۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
گسترش روابط اقتصادی انگلیس با اعراب خلیج فارس؛ پیروی از سیاستهای امریکا در منطقه
بازار گزارش می دهد؛

گسترش روابط اقتصادی انگلیس با اعراب خلیج فارس؛ پیروی از سیاستهای امریکا در منطقه

با توجه به همکاری بریتانیا و امریکا در منطقه خاورمیانه به‌ویژه خلیج فارس، به نظر می‌رسد که این دو کشور در حال توسعه روابط «ویژه» هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: سرانجام پس از انتخابات عمومی، پارلمان بریتانیا توافقنامه خروج پیشنهادی را تصویب کرد و انگلیس اتحادیه اروپا (EU) را در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ ترک کرد. همزمان با روند برگزیت، چشم اندازهای آینده سیاست های خارجی بریتانیا تحت دستور کار بریتانیای جهانی نیز در حال پیشرفت است و شناسایی استراتژی های روشن ممکن است زمان ببرد.

برای همکاری در عین حال در کنار چالش‌ها، ایده بریتانیای جهانی همچنین فرصت‌هایی را برای بریتانیا فراهم می‌کند تا روابط خود را با سایر نقاط جهان توسعه دهد. به همین دلیل، باید آینده سیاست های بریتانیا را تحت ایده بریتانیای جهانی در نظر گرفت.

روابط بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پس از برگزیت
در حالی که بریتانیا قبلا بخشی از اتحادیه اروپا بود، اما پلی بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بود. بریتانیا پس از برگزیت انتظار دارد به متحد سنتی خود - واشنگتن - نزدیک‌تر باشد.

در حالی که مشخص نیست این مشارکت چگونه خواهد بود، در میان انتظارات، امکان همکاری تجاری و سرمایه گذاری ایالات متحده امریکا و بریتانیا وجود دارد. با توجه به همکاری آنها در منطقه خاورمیانه، به‌ویژه خلیج فارس، به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در حال توسعه روابط «ویژه» هستند.

بریتانیا حتی در سال ۲۰۱۹ درگیر بحرانی شد که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد و به تنش بین آمریکا و ایران منجر شد. این بحران با تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ برای تضعیف اقتصاد ایران ادامه یافت و در پی آن تهران اقدامات مختلفی برای کاهش تعهدات داده شده در سال ۲۰۱۵ برداشته است.

هنگامی که ایالات متحده آمریکا ایران را به بازداشت خدمه یکی از دو نفتکش مورد حمله در دریای عمان در ژوئن ۲۰۱۹ متهم کرد و بعد از آن ایران را به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ متهم کرد، دولت بریتانیا جهت دفاع از متحد سنتی خود از هر دو اتهام مطرح شده علیه تهران حمایت کرد.

بریتانیا با پیروی از سیاست مقامات ایالات متحده امریکا مبنی بر اعمال سیاست «فشار حداکثری» بر ایران، بیش از این مشارکت داشته است همانطور که نفتکش ایرانی توسط تفنگداران دریایی سلطنتی بریتانیا در تنگه جبل الطارق به اتهام حمل نفت به سوریه بر خلاف تحریم های اتحادیه اروپا در آگوست ۲۰۱۹ توقیف شد.

در پاسخ، یک نفتکش با پرچم بریتانیا در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط ایران توقیف شد. همچنین در ۳ ژانویه ۲۰۲۰، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا در عراق به شهادت رسید پس از این حادثه «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که بریتانیا در مورد به شهادت رساندن ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ با ایالات متحده امریکا «همسو» است.

چنین مشارکت «ویژه ای» با واشنگتن نشان می دهد که بریتانیا پس از برگزیت، مشارکت نزدیکی با یک قدرت جهانی خواهد داشت. به دلیل این مشارکت «ویژه»، بریتانیا انتظار دارد همواره در تنش ها یا درگیری ها با مخالفان آمریکا در منطقه، به ویژه ایران، نقش داشته باشد. به عبارت دیگر، چالش بریتانیا پس از برگزیت این است که سیاست‌های خود را عمدتاً به منظور پیروی از اهداف واشنگتن در منطقه تطبیق خواهد داد.

بریتانیا و بقیه جهان پس از برگزیت
پیروی بریتانیا از سیاست های امریکا ممکن است حاکی از روابط نزدیکتر با متحدان سنتی تاریخی خود - کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد. در استراتژی بریتانیای جهانی، معامله بریتانیا پس از برگزیت با بقیه جهان، بریتانیا ممکن است روابط خود را با کشورهای خلیج فارس توسعه دهد.

اولین احتمال این است که بریتانیا یک قرارداد تجارت آزاد با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منعقد کند. کارگروه مشابه جهت تدوین چنین قراردادی قبلاً در دسامبر ۲۰۱۶ بر اساس قرارداد تجاری سنگاپور و شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده است. قرارداد مذکور اگرچه پیشرفت خوبی داشت اما مذاکرات به دلیل بحران خلیج فارس در سال ۲۰۱۷ متوقف شد.

پیش‌بینی کاهش ارزش پوند انگلیس می‌تواند امکان دیگری برای همکاری نزدیک‌تر باشد و این مهم به سرمایه گذاران وابسته به دلار شورای همکاری خلیج فارس اجازه می دهد املاک تجاری را خریداری کنند تا از «تخفیف برگزیت» استفاده کنند.

علاوه بر این، برنامه‌های متنوع‌سازی شورای همکاری خلیج فارس فرصت‌هایی را برای همکاری بیشتر با بریتانیا پس از برگزیت فراهم می‌کند، مانند چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰. به عنوان بخشی از تحقق چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰، قراردادهایی با بریتانیا برای مشارکت در چندین زمینه قبلاً منعقد شده است از جمله اعطاء مجوز بانکداری استاندارد چارترد در عربستان سعودی.

البته چالش‌هایی مانند افزایش مخالفت‌های سیاسی با فروش تجهیزات نظامی بریتانیا به عربستان سعودی برای استفاده در یمن همچنان باقی است. به عنوان مثال، در ژوئن ۲۰۱۹، دادگاه استیناف بریتانیا حکم داد که فروش تسلیحات خاص به عربستان غیرقانونی است زیرا خطر واضح وجود دارد و این سلاح ها می توانند نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه باشند.

علاوه بر این با ظهور قدرت‌های دیگر به‌ویژه از آسیا و نامشخص بودن جایگاه بریتانیا در نقشه جهانی، چالش‌هایی برای بریتانیا پس از برگزیت برای حفظ روابط نزدیک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد.

به عنوان بخشی از تنوع بخشیدن به روابط شورای همکاری خلیج فارس با سایر کشورهای جهان بر اساس منافع، «دیوید ویرینگ» تصریح می کند چون چین قرار است تا سال ۲۰۲۰ به بزرگترین واردکننده گاز و نفت تبدیل شود و هند تا سال ۲۰۳۵ به دومین واردکننده بزرگ نفت تبدیل شود، ممکن است یک بازسنجی کلی دور از اروپا، به سمت کشورهایی که تقاضای انرژی بیشتر و فزاینده‌ای دارند، توسط کشورهای خلیج فارس صورت گیرد.

کد خبر: ۱۲۹٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha