۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی با تغییر رویکرد مشترکان
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر خبر داد

کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی با تغییر رویکرد مشترکان

صادقی، مدیر کل دفتر نظارت بر توزیع توانیر، از صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف انرژی با رعایت راهکارهای ساده شیوه‌های اصلاح الگوی مصرف خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، مسعود صادقی مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر با بیان اینکه همه منابع انرژی کشور در زمستان دچار محدودیت‌هایی هستند، افزود: این محدودیت‌ها معمولا مربوط به موضوعات کلان انرژی بوده و ارتباط مستقیمی با برق ندارد.

وی اضافه کرد: اکثر نیروگاه‌های کشور منابع تولید برق بوده که مصرف کننده سوخت گاز هستند و به دلیل کمبود گازی که در شرایط حاضر وجود دارد، در صورتی که با محدودیت روبرو شویم از گاز محروم خواهند شد؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز این اتفاقات باید رویکردهایی را در حوزه مدیریت مصرف اجرایی کنیم.

صادقی با بیان اینکه نقش مشترکان و مصرف کنندگان عمومی از نوع خانگی بسیار بارز است، گفت: در حال حاضر همین مصرف کنندگان عمومی حدود نیمی از مصرف گاز کشور را به خود اختصاص داده که لازم است کوچک‌ترین اقدامات صرفه‌جویی در موضوع انرژی را جدی بگیریم.

وی با دسته‌بندی راهکارهای حوزه مدیریت مصرف شامل "بی‌هزینه"، "کم‌هزینه" و "هزینه‌دار"، افزود: اول روش‌هایی که هزینه‌ای ندارند مثل استفاده درست و نگهداری مناسب از این نوع دستگاه‌ها است و گروه دوم روش‌ها، رویکردهایی است که هزینه چندانی ندارند؛ مثل تعمیر وسایل، اندازه گیری مصرف انرژی و ... که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

صادقی اضافه کرد: دسته سوم نیز روش‌هایی هستند که اقداماتی پر هزینه بوده و باید با اجرای این روش‌ها تغییرات اساسی را در جهت بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌ها و تاسیسات را به وجود آورد که از این قبیل اقدامات می‌توان به تعویض وسایل قدیمی با لوازم جدید اشاره کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر با بیان اینکه راهکارهای مطرح شده از جمله مواردی است که مشترکان می‌توانند برای کنترل، صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی درنظر بگیرند، تصریح کرد: کاهش مصرف در خانه با راهکارهای کم هزینه و بدون هزینه مانند استفاده به موقع از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی از جمله رویکردهایی است که می‌توانیم با جزئی‌نگری مصرفی کمتر را شاهد باشیم؛ برای مثال باید زمانی از لباسشویی یا ظرفشویی استفاده کنیم که توانایی پر کردن کامل ظرفیت این وسیله را داشته باشیم.

صادقی با تاکید مجدد بر اجرای روش مدیریتی کار در منزل افزود: تمیزکاری لوازم برق، تنظیم درجه حرارت و باز نماندن درب یخچال، استفاده از نور طبیعی خورشید برای خشک کردن لباس‌ها، تنظیم درجه حرارت منازل، استفاده از نور خورشید برای گرم کردن خانه، عایق بندی آبگرمکن، خرید لوازم خانگی با درجه مصرف انرژی A، خاموش کردن لوازم الکتریکی اضافی و ... از جمله نکات و راهکارهایی است که می‌توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

به گفته وی، وقتی در مورد صرفه‌جویی انرژی صحبت می‌کنیم به این معنی نیست که می‌خواهیم کار عجیبی را انجام دهیم، بلکه با رعایت همین راهکارهای ساده می‌توانیم در برخی موارد رویکرد مثبتی را انجام داده و مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر با اشاره به نحوه محاسبه تعرفه‌های برقی که قرار است از ابتدای بهمن اجرا شود، ادامه داد: با رعایت راهکارهای مدیریت مصرفی علاوه بر تاثیرگذاری در مصرف خانوارها، می‌توانیم در تامین برق پایدار کشور کمک شایانی را انجام دهیم.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha