۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
یک میلیون تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کردستان خریداری خواهد شد
در سال زراعی جاری؛

یک میلیون تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کردستان خریداری خواهد شد

کردستان - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس پیش بینی های انجام شده امسال یک میلیون تُن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در استان خریداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، فرید سپری امروز سه شنبه در جلسه کمیته پـایش و پیش آگاهی زراعت کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان کشور مسئول امنیت سلامت مردم و وزارت جهاد کشاورزی هم تامین امنیت غذایی را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: در شرایط امروز کشور که علاوه بر بیماری کرونا، درگیر تحریم های ظالمانه استکبار جهانی هم هستیم باید بیشتر در راستای تامین امنیت غذایی تلاش کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تمامی اقدامات سازمان باید در راستای رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا انجام شود.

سپری با اشاره به اینکه هیچ فعالیت و کاری در سازمان جهاد کشاورزی استان متوقف و تعطیل نشده است، گفت: تعدادی از کارکنان این سازمان در سطح استان به طور دورکاری دارند فعالیت می‌کنند.

وی بر ارتباط مستمر کارشناسان جهادکشاورزی با شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: در این ایام که مزارع غلات با آفاتی هم چون سن گندم مواجه می شوند باید اطلاع رسانی مطلوبی به کشاورزان در راستای  سمپاشی به موقع مزارع کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: استفاده به موقع از سموم و کود هم هزینه کمتری به کشاورزان تحمیل می کند و هم آلوده شدن محیط زیست را کاهش می دهد.

سپری گفت: زمانی که در زمان مناسب سمپاشی بر علیه آفت سن انجام نشود کشاورز باید در زمان پوره سن هم اقدام به مبارزه کند و همین به معنای استفاده از سموم بیشتر، آلودگی زیاتر و صرف هزینه بیشتر است.

وی اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده تغذیه صحیح منجر به افزایش ۷۰ درصدی عملکرد و مبارزه به موقع با علف های هرز موجب افزایش ۳۰ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه حفظ سه برگ آخر در غلات به ویژه گندم بسیار حائز اهمیت است، گفت: ۸۵ درصد عملکرد غلات مربوط به حفظ سه برگ آخر است که در مبارزه به موقع با قارچ ها محقق می شود.

سپری اعلام کرد: ۳۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت آبی و ۵۸۰ هزار هکتار هم به کشت دیم گندم در سال زراعی جاری اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دو سال است در تولید گندم شرایط خوبی دارد، اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال یک میلیون تن خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان را خواهیم داشت.

مدیران حفظ نباتات و امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت اراضی گندم استان پرداختند.

کد خبر: ۱۲٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha