۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
اقتصاد دانش بنیان مصارف ارزی را کاهش می دهد| اشتغال فارغ التحصیلان با حمایت درست از تکنولوژی
طراح طرح «جهش تولید دانش بنیان» در گفت و گو با بازار؛

اقتصاد دانش بنیان مصارف ارزی را کاهش می دهد| اشتغال فارغ التحصیلان با حمایت درست از تکنولوژی

اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باعث اشتغال و درآمدزایی فارغ التحصیلان خواهد شد.

اسفندیار اختیاری در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مزایای «طرح جهش تولید دانش بنیان» برای اقتصاد کشور، اظهار داشت: هدف اصلی طرح جهش تولید دانش بنیان تنها اشتغال نیست و این طرح به اقتصاد دانش بنیان یعنی یک چرخه اقتصادی بر مبنای نوآوری، دانش و دانایی اشاره دارد و در این چرخه تولید ناخالص ملی اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رفتن به سمت دانش بنیان ها باعث می شود تا شرکت‌هایی بر پایه دانش و دانایی شکل بگیرد، گفت: محور اصلی این شرکت ها افرادی به تبع تحصیل کرده و نخبه خواهند بود، به عنوان مثال اگر ما برویم و یک کارخانه فولاد و سیمان احداث کنیم، تعداد افراد فارغ التحصیل آنجا که به عنوان رشته تخصصی کار می کنند، تعداد اندکی است یعنی اگر در کارخانه ای ۱۰۰ نفر کارکند ۵ الی ۶ نفر از آنها مهندس هستند و تخصص لازم را دارند و اما اگر یک شرکت کامپیوتری ۵ نفری احداث کنیم، هر ۵ نفر از اعضای این شرکت، تخصص لازم را دارند. بنابراین شرکتی که بر پایه اقتصاد دیجیتال فعالیت می کند، جی دی پی، بر اساس اقتصاد دانش بنیان تولید می کند و حتماً این مسئله می‌تواند روی اشتغال فارغ التحصیلان تاثیر گذار باشد.

اختیاری با بیان اینکه وقتی درباره اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، هدف اصلی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست اما این حرکت عملاً اشتغال فارغ التحصیلان را شامل خواهد شد، بیان داشت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که نوآوری خرید و فروش می‌شود، آنهم بدون آنکه متوجه شویم. به عنوان مثال اگر من و شما برویم و یک گوشی تلفن همراه به قیمت ۱۰ میلیون تومان بخریم و فرض کنیم که دلار گران نمی شود و در ادامه این موبایل را درون کمدی بگذاریم و سال دیگر بیایم و درب کمد را باز کنیم، به نظر شما موبایل چه قیمتی پیدا خواهد کرد؟ قطعا موبایل ارزان تر شده است، بنابراین بنده می‌خواهم بگویم که ما پولی که در ازای تهیه موبایل می دهیم، بابت تجهیزات موبایل نیست و بابت تکنولوژی داخل آن است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر تولیدات ما آن فکر و دانش و آن روز آمدی را نداشته باشد به تبع قیمتش کاهش پیدا خواهد کرد، به عنوان مثال مواد اولیه ای که در برخی از اقلام دارویی و قرص ها به کار می‌رود بسیار اندک است اما ما هزینه بسیار زیادی پرداخت می کنیم، آنهم به این دلیل که فکر و دانایی در آن به کار رفته است.


در حال حاضر اقتصاد کشورهای پیشرفته و رو به جلو از حالت فیزیکی تبدیل به اقتصاد دانش بنیان شده است و با اقتصاد دانش بنیان حتی سایر کشورها را به دنبال خود می کشانند؛ یعنی بحث اقتصاد دانش بنیان تنها بحث گردش مالی نیست و استقلال یک کشور هم درگیر اقتصاد دانش بنیان است


عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد کشورهای پیشرفته و رو به جلو از حالت فیزیکی تبدیل به اقتصاد دانش بنیان شده است و با اقتصاد دانش بنیان حتی سایر کشورها را به دنبال خود می کشانند؛ یعنی بحث اقتصاد دانش بنیان تنها بحث گردش مالی نیست و استقلال یک کشور هم درگیر اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان ۴ دهه است که در دنیا پایه‌گذاری شده است، بیان داشت: این در حالی است که عمر اقتصاد دانش بنیان در کشور ما به دو دهه باز می گردد، که نسبتاً زمان خوبی است.

اختیاری ادامه داد: اولین قانون ماه در این بخش ۱۱ سال پیش در مجلس مصوب شد، یعنی در سال ۸۸. آنجا هم بنده طراح این مسئله بودم و در حال حاضر هم قانون فعلی ۲۰ ماده دارد و به نوعی به اصلاح قوانین قبل پرداخته است.


هرچقدر تکنولوژی روزآمد می شود باید قوانین در این بخش هم روزآمد شود
وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده هرچقدر تکنولوژی روزآمد می شود باید قوانین در این بخش هم روزآمد شود. در دنیای اقتصاد دانش بنیان شما نمی توانید قانونی را در شرایط فعلی مصوب کنید و انتظار داشته باشید که آن قانون تا ۵۰ سال دیگر کارکرد لازم را داشته باشد و این امکان پذیر نیست آنهم به دلیل ظرفیت های مختلف در این بخش، لذا این قوانین مسیر را برای کسانی که می‌خواهند در اقتصاد دانش بنیان فعالیت کنند هموار می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکل عدم شناخت اقتصاد دانش بنیان از سوی مدیران ارشد، تاکید کرد: ۱۱ سال پیش وقتی اولین قانون مربوط به اقتصاد دانش بنیان در مجلس تصویب شد برخی ها نمی توانستند اصطلاح دانش‌بنیان را تلفظ کنند و این امر برایشان سخت بود، خوشبختانه در حال حاضر همه درباره اقتصاد دانش بنیان صحبت می کنند.

اختیاری با بیان اینکه حمایت از تکنولوژی و به جلو هدایت کردن تکنولوژی بخشی از فرهنگ اقتصاد دانش بنیان قلمداد می‌شود، بیان داشت: حتماً هدایت تکنولوژی زمان‌بر است و تکنولوژی نیاز به حمایت دارد.

وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم بزرگترین مشکلی که اقتصاد دانش بنیان ما با آن دست به گریبان است، جدای مشکلاتی که با قانون گذاری حل می شود، مربوط به فرهنگ سازی و باورمندی اقتصاد دانش بنیان است، یعنی باید مدیران ارشد ما باور داشته باشند که اگر تکنولوژی داخل ایران است و توسعه پیدا می‌کند، باید روی این اقتصاد وقت بگذارند و در مسئولیتهای خود این امر را هدایت کنند چراکه اگر این اقتصاد حرکت کند قطعاً بعد از مدتی بچه های این سرزمین و فارغ التحصیلان نمی توانند بگویند که ما بیکار هستیم و حتماً پیرو این فعالیت شغل ایجاد می‌شود و درآمدهای خوبی هم کسب خواهد شد.

اختیاری تاکید کرد :به واقع از یک جایی به بعد، مدیری که فعالیتی می کند، باید قبول کنند که باید اقتصاد دانش بنیان را عملیاتی کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان می تواند کشور را از درآمدهای ارزی بهره‌مند کند لذا وقتی شما بتوانید اقتصاد دانش بنیان را حمایت و هدایت کنید حتماً این بخش برای کشور ارزآوری خواهد داشت. البته این مسئله تنها یک بُعد از این فرآیند است لذا اگر ما به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم حتماً کمتر ارز مصرف خواهیم کرد و همچنین با صادرات اقتصاد دانش بنیان، می توانیم ارز وارد کشور کنیم.

کد خبر: ۱۲۹٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha