۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
مالیات سالانه بر خانه‌های لوکس کمتر از شارژ ماهانه برخی آپارتمان‌ها!
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس:

مالیات سالانه بر خانه‌های لوکس کمتر از شارژ ماهانه برخی آپارتمان‌ها!

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران گفت: مالیات سالانه بر خانه‌های لوکس کمتر از شارژ ماهانه برخی ساختمان‌های لاکچری است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، آرا شاوردیان درباره با تاثیر مالیات بر خانه‌های لوکس بر بازار مسکن، گفت: اساساً قوانین مالیات ستانی از املاک به منظور مقابله با احتکار، انجماد مسکن و مقابله با جریان سفته‌بازی و سوداگری ملکی صورت می‌گیرد؛ اما اجرای دقیق قوانین مالیات ستانی به دو بازوی بسیار مهم نیاز دارد و آن هم اراده و اهتمام مجری و دیگری وجود آمار و اطلاعات دقیق است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس سازمان امورمالیاتی در حالی خبر از اجرای قانون مالیات از خانه‌های لوکس داده که به تعداد آنها هیچ اشاره نکرده است، تصریح کرد: اینکه همواره در اجرای قوانین با کمبود اطلاعات، امار مواجه می‌شویم یک نقص بسیار بزرگ است. متاسفانه در برخی از موارد به دلیل نبود اطلاع درست از جامعه آماری دچار تصمیم‌گیری های غلط می‌شویم. بنابر این مسئولان این حوزه باید یک فکر اساسی برای تکمیل اطلاعات کرده و این نقص را نه تنها در زمینه مسکن بلکه در تمام حوزه‌ها برای همیشه برطرف کنند.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان اخذ مالیات بر خانه های لوکس، ادامه داد: اگر قوانین مالیاتی که بر املاک کشور وضع می‌شود اثر بخش تنظیم و به درستی اجرا شود در نهایت منجر به شکست انجماد املاک و سپس عرضه واحدهای مسکونی به بازار به نفع تقاضای واقعی مصرف و همچنین کاهش و یا تعادل در قیمت ها می‌شود. حال باید ببنیم آیا مالیاتی که برای خانه های لوکس در نظر گرفته شده به اندازه کافی اثر بخش خواهد بود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر قرار است بر خانه‌هایی که ارزش انها بیش از ۱۰ میلیارد تومان است، نسبت به مازاد ارزش ملک به صورت سالانه مالیات اخذ شود و این رقم برای خانه های گران قیمت‌تر به نسبت ارزش ملک افزایش پیدا کند.

شاوردیان ادامه داد:به نظر می رسد میزان مالیات خانه های لوکس عملاً در برابر قیمت ملک عددی بسیار ناچیزی بوده در حالی که رقم شارژ ماهانه این واحدهای مسکونی رقمی بسیار بالاتر از مالیاتی خواهد بود که با زحمت اخذ می‌شود و طبیعتا با این شیوه اهداف مدنظر محقق نخواهد شد و از طرفی درآمدی هم که از این شیوه برای دولت به دست می‌آید رقم قابل توجهی نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا در حال حاضر اگر به دنبال کنترل بازار مسکن و رهایی آن از احتکار هستیم در کنار اخذ مالیات بر خانه های لوکس که حدود ۵ درصد از کل املاک را تشکیل می‌دهند، مالیات از خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه را نیز اجرایی کنیم، هرچند برای اثر بخشی مناسب باید ریسک و هزینه سفته‌بازان و محتکران نیز افزایش یابد.

کد خبر: ۱۲۹٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha