده اما سهم ایران از بازار وارداتی آن کشور همچنان حدود ۰.۲ درصد است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در روزهای آتی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین همتای روس خود به مسکو پایتخت روسیه سفر می‌کند؛ سفری مهم که در آن پیگیری موضوعات دوجانبه و مورد علاقه دو کشور در دستور کار خواهد بود. به بهانه سفر رییس جمهور به روسیه در ادامه تجارت دو کشور را مورد بررسی قرار می دهیم.

کارشناسان و مسئولان ظرفیت تجارت دو کشور را ۱۲ میلیارد دلار می دانند حال آنکه مراودات تجاری دو کشور کمتر از ۲ میلیارد دلار است. آمارهای اعلامی از طرف گمرک نشان می دهد که تجارت دو کشور تا پایان آذر حدود سه میلیون و ۵۵۸ هزار و ۴۹۱ تن به ارزش یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۲۲ دلار بوده است. بررسی ها از منفی بودن تراز تجاری ما با این کشور حکایت می کند.

حجم واردات سالانه روسیه چیزی حدود ۲۳۱ میلیارد دلار است. با این وجود صادرات ما در ۹ ماه نخست امسال به این کشور حدود ۴۳۳ میلیون دلاربوده که نشان دهنده سهم حدود ۰.۲ درصدی ایران از بازار کالاهای وارداتی روسیه است

سهم ۰.۲ درصدی ایران از بازار روسیه
جالب است که بدانید فدراسیون روسیه با جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری و واردات ۲۳۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰، به یکی از جذاب‌ترین بازارهای رو به رشد مصرفی در دنیا مبدل شده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد تا پایان سال ۹۹، ایران در حدود ۵۰۴ میلیون دلار کالا به روسیه صادرات داشته که این امر نشان می‌دهد، سهم ایران از بازار جذاب این کشور تنها ۲۵ صدم درصد است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، مقدار صادرات ایران به روسیه در ۹ ماه نخست امسال ۸۳۸ هزار و ۶۰۲ تن کالا به ارزش ۴۳۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۳۹۲ دلار بوده است.

حال آنکه میزان واردات ما از این کشور حدود ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۸۸۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳۰ دلار بوده است.

مناسبات تجاری دو کشور در مسیر رشد

هرچند مناسبات تجاری بین دور فاصله زیادی با نقطه ایده آل دارد، اما آمارها از روند روبه رشد تجارت ایران و روسیه خبر می دهد. به گفته روح الله لطیفی سخنگوی گمرک میزان واردات از روسیه در ۹ ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۴۵ درصد و از نظر وزنی ۱۱ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات هم از نظر وزنی ۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۲۹ درصد بیشتر شده است.

جالب است که بدانید در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال ۹۸ (دو سال قبل) میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۲ و ۴۱ درصد و صادرات هم ۵۱ و ۵۷ درصد رشد را تجربه کرده اند.

محصولات وارداتی و صادراتی کدام هستند؟
حدود ۸۸ درصد وزن و ۷۹ درصد ارزش کالاهای وارداتی ایران از روسیه مربوط به محصولات دامی، غذایی، نهاده های دامی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است.

همچنین کالاهای مرتبط با محصولات دامی، میوه و صیفی، محصولات کشاورزی و غذایی عمده کالاهای صادراتی ایران به این کشور بوده اند. به گفته سخنگو گمرک ۴۴۷ هزار و ۱۳۳ تن از این محصولات به ارزش ۲۶۷ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۹۰ دلار به روسیه صادر شده است. به عبارت دیگر ۵۴ درصد وزن و ۶۲ درصد ارزش کالاهای صادراتی مربوط به محصولات دامی و کشاورزی و غذایی بوده است.

گفتنی است در هفته های گذشته مرجوع شدن برخی از محصولات صادراتی ایران از روسیه بسیار خبر ساز بوده است. البته دولت سیزدهم به دنبال این است که سهم صادرات ایران به روسیه از رقم ۵ میلیارد دلار پیشی بگیرد و سهم از بازار روسیه ۲.۵ درصد شود بدین منظور ایران موافقتنامه اوراسیا را منعقد کرده که تجار به آن بسیار نظر مثبتی دارند، در این موافقتنامه که به سمت تجارت آزاد در حال حرکت است، کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و ایران حضور دارند، در موافقتنامه تجارت ترجیحی که در حال اجراست، صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در اقلام تحت پوشش توافقنامه ۸۲ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha