۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
گرانی سیمان نداریم| وزارت نفت مقصر مشکلات واحدهای سیمانی
مدیر کل امور معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار:

گرانی سیمان نداریم| وزارت نفت مقصر مشکلات واحدهای سیمانی

امیری، مدیر کل دفتر امور معدنی وزارت صمت با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات واحدهای سیمانی مربوط به بی برنامگی در وزارت نفت است، گفت: وزارت نفت بعد از وقوع بحران به دنبال حل آن است.

بازار؛ گروه صنعت: «نگرانی بابت قیمت سیمان در بازار وجود ندارد.» این را سیف الله امیری مدیر کل دفتر معدن وزارت صمت در حالی می گوید که قیمت هر کیسه این محصول در بازار به ۱۲۰ هزار تومان هم رسید. آنگونه که این مقام مسئول می گوید: قیمت هر کیسه سیمان در بورس کمتر از ۲۵ هزار تومان و در بازار بین ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان است. در حالیکه قیمت سیمان در بازار دست کم ۴۰ درصد بالاتر از بورس است اما این مقام مسئول معتقد است که قیمت های فعلی در بازار منطقی است. امیری همچنین تاکی می کند که عرضه در بازار به اندازه کافی بوده و حتی در برخی موارد مشتری برای سیمان در بورس نیست. او البته بخش زیادی از مشکل واحدهای سیمانی و فولادی را در نبود برنامه ریزی از سوی وزارت نفت می دانند.

متن کامل گفتگوی «بازار» با «سیف الله امیری» مدیرکل امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در ادامه می خوانید:

از حدود ۳ ماه پیش مساله قطعی گاز در واحدهای سیمانی مطرح شده و بیشتر آنها مجبور به استفاده از مازوت در کارخانجات خود هستند

*در حال حاضر وضعیت گاز رسانی به واحدهای سیمانی چطور است؟
از حدود سه ماه پیش مساله قطعی گاز در واحدهای سیمانی مطرح شده و بیشتر آنها مجبور به استفاده از مازوت در کارخانجات خود هستند.

*قطعی برق در تابستان امسال و گاز در زمستان پارسال موجی از گرانی ایجاد کرد به طوری که در برخی از شهرها قیمت هر پاکت سیمان به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسید. با توجه به مشکلاتی که در تامین گاز وجود دارد، ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود؟
به دنبال کمبود تولید ناشی از قطعی های گاز در سال گذشته، قیمت گذاری سیمان سلیقه ای شد و هر کسی به هر قیمتی که دلش می خواست محصول خود را می فروخت. اما امسال از مدت ها قبل برنامه ریزی برای تولید در فصول سرد سال آغاز کردیم. مخازن مازوت کارخانجات سیمان را تا جایی که شرایط اجازه می داد پر کردیم و اجازه ندادیم که قطعی گاز باعث کاهش تولید شود.

بخش زیادی از مشکلات امروز کارخانجات سیمان ناشی از بی برنامگی وزارت نفت است. معمولا وزارت نفت خیلی دیر، درست وقتی بحران پیش می آید، تازه دست به کار می شود

*البته فعالان صنعت سیمان مدعی اند که مازوت هم به موقع به دست آنها نمی رسد و همین مساله تولید آنها را با مشکل مواجه کرده است؟
البته بخشی زیادی از مشکلات امروز کارخانجات مربوط به نبود برنامه ریزی در وزارت نفت است. به عنوان مثال کارخانجات سیمان از ابتدای فروردین اجازه ذخیره سازی مازوت را دارند ولی معمولا وزارت نفت خیلی دیر درست وقتی بحران پیش می آید، تازه دست به کار می شود. به همین دلیل یکباره تقاضا برای حمل سوخت افزایش پیدا می کند در حالیکه ظرفیت سیستم حمل و نقل ما بسیار محدود است. نبود آمادگی لازم برای انتقال سوخت موجب شده بود که هزینه های حمل سوخت افزایش زیادی داشته باشد ضمن اینکه سوخت رسانی هم به کندی انجام می شود.

* عرضه سیمان در بورس چقدر به کنترل قیمت ها در بازار کمک کرده است؟
در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان در بورس کمتر از ۲۵ هزار تومان و به صورت فله ای هم ۱۸ هزار تومان است. البته در بازار آزاد هر کیسه با قیمت ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان فروخته می شود. این در حالی است که در دوره ای قیمت هر کیسه سیمان به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسید. برای تمامی کارخانجات کف عرضه مشخص شده و متعهد به اجرای آن هستند. جالب است که بدانید در همین هفته گذشته ۱۰ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۴۱۶ تن سیمان در بورس عرضه شده است که ۷۴۷ هزار و ۲۳ تن آن خریداری شده و مابقی نیاز بازار اجازه صادرات دارند. به عبارت دیگر روند افزایش عرضه نسبت به تقاضا منجر به ثبات، تعادل و پایداری در بازار سیمان شده است.

در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان در بورس کمتر از ۲۵ هزار تومان و به صورت فله ای هم ۱۸ هزار تومان است. البته در بازار آزاد هر کیسه با قیمت ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان فروخته می شود

*اختلاف حدود ۴۰ درصدی قیمت ها در بورس و بازار آزاد نشان دهنده کافی نبودن عرضه نیست؟
هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در بورس عرضه می شود. نیاز بازار هم تقریبا همین مقدار است و نمی توان عرضه را کم دانست. حتی در برخی موارد میزان عرضه بیش از نیاز بازار بوده و سیمانی که عرضه می کنیم مشتری برایش وجود ندارد. کل ظرفیت تولید ما ۸۵ میلیون تن است. البته تولیدمان حدود ۶۵ میلیون تن است که ۱۵ میلیون تن آن صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد.

*با توجه به شرایط تحریمی مشکلی در صادرات محصولاتی همچون سیمان و فولاد ندارید؟
صادرات محصولات فولادی و سیمانی ما در حال انجام است. نمی توان گفت که تحریم ها هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. بدون شک هزینه های ما ۱۵ تا ۲۰ درصد به واسطه تحریم ها بالا رفته است. این یعنی اینکه به همین مقدار قدرت رقابت پذیری خود را در بازارهای جهانی از دست داده ایم. البته فعالان صنعتی مدعی اند که هزینه های آنها حدود ۳۰ درصد به واسطه نبود ارتباط و تعاملات جهانی بیشتر شده که این عدد درست نیست. جالب است که بدانید ما حدود ۸ میلیارد دلار تعهدات ارزی خود را اجرایی کردیم.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد

*میزان صادرات فولاد در ۹ ماهه نخست امسال چقدر بوده است؟
بر اساس آمار اعلامی کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، دو میلیون و ۲۶ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در ۹ ماهه نخست امسال، ۳۴ درصد افزایش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد افزایش یافته است و به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن رسیده است.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha