۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
صنعت چوب لای چرخ آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

صنعت چوب لای چرخ آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

همدان- فعالان صنعت چوب همدان گرفتار مشکلاتی هستند که انحصاری بودن تامین مواد اولیه یکی از آنهاست اما شاید حل مشکلات این بخش آسان تر و ممکن باشد اگر درودگران با هم متحد شده و انسجام داشته باشند.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت چوب یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌ها و پیشه‌های مردمان استان همدان است تا آنجا که ملایری های این استان عنوان دار شهر جهانی مبل و منبت هستند.

طبق آمار ۱۸ هزار واحد صنفی درودگری در استان همدان وجود دارد که حدود ۵۰ هزار نفر در این رشته مشغول به کار هستند به طوری که صنعت درودگری را می توان غول بزرگ اقتصادی مغفول‌مانده دانست.

گفتگو با فعالان این بخش به ویژه آنها که در صنعت چوب حرف برای گفتن دارند از وجود مشکلاتی پرده برمی دارد که لزوم رفع آنها بیش از پیش احساس می شود.

زمانی که هنوز حرفه ها زیاد نشده بود تعداد ۳۸ هزار نفر در استان همدان در صنعت چوب فعالیت می‌کردند هرچند در حال حاضر متأسفانه تعداد فعالان صنعت چوب کاهش‌یافته است

مدیرعامل شرکت «آوند چوب» به‌عنوان یکی از فعالان صنعت چوب در استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه ما سال‌هاست که در صنعت چوب استان همدان مشغول به فعالیت هستیم، اضافه کرد: بزرگ‌ترین خانواده شغلی در سطح غرب کشور فعالیت در حرفه صنعت چوب است و مصداق این مطلب هم اینکه زمانی که هنوز حرفه ها زیاد نشده بود تعداد ۳۸ هزار نفر در استان همدان در صنعت چوب فعالیت می‌کردند هرچند در حال حاضر متأسفانه تعداد فعالان صنعت چوب کاهش‌یافته است.

توسعه صنعت چوب در گرو آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

محمدابراهیم علیزاده که در زمینه ام دی اف فعالیت دارد با اشاره به اینکه‌ ام دی اف نیز بخشی از صنعت چوب است؛ اضافه کرد: دغدغه و مشکل تمامی فعالان عرصه صنعت چوب چه ام دی اف کارها و چه صنعتگران دیگر صنایع چوبی، تأمین مواد اولیه است.

در حال حاضر درصد واردات چوب کاهش‌یافته و از چوب‌های فشرده استفاده می‌شود ضمن اینکه تنها ۴۰ درصد از فعالان صنعت چوب در استان در حال فعالیت هستند

وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته هر دوره به میزان ۲۰ تا ۲۵ هزار مترمربع چوب به‌صورت الوار و کاته وارد استان همدان می‌شد، عنوان کرد: در حال حاضر درصد واردات چوب کاهش‌یافته و از چوب‌های فشرده استفاده می‌شود ضمن اینکه تنها ۴۰ درصد از فعالان صنعت چوب در استان در حال فعالیت هستند.

این فعال صنعت چوب استان همدان بابیان اینکه دوستان ما در شهرستان‌های تویسرکان و ملایر در مشاغل مرتبط با صنعت چوب شغلی جزئی داشتند اما در حال حاضر به‌عنوان فروشندگان چوب فعالیت می‌کنند و به سرشاخه تبدیل‌شده‌اند، به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه با تقلب گرید A، B و C را به‌صورت مخلوط به ایران می‌فروشد و درمجموع گرید های A، B و C چوب مخلوط هستند.

واردکنندگان چوب از ترکیه به‌صورت بسته‌بندی‌شده چوب‌ها را خریداری می‌کنند اما وقتی بسته‌ها باز می‌شود درنهایت تأسف شاهد این قضیه هستند که گرید های مختلف چوب باهم مخلوط شده‌اند

این فعال صنعت چوب استان همدان ادامه داد: واردکنندگان چوب از ترکیه به‌صورت بسته‌بندی‌شده چوب‌ها را خریداری می‌کنند اما وقتی بسته‌ها باز می‌شود درنهایت تأسف شاهد این قضیه هستند که گرید های مختلف چوب باهم مخلوط شده‌اند.

توسعه صنعت چوب در گرو آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

مدیرعامل شرکت «آوند چوب» ضعف در این بخش را نتیجه نبود یک تشکل برای مدیریت واردات چوب دانست و بابیان اینکه این فرایند نتیجه آن است که ما هنوز نتوانستیم تشکلی برای واردات چوب داشته باشیم، گفت: مسئولین اتحادیه صنف صنعتگران چوب درنهایت چوب را وارد استان‌ها کرده و در بین فعالان توزیع می‌کنند.

وی بابیان اینکه مصداق بارز این امر همین‌که بنده هفته گذشته چوب را متری ۴۳۰ دلار خریداری کردم درحالی‌که دیروز همان چوب را باقیمت ۳۶۰ دلار خریداری کردم، گفت: جالب‌تر اینکه همان فروشنده همان چوب را باهمان گرید موردنظر برای فروش عرضه کرد اما علت این تفاوت قیمت را باید در وجود واسطه‌هایی که در اطراف بندر انزلی فعال هستند جستجو کرد.

واردکنندگان چوب دو تا سه نفر هستند ولی وقتی وارد بازار کار در استان می‌شویم ۱۰۰ نفر ادعا دارند که چوب وارد می‌کنند درحالی‌که درواقع هیچ‌کدام از آن‌ها واردکننده چوب نیستند

علیزاده بابیان اینکه واردکنندگان چوب دو تا سه نفر هستند ولی وقتی وارد بازار کار در استان می‌شویم ۱۰۰ نفر ادعا دارند که چوب وارد می‌کنند درحالی‌که درواقع هیچ‌کدام از آن‌ها واردکننده چوب نیستند، گفت: یک ماه پیش که به کشور ترکیه سفرکرده بودم طی گشت‌وگذار در جنگل‌ها و شرکت‌های چوب این کشور متوجه شدیم همه شرکت‌های فروشنده چوب به شخصی بنام میرزا خان متصل هستند که میرزا خان تا گمرک ایران چوب را وارد می‌کند و در گمرک ایران دو نفر واسطه فروش می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که درنهایت وقتی چوب وارد همدان می‌شود برای فروش آن دست زیاد می‌شود تا آنجا که طبق اطلاعاتی که دارم شخصی در ملایر چوب را به‌صورت نقدی تا متری یک‌میلیون تومان به روش می‌رساند و چوبی که عرضه می‌کند به‌صورت پالتی است.

مدیرعامل شرکت «آوند چوب» در ادامه بابیان اینکه از نبود تشکلی درزمینهٔ فروش چوب در همدان گلایه‌مند هستیم، افزود: مشکلی که صنعتگران چوب با آن روبرو هستند تأمین چوب و درواقع مواد اولیه کار است چراکه انسجامی در این زمینه وجود ندارد درحالی‌که باید انسجام آن‌قدر قوی باشد که در یک گروه دو الی چهار نفره بتوانند به‌صورت مستقیم لااقل از همان میرزا خان که در ترکیه است چوب را وارد و در استان همدان توزیع کنند.

علیزاده بابیان اینکه انتظار نداریم از صربستان و دیگر کشورهای خاورمیانه چوب تهیه شود، اضافه کرد: اگر از همان فروشنده معروف ترکیه چوب خریداری شود حداقل متری یک‌میلیون تا دو میلیون مقرون‌به‌صرفه تر است.

۶۳ نفر درمجموع در استان همدان به جمع‌آوری چوب مشغول هستند و هیزم و ضایعات چوب جمع‌آوری می‌کنند که اگر این افراد روزی یک کامیون ضایعات جمع‌آوری کنند درمجموع عددی معادل ۶۳ کامیون می شود و درواقع ۶۳ تن ضایعات چوب را به شهرهای شمالی کشور صادر می‌کنند

وی در ادامه از آمار دقیق افرادی که در استان به جمع‌آوری چوب مشغول هستند سخن گفت و اضافه کرد: در همدان ۱۳ نفر چوب جمع‌آوری می‌کنند، در ملایر ۱۸ نفر، در نهاوند ۱۵ نفر و در اسدآباد ۹ نفر و به همین منوال در تمامی شهرستان‌ها افرادی هستند که به جمع‌آوری چوب مشغول‌اند که با محاسباتی که انجام داده‌ام ۶۳ نفر درمجموع در کل استان به جمع‌آوری چوب مشغول هستند و هیزم و ضایعات چوب جمع‌آوری می‌کنند که اگر این افراد روزی یک کامیون ضایعات جمع‌آوری کنند در مجموع عددی معادل ۶۳ کامیون است و درواقع ۶۳ تن ضایعات چوب را به شهرهای شمالی کشور صادر می‌کنند.

توسعه صنعت چوب در گرو آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

علیزاده در توضیح اینکه چه اتفاقی در شهرهای شمالی برای این چوب‌ها می‌افتد، گفت: در آنجا مسئول کارخانه ضایعات چوب را خریداری و در قبال آن چوب ام دی اف به کامیون دار می‌دهد و در نهایت آن شخص ام دی اف را با ۱۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت به فروش می‌رساند که از این داستان چنین منتج می‌شود که کارخانه‌دار محصولات چوبی ‌ام دی اف را به‌صورت مستقیم عرضه نمی‌کند و دست‌به‌دست می‌چرخد تا باقیمت‌های سرسام‌آور به دست مصرف‌کننده برسد.

تاکید داریم تشکلی منسجم و متحد تشکیل شود تا این مقدار ضایعات چوبی که از استان خارج می‌شود و روزانه به ۶۳ کامیون می‌رسد با مجوز مجمع و تشکل باشد تا اگر درازای آن پولی هم دریافت نشد لااقل ام دی افی که درازای آن به فروشندگان و کامیون داران داده می‌شود به‌طور متوسط ۱۵۰ هزارتومان کمتر به دست مصرف‌کننده برسد

این فعال صنعت چوب در تشریح مطالب قبل خود اضافه کرد: به همین خاطر است که تأکید داریم تشکلی منسجم و متحد تشکیل شود تا این مقدار ضایعات چوبی که از استان خارج می‌شود و روزانه به ۶۳ کامیون می‌رسد با مجوز مجمع و تشکل باشد تا اگر درازای آن پولی هم دریافت نشد لااقل ام دی افی که درازای آن به فروشندگان و کامیون داران داده می‌شود به‌طور متوسط ۱۵۰ هزارتومان کمتر به دست مصرف‌کننده برسد.

این فعال عرصه صنعت چوب استان همدان بابیان اینکه با تشکیل تشکل، تمام کارخانه‌داران مناطق مختلف به‌طور مثال برای تأمین مواد اولیه خود هیزم را از یکی از اعضای تشکل خریداری می‌کنند و همچنین هزینه و یا کارکردی که درازای هیزم دریافتی پرداخت می‌کنند به‌صورت مستقیم در حساب تشکل صنعت چوب قرار می‌گیرد و این‌گونه انسجام لازم صورت می‌پذیرد، گفت: با این روش جنسی همانند ام دی اف که درازای فروش هیزم به کارخانه‌های مناطق مختلف کشور دریافت می‌شود توسط اعضای تشکل باقیمتی ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مدیرعامل شرکت «آوند چوب» با اظهار اینکه کار صنعت چوب به انسجام و رونق نخواهد رسید مگر با تشکیل تشکل و مجمع صنعت چوب استان همدان، اضافه کرد: اتاق بازرگانی باید رایزنی‌های مشترکی چه با مسئولان داخل استان و چه با مدیران و وزارتخانه‌های کشور داشته و مسائل و مشکلات را منعکس کند.

یکی از نمایندگان مردم استان همدان در مجلس رئیس کمیسیون کشاورزی است و می‌توانیم از طریق وی موضوعی همچون مشکل عدم برداشت از جنگل‌های استان را پیگیری کنیم

این فعال صنعت چوب در ادامه به عدم برداشت از جنگل های همدان اشاره بابیان اینکه یکی از نمایندگان مردم استان همدان در مجلس رئیس کمیسیون کشاورزی است و می‌توانیم از طریق وی موضوعی همچون مشکل عدم برداشت از جنگل‌های استان را پیگیری کنیم، یادآوری کرد: در حال حاضر مدت پنج سال است که جنگل‌های استان در تنفس هستند درحالی‌که جنگل‌ها با هر وزش باد و ریزش نزولات آسمانی برف و باران مقدار قابل‌توجهی ریزش باردارند.

توسعه صنعت چوب در گرو آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

وی بابیان اینکه بر اساس آمار واصله چوب‌هایی بر روی زمین ریخته می‌شود که خود محلی‌ها این میزان چوب را قاچاق می‌کنند، گفت: حداقل روزانه ۱۰ کامیون از این ضایعات چوب از جنگل‌های استان همدان قاچاق می‌شود.

وی عنوان کرد: پیرو همین اتفاق به مسئولین مربوطه اعلام‌شده اجازه دهند از چوب‌های ریخته شده در جنگل استفاده کنیم و حتی هیچ خودرو و یا دستگاهی هم با خود نمی‌بریم و با یک اره موتوری و وسایل سبک‌تر چوب‌های بر زمین ریخته را حمل می‌کنیم.

دلیل حریقی که در جنگل‌های گرگان به وقوع پیوست این بود که نزدیک به ۱۱ هزار تن گردو مویی روی زمین ریخته شده بود که وقتی خشک شد آتش گرفت و قسمت اعظمی از جنگل گرگان نابود شد

علیزاده در ادامه با عنوان اینکه دلیل حریقی که در جنگل‌های گرگان به وقوع پیوست این بود که نزدیک به ۱۱ هزار تن گردو مویی روی زمین ریخته شده بود که وقتی خشک شد آتش گرفت و قسمت اعظمی از جنگل گرگان نابود شد، در خصوص راه‌اندازی کارخانه‌ام دی اف در استان همدان گفت: در همین راستا یکی دو سرمایه‌گذار پیدا شد اما راه‌اندازی این کارخانه به ۵۰ هزار میلیارد توان مالی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت «آوند چوب» بابیان اینکه برای تحقق این امر باید دوستان ما را هم در این امر شریک کنند و حتی هریک از اعضای صنف صنعتگران چوب در ادامه انجام کار مبلغ یک‌میلیون یا بیشتر وسط بگذارند تا منابع مالی آن تأمین شود، اضافه کرد: در همین راستا بر اساس خبرهای موثق، منابعی در باغات استان داریم که از هرس باغات می‌توان ۵۰۰ میلیون مترمکعب ام دی اف ساخت که این امر با ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قابل انجام است.

رئیس اتحادیه صنف درودگران همدان نیز در تائید صحبت‌های این فعال صنعت چوب بابیان اینکه چوب جنگلی، نئوپان و ام. دی. اف مواد مصرفی این صنعت است که چوب‌های جنگلی از کشورهای ترکیه، گرجستان و ارمنستان وارد کشور می‌شود و بعد از چرخیدن در دست چند واسطه و دلال باقیمت گران به تولیدکننده می‌رسد، گفت: این موضوع باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.

ایرج توکلی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از فعالان این صنعت، گفت: اگر دولت حمایت لازم را داشته باشد می‌توانیم واردکننده باشیم و چوب را آسان و ارزان‌تر به دست تولیدکنندگان برسانیم.

روزانه چیزی حدود ۵۰ کامیون ضایعات چوب از همدان راهی کارخانه‌های تولید نئوپان و ام. دی. اف در شمال کشور می‌شود که پس از فرآوری باقیمت گزافی دوباره به چرخه تولید استان وارد می‌شوند

توکلی با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح تنفس و منع قطع درختان جنگل‌های کشور، دیگر چوب داخلی به همدان نمی‌آید بنابراین تولیدکنندگان ناچار به تأمین مواد اولیه از کشورهای خارجی هستند، گفت: روزانه چیزی حدود ۵۰ کامیون ضایعات چوب از همدان راهی کارخانه‌های تولید نئوپان و ام. دی. اف در شمال کشور می‌شود که پس از فرآوری باقیمت گزافی دوباره به چرخه تولید استان وارد می‌شوند.

توسعه صنعت چوب در گرو آینده‌نگری مسئولان| تامین مواد اولیه از انحصار دلالان خارج شود

توکلی ساخت کارخانه چوب در همدان را مورد تاکید قرارداد و گفت: تحقق این خواسته نیازمند حمایت و رسیدگی مسئولان است.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر چوب بخش عمده ای از صنعت ساختمان سازی را به خود اختصاص داده است، گفت: باید دید که قبلا جایگاه چوب در کجا بوده و در حال حاضر از چه جایگاهی برخوردار است.

طاهره ایزدی به لزوم متحد شدن درودگران برای حل مشکلات این بخش تاکید کرد و گفت: اگر قرار است صنعت چوب در صحنه اقتصادی با صنعت آلومینیوم سازی و پروفیل چوب قابل رقابت باشد باید ظرفیت های قابل قبولی را در سطح کشور ارائه کند.

تشکیل تشکل و انجمن ملی مبل و منبت و صنایع چوبی در استان این امکان را فراهم می سازد که درودگران دور هم جمع شده و بصورت متفکرانه برای خود طرح هایی تهیه و تدارک ببینید و حتی برای حل مشکل و اجرای طرح با همکاری یکدیگر پولی وسط بگذارید تا مسائل مربوط به صنعتگران چوب استان در این انجمن و تشکل اقتصادی رصد و حل شود

وی عنوان کرد: مطلع بودن از مسائل و مشکلات درگاه ها و فعالیت های اقتصادی استان می تواند مسیر حل مشکلات را هموارتر سازد به همین خاطر تشکیل تشکل و انجمن ملی مبل و منبت و صنایع چوبی در استان این امکان را فراهم می سازد که درودگران دور هم جمع شده و بصورت متفکرانه برای خود طرح هایی تهیه و تدارک ببینید و حتی برای حل مشکل و اجرای طرح با همکاری یکدیگر پولی وسط بگذارید تا مسائل مربوط به صنعتگران چوب استان در این انجمن و تشکل اقتصادی رصد و حل شود.

وی گفت: درودگران باید با ترسیم یک افق روشن بطور مثال اینکه در آینده صنعت چوب استان چگونه باید باشد و همچنین چه ظرفیت هایی موجود است و چه ظرفیت هایی مضاف براین باید اضافه شود آینده شغلی خود را تثبیت کرده و تحکیم ببخشند.

ایزدی با بیان اینکه واقعیت امر این است تا زمانیکه تصمیم گیری های حوزه صنعت چوب و فعالان اقتصادی را چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات، چه در حوزه برداشت و تنفس جنگل یا برداشت غیر قانونی از جنگل ها صرفا بر عهده اصناف بدانیم درودگران هیچ نقشی در تصمیمات اقتصادی دولت نخواهند داشت، گفت: اتاق های بازرگانی استان ها موظفند برای صنوفی که دارای تشکل اقتصادی نیستند، تشکل اقتصادی ایجاد کنند که این تشکل اقتصادی با ماهیت کانون کار فرمایی متفاوت است.

با الهام از تشکل‌های اقتصادی می‌توان با اتاق بازرگانی ایران مرتبط شد
وی بابیان اینکه با الهام از تشکل‌های اقتصادی می‌توان با اتاق بازرگانی ایران مرتبط شد و علاوه بر کانون کارفرمایی مسائل اقتصادی را هم مطرح کرد، گفت: حق طبیعی فعالان اقتصادی است که در این‌چنین تشکل‌هایی عضو باشند.

آنچه مسلم است صنعتگران چوب به حمایت نیاز دارند به‌ویژه اینکه با پیشرفت در صنعت چوب باید انسجام بیشتری بین آنها شکل گیرد بنابراین باید قدم ها برای شکل گیری یک انجمن یا تشکل متحد محکم تر برداشته شود تا شاید به این واسطه حل مشکلات صنعت چوب استان همدان اندکی سرعت گیرد.

ناگفته نماند جلوگیری از خروج ضایعات چوب از همدان به واسطه راه اندازی کارخانه چوب نیز راهکاری است که می توان به کمک آن مرهمی بر زخم دل درودگران بود.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      باز ام دی اف وارداتی هست و دلال بازی درحالیکه پلاستیک تولی داخل هست و دلال بازیش بیشتر از چوب هست