۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
«استونی» چگونه غول تجارت ارز دیجیتال در جهان شد؟| جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه رمز ارز!
بازار بررسی کرد؛

«استونی» چگونه غول تجارت ارز دیجیتال در جهان شد؟| جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه رمز ارز!

استونی از جمله الگوهای موفق در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و کسب تجربه فراوان در زمینه تنظیم مقررات و قوانین مربوط به حوزه ارزهای دیجتال محسوب می شود.

بازار؛ وحید پورتجریشی: «کیت پنتوس-روزیمانوس»، وزیر دارایی استونی اخیراً اعلام کرده که کشورش آماده در اختیار قرار دادن فرصت اشتراک گذاری تجربیات خود در زمینه مبادلات ارزی دیجیتال با ایالات متحده است.

این پیشنهاد در جریان گفتگوی ویژه بین وزارت دارایی استونی و جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا اعلام شد. استونی از مدت ها پیش، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه نوآوری در صنعت ارز دیجیتال و اقتصاد دیجیتال بوده است. علاوه بر این، تجربه این کشور در زمینه ارزهای دیجیتال بسیار غنی بوده و استونی اکنون به یکی از کشورهای پیشرو جهان در زمینه استقرار پلتفرم های مبادلات ارزی دیجیتال و همچنین قانونگذاری در این زمینه تبدیل شده است.

اخیراً در تماس ویدیویی بین مقامات دو کشور، باحث مهم متعددی از جمله رویکرد استونی به صنعت کریپتو مورد بحث قرار گرفت. دو طرف در جریان این تماس، همچنین در مورد مقررات جدید ارزهای دیجیتال که استونی پیشنهاد کرده بود، گفتگو کردند.

همچنین وزیر دارایی استونی پس از این تماس با اشاره به اهمیت مشارکت بین دو کشور در زمینه اقتصادی، به ویژه باحث مربوط به تدوین قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال، گفت: آمریکا یکی از مهمترین شرکای این کشور در زمینه امنیت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که استونی برای همکاری و رابطه با ایالات متحده در زمینه موضوعاتی مانند مبارزه با پولشویی ارزش قائل بوده و مورد ستایش قرار می دهد. وزیر دارایی استونی با اشاره به اینکه پیشنهاد به اشتراک گذاری تجربیات کشور با خزانه داری آمریکا ایده وی بوده گفت: این کشور آماده ارائه بهترین شیوه های شناسایی شده در این زمینه به آمریکا است.

گفته می شود مقامات دو کشور، همچنین در خصوص موارد دیگری چون همکاری مشترک در زمینه مبارزه با پولشویی و مقررات مربوط به FATF به وژه در زمینه مبادلات ارزی دیجیتال گفتگو کردند.

استونی، از رهبران بزرگ صنعت کریپتو در جهان
طی چند سال گذشته، استونی به یکی از کشورهای پیشرو در زمیه توسعه بازار کریپتو در جهان تبدیل شده است. این کشور اکنون، یکی از بزرگترین مراکز پذیرنده شرکت های بزگ فعال در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال و صنایع وابسته آن مانند متاورس، صندوق های سرمایه گذاری ارزی دیجیتال و غیره بوده و تجربیات گرانبهایی در این زمینه به دست آورده است.

در میان بسیاری از شرکت‌های استونی که موفق به تبدیل شدن به رهبران جهانی شده‌اند که بیتزگپ (Bitsgap)، یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی ها برای مبادله خودکار ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

«استونی» چگونه غول تجارت ارز دیجیتال در جهان شد؟| جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه رمز ارز!


البته بیتزگپ تنها یکی از نمونه های موفق در میان شرکت های فعال استونیایی در صنعت ارزهای دیجچیتال و فناوری بلاکچین محسوب می شود. توسعه بسیار شگفت انگیز استونی در صنعت بلاکچین طی سال های اخیر تا حدی بوده که پیشنهاد این کشور به ایالات متحده آمریکا برای انتقال دانش و تجربیات خود در زمینه ارزهای دیجیتال به واشنگتن، چندان تعجب آور نیست!

موفقیت استونی در وضع مقررات حوزه رمزارزها
در حقیقت، یکی از عوامل اصلی موفقیت استونی در زمینه تجارت رمزارزها، موفقیت همزمان این کشور در زمینه تدوین و اجرای مقررات و قوانین مرتبط با آنها و شرکت های فعال در این زمینه است که صرافی ها و پلتفرم های مبادلات ارزهای دیجیتال را به معتبرترین شرکت های مشابه در این زمینه تبدیل کرده است.

اکنون اما دولت استونی به دنبال تدوین مقررات دقیق تر در زمینه رصد فعالیت ارزهای دیجیتال بوده و امیدوار است بتواند با تصویب طرح پیشنهادی خود در این زمینه، شفافیت صنعت کریپتو را تقویت کرده و در عین حال قانون ناشناس بودن تراکنش‌های کریپتو که اساس کار این دسته از دارایی ها محسوب می شود را نیز تضعیف کند. به گفته وزیر دارایی استونی، این مقررات پیشنهادی شامل تراکنش‌های مربوط به بیت کوین و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌شود که طی سال گذشته بسیار محبوب شده‌اند.

به گفته وزیر دارایی استونی، به لطف قانون جدیدی که کشور روی آن کار می کند، استونی قادر خواهد بود نظارت موثرتری بر صنعت کریپتو انجام دهد. وی همچنین گفت که اکثر کشورهای سراسر جهان در حال کار بر روی چارچوب‌های نظارتی برای صنعت کریپتو هستند که می‌تواند به این صنعت در حال رشد سریع و در حال تغییر اجازه دهد تا به روشی شفاف و سرمایه‌ گذارپسند توسعه یابد.

به گفته وی، استونی موفق شده خطرات مرتبط با سرمایه گداری در این صنعت را در همان مراحل اولیه کار تشخیص دهد که باعث برتری این کشور نسبت به سایر کشورها شده است. علاوه بر این، وزیر دارایی استونی همچنین از همکاری های گسترده تر میان کشورهای مختلف در سراسر جهان که منجر به تنظیم و تدوین بهترین شیوه ها برای قانونگذاری در زمینه ارزهای دیجیتال شده، تشکر کرد.

در حالی که بسیاری از کشورها هنوز نمی دانند که چگونه صنعت کریپتو را مدیریت کنند، به نظر می رسد استونی یکی از معدود کشورهایی است که قبلاً راهی برای سازگاری با توسعه آینده این صنعت پیدا کرده است. بنابراین، همکاری بین استونی و ایالات متحده برای توسعه بیشتر صنعت در دو کشور و در سراسر جهان بسیار مهم است.

گام‌های برداشته‌شده توسط استونی تا کنون با ایجاد یک محیط امن و مطمئن برای متعاملین خرد و سرمایه‌گذاران کلان در سراسر کشور، در راستای توسعه فعلی این صنعت موفق آمیز بوده اند. علاوه بر این، استونی اکنون به یکی از مراجع آموزش دهنده به دیگر کشورهای جهان در زمینه نحوه مدیریت بازار ارزهای دیجیتال و قانونگذاری در این زمینه تبدیل شده است.

کریپتو، بازاری جدیدتر و جذاب تر از توریسم
درآمد حاصل از توریسم بین المللی، طی چند دهه اخیر به قدری قابل توجه بود که بسیاری از کشورهای جهان سرمایه گاری های عظیمی در این بخش انجام داده و البته بازده درآمدی برخی از آنها از این صنعت نیز بسیار چشمگیر بود که از جمله می توان به نمونه ترکیه، اسپانیا، مالزی، سنگاپور و بسیاری از کشورهای فعال دیگر در این زمینه اشاره کرد.

اما با پیدایش بیماری کرونا و همه گیری آن که منجر به تغییر سبک زیادی در اکثر نقاط جهان شد، صنعت توریسم بیشترین ضربه را در این میان متحمل شد و درآمد حاصل از آن برای برخی کشورهای فعال در این زمینه مانند ترکیه به قدری کاهش پیدا کرد که تا حد زیادی از کانون توجه دولت های این کشورها خارج شد.

از سوی دیگر، دقیقا در همین بازار، شاهد ظهور صنایع مدرن نو ظهوری بودیم که بلاکچین را می توان یکی از مهمترین و موفقترین نمونه های آنها دانست. اما مشکل این صنعت به ویژه در بخش دارایی های دیجیتال، این بود که حذف نظارت دولت ها و درآمد مالیاتی آنها در این صنعت از همان ابتدا، جزو اصول لاینفک و اساسی ارزهای دیجیتال به حساب می آمد.

در این میان، بسیاری از دولت ها به رویکرد سلبی و تقابل شدید با این دسته از دارایی های نو ظهور روی آورده و برخی از آنها مانند استونی و استرالیا ضمن استقبال از این دسته از دارایی ها، خواستار تصویب مقررات ویژه برای نحوه نظارت بر فعالیت این بازار شدند.

کریپتو، عامل بزرگ جذب سرمایه به استونی
پیش از هرچیز باید بدانیم که کشور استونی که از جمهوری های شروی سابق محسوب می شود، به لحاظ منابع درآمد ملی و همچنین ظرفیت اقتصادی بسیار کوتصاد کوچکی داشته و پیش از ورود به صنعت ارزهای دیجیتال، سرانه درآمد ملی این کشور بسیار پایین و ناچیز بود.

اما اکنون با کسب موفقیت های متعدد و پیاپی دولت استونی در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال، وب سایت های دولتی این کشور اقدام به تبلیغ برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این کشور کرده و به دنبال تبدیل استونی به هاب اقتصاد دیجیتال و صنعت کریپتو اروپا هستند.

به عنوان مثال می توان به وب سایت رسمی دولت استونی برای جذب سرمایه گذار خارجی به نام investinestonia.com اشاره کرد که بخش مجزایی از آن، به تبلیغ ظرفیت های این کشور برای سرمایه گذاری در زمینه فینتک و بازار کریپتو جاذبه های این سرمایه گذاری در استونی تخصیص داده شده است.

«استونی» چگونه غول تجارت ارز دیجیتال در جهان شد؟| جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه رمز ارز!

همانطور که در نمایه این وب سایت ملاحظه می فرمایید، در حال حاضر بیش از 80 شرکت فعال در زمینه فینتک از جمله پلتفرم های ارزی دیجیتال در استونی مشغول به فعالیت بوده و نکته جالب دیگر اینکه، این فعالیت ها از سال 2008 یعنی تقریبا با پیدایش ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین آغاز شده و این نشانگر سرمایه گذاری و فعالیت بلند مدت استونی در زمینه دارایی های دیجیتال است.

درست با اتکا به همین تجریه و دانش به دست آمده در زمینه مدیریت ارزهای دیجیتال، استونی امروز از یک جمهوری شروی سابق در شرق اروپا به نقطه ای رسیده که پیشنهاد ارائه تجربیات خود در زمینه فین تک و بازار کریپتو را به آمریکا و بسیاری از قدرت های بزرگ اروپایی می دهد!

کد خبر: ۱۲۹٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha