۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
فلفل آلوده فرستادیم گندم آلوده فرستادند! | کاهش تراکم استخوانها؛ اصلی ترین تبعات مصرف سُرب
واردات گندم آلوده به سرب از روسیه صحت دارد یا خیر؟

فلفل آلوده فرستادیم گندم آلوده فرستادند! | کاهش تراکم استخوانها؛ اصلی ترین تبعات مصرف سُرب

در حالی واردات گندم آلوده روسی به ایران خبرساز شده است که برخی در ابتدا آن را تایید و پس از چند ساعت تکذیب کردند و اعلام شد مصرف این گندم وارداتی برای سلامت مصرف کنندگان خطرناک نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: کمتر از یک ماه از بازگرداندن فلفل های صادراتی ایران از بازار روسیه به دلیل آلوده بودن و حاوی سموم خطرناک بودن می گذرد که شنیده ها حاکی است کشور روسیه نیز محموله گندمی به ایران ارسال کرده است که آلوده به سُرب است!

اگرچه تا به این لحظه مقامات و مسئولان اظهار نظر خاصی در این خصوص نکرده اند اما پورمقیم، رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو با تایید ترخیص محموله گندم وارداتی آلوده به سرب از روسیه اعلام کرده است: مجوز ترخیص این محموله موقتی است و صرفا به دلیل این بوده که سیلوهای گندم کشور خالی است!

از سوی دیگر رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی نیز اظهار داشته است: گندم روسی وارداتی تاییدیه های لازم برای مصرف انسانی را دارد.

با این وجود هنوز هیچ مقام و مسئولی به صورت رسمی در خصوص واردات محموله گندم آلوده به سرب در راستای برطرف کردن شائبات نکرده است. این در حالی است که پیش از این نیز افکار عمومی در خصوص مصرف محصولات آلوده به سموم باقی مانده و همچنین حاوی فلزات سنگین خدشه دار شده است. با این وجود پس از مسائل به وجود آمده شاهد بودیم که وزارت جهاد کشاورزی کشور مسئولان مربوطه را مکلف به صدور «گواهی سلامت» برای محصولات صادراتی کرد و حرفی از الزام به صدور گواهی سلامت برای مصرف بازار داخل به میان نیاورد. این امر افزایش نگرانی ها در مورد مصرف مواد غذایی آلوده از جمله محموله های آلوده برگشت خورده و توزیع مجدد آن در بازار داخل را در پی داشته است.

اگر سُرب بیش از حد مجاز تعریف شده وارد بدن شود یکی از فلزات سنگینی است که می تواند باعث اختلال در عملکرد برخی از آنزیم های حیاتی بدن شود

کاهش تراکم استخوان ها و کم خونی؛ اصلی ترین تبعات مصرف سُرب از طریق مواد غذایی
هدایت حسینی استاد انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی کشور در خصوص اصلی ترین تبعاتی که مصرف سُرب برای مصرف کنندگان دارد به خبرنگار بازار می گوید: سرب یکی از فلزات سنگین است که از طریق آلودگی آب و یا خاک وارد محصولات غذایی مانند برنج و گندم می شود.

حسینی ادامه می دهد: حد مجازی که برای سرب در مواد غذایی مختلف تعیین می شود با توجه به میزان سرانه مصرف آن ماده غذایی و میزان آلایندگی که معمولا در محصولات غذایی وجود دارد تعیین می شود. با این وجود اگر سرب بیش از حد مجاز تعریف شده وارد بدن شود یکی از فلزات سنگینی است که می تواند باعث اختلال در عملکرد برخی از آنزیم های حیاتی بدن شود.

او خاطر نشان می کند: یکی از عوارضی که سرب می تواند ایجاد کند، کم خونی است. ضمن اینکه اگر این فلز به صورت مضمن دریافت شود می تواند در استخوان ها رسوب کند و باعث کاهش تراکم استخوان و شکنندگی استخوان ها می شود.

وقتی قیمت گذاری نامناسب گندم، سیلوهای دولت را خالی می کند
یکی از اصلی ترین مسائل پیرامون تولید گندم در جهان بحث استراتژیک بودن آن است و می توان گفت به عنوان یک محصول محوری و کلیدی کشاورزی، جایگاه ویژه ای در تولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد. شاید بتوان گفت به همین دلیل است که خودکفایی در تولید گندم از مهمترین اهداف اقتصادی کشور طی سال های اخیر بوده است و اگرچه در مقطعی عنوان شد کشور به خودکفایی در تولید گندم رسیده است اما در سال زراعی جاری شاهد بودیم که از یک طرف به دلیل خشکسالی ها و بالا رفتن قیمت نهاده ها، گندم به میزان لازم نبود و از سوی دیگر کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم از تحویل دادن این محصول استراتژیک به سیلوهای دولتی تا حدودی امتناع کردند. به طوری که ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، پیش از این به خبرنگار بازار گفته بود برای واردات ۸ میلیون تن گندم اقدامات لازم صورت گرفته است. این در حالی است که به گفته این مقام مسئول، سالانه حدود ۱۱ و نیم میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است. نیاز به واردات این حجم از گندم در حالی رخ داد که از سال ۱۳۹۵ هیچگونه واردات کلانی در این حوزه صورت نگرفته است.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هانیه توسکا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      این موضوع که میگه کم خونی و مشکل تو استخوان ها پیش میاد واقعیه من هر دو شو دارم