۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
بازگشت کارخانه آدرین سنگ به چرخه تولید| مشکلات واحدهای تعطیل ریشه‌یابی شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بازگشت کارخانه آدرین سنگ به چرخه تولید| مشکلات واحدهای تعطیل ریشه‌یابی شود

بیرجند- کارخانه آدرین سنگ مدرن در شهرک صنعتی نهبندان بعد از تعطیلی ۴ ساله با ورود سرمایه گذار جدید به چرخه تولید بازگشته و اکنون در مسیر احیاء نیز باید حمایت هایی صورت گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل از مهمترین شاخص ها و مولفه های رونق تولید است که دولت در کنار توجه به تامین مواد اولیه و زنجیره تولید درتلاش است تا فازهای توسعه ای خود را به خوبی پیش ببرد؛ اما نکته مهم اینجا است که فعال کردن واحدهای صنعتی راکد علاوه بر تخصیص سرمایه در گردش، داشتن نیروی متخصص و توان حرفه‌ای نیازمند دقت و توجه لازم به نیاز بازار عرضه و تقاضا است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان، معضلات اقتصادی، تحریم‌های داخلی و مسائل دیگر، بخشی از ظرفیت های تولیدی استان خراسان جنوبی به حالت رکود و تعطیلی درآمد که رفع آنها نیازمند توجه ویژه دولت و حمایت مدیران از صنایع است چرا که فعال کردن یک واحد تولیدی با این مشکلات هنر است که حفظ اشتغال و کارآفرینی را در پی دارد.

در همین راستا با «علیرضا اکبریان»، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آدرین سنگ مدرن که با خریداری کارخانه قبلی برش سنگ‌های گرانیتی در شهرک صنعتی نهبندان باعث احیا و اشتغال‌زایی مجدد شده است، گفت‌وگو کردیم تا در زمینه مشکلات و مزیت این کار بیشتر بدانیم.

*از چه زمانی این کارخانه را احیا کردید؟
در اسفندماه سال گذشته این کارخانه را که به دلیل مشکلات مالی حدود ۴ سال تعطیل شده بود را ما خریداری کردیم و فروردین ماه تحویل گرفتیم. کارهای به روزرسانی، تعمیرات ساختمان و تجهیزات انجام شده تا شهریور ماه امسال به طول انجامید و در نهایت ۱۹ آبان ماه سال جاری پروانه بهره‌برداری دریافت کردیم.

*سرمایه‌گذاری شما برای احیای این کارخانه چه مقدار بود؟
علاوه بر خرید این کارخانه از بانک، ما ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تاکنون هزینه تأمین تجهیزات، تغییرات، تأسیسات و خرید مواد اولیه را داشته‌ایم و با هزینه خرید کارخانه از بانک حدود ۱۲ میلیارد تومان تاکنون سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. همچنین همان کار قبلی کارخانه یعنی برش سنگ‌های گرانیتی را ادامه داده‌ایم.

*اشتغال‌زایی و فروش شما به چه صورت است و آیا برنامه‌ای برای توسعه و افزایش اشتغال دارید؟
در حال حاضر اشتغال‌زایی مستقیم برای ۹ نفر در خود کارخانه انجام شده و برای توسعه نیز برنامه داریم و به دنبال ایجاد خط تولید اسلب و بهره‌برداری از معادن هستیم که در صورت اجرایی شدن و رفع مسائل و مشکلات و نیازهای ما، می‌توانیم حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر را مشغول به کار کنیم و با حمایت‌های انجام شده این تعداد افزایش خواهد یافت. در بخش فروش نیز به داخل و خارج کشور ارسال داریم.

*احیای کارخانه تعطیل شده چه مزیت‌هایی دارد و چه قول‌هایی در این زمینه به شما داده شد بود؟
قول دادند که روند کار را تا زمانی که به بهره‌برداری برسد تسهیل کنند که انجام شد، چرا که یکی از مزیت‌های احیای کارخانه تعطیل شده تسریع همین روند است. برای خرید زمین، تأسیسات و ساخت و ساز از ابتدا تا زمان بهره‌برداری و تولید حداقل ۲ سال طول می‌کشد که با خرید یک کارخانه آماده شده از قبل این روند به چند ماه کاهش پیدا می‌کند. همچنین قول‌ها نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که ما در تلاش هستیم با فراهم کردن این موارد به اجرایی شدن این قول‌ها و حمایت‌ها کمک کنیم.

*مشکلات شما در این مسیر چه بود؟
خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کردیم به مشکل برخوردیم. مهمترین مشکل ما در منطقه فقدان نیروی کار ماهر و متخصص است و بعد از آن بازار قطعات و خدمات خیلی ضعیف است که به همین دلیل بسیاری از مواقع برای خرید قطعات و خدمات نیاز داریم به خارج استان مراجعه کنیم. تنها مزیتی که خراسان جنوبی برای ما داشته است نزدیکی به مراکز خرید مواد اولیه بود.

*حمایت‌ها از شما چگونه بود؟
قول‌های خوبی از سمت مسئولان استانی و شهرستانی داده شده است و ما امیدواریم این قول‌ها با تلاش ما و حمایت مسئولان محقق شود.

همچنین اکنون تسهیلات سرمایه در گردش درخواست داده‌ایم تا بتوانیم مواد اولیه خود را خریداری کنیم چرا که معادن و بازار از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین تعطیل است و لازم است که ما از هم اکنون مواد اولیه خود را برای این مدت خریداری کنیم، در همین راستا ما را به بانک معرفی کردند و بانک نیز از ما وثیقه خواسته است که امیدواریم سریع‌تر این تسهیلات پرداخت شود و شاهد تسریع این روند باشیم.

*چه درخواستی از مسئولان دارید؟
درخواستی که از مسئولان داریم این است که مسئولان بعد از تعطیلی یک کارخانه حتماً ریشه‌یابی دلیل تعطیلی آن واحد را در دستور کار قرار دهند تا مشخص شود که این مشکلات به دلیل چه مسائل یا کوتاهی‌ها از سمت مسئولان یا خود سرمایه‌گذار بوده است و با ثبت و مسندسازی این مسائل با حضور یک سرمایه‌گذار دیگر برای احیاء آن کارخانه این نکات را بیان کنند و با رفع مسائل و مشکلات و خدمات مشاوره‌ای شاهد کاهش تعطیلی دوباره این واحدها باشیم. به دلیل اینکه اکنون با تعطیلی یک واحد تولیدی دیگر رها می‌شود و به دنبال کشف مشکلاتی که منجر به تعطیلی آن شده است نمی‌روند.

درخواست بعدی نیز این است که برای نیروی کار متخصص، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی و کاربردی فعال‌تر شوند چرا که اکنون دانشگاه‌ها فقط مدرک ارائه می‌کنند و بیشتر دانشجویان فارغ التحصیل شده توانایی انجام یک کار کوچک را هم ندارد. در همین راستا لازم است که مراکز تخصصی مانند فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نیروی کاربلد تربیت کنند و و کارآموز به کارخانه‌ها و حتی معادن اعزام شوند چرا که برای ما یک فرد با مدرک دیپلم و فوق دیپلم ولی کاربلد و ماهر بهتر از نیروی با لیسانس ولی بدون مهارت است. متأسفانه در خراسان جنوبی نیروی بامهارت در حوزه کاری ما چندان وجود ندارد که یکی از نقاط ضعف استان به شمار می‌رود.

سازمان‌های مرتبط در حوزه صنعت، الزامات و درخواست‌هایی دارند که ما درخواست داریم که این الزامات را به مرور از ما بخواهند تا برطرف کنیم و مهلت بدهند، چرا که هزینه بر است و نیاز به درآمدزایی دارد تا بعد بتوانیم این موارد را اجرایی کنیم.

همچنین درخواست داریم زمانی که نیروی کار از استان دیگری می‌آوریم روند کار با حمایت، تسهیل شود.

یک درخواست دیگر ما در بخش انرژی است چرا که ما گاز نداریم، شرکت نفت با ما همراهی کند در زمستان و سهمیه مناسب‌تری بدهند چون ما کار تولیدی انجام می‌دهیم و نیاز به این مورد ضروری است.

*توصیه شما برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال احیای کارخانه‌های تعطیل شده هستند، چیست؟
هر کسی که وارد این حوزه برای احیاء می‌شود اصلاً عجله نکند و اگر مسئولان این کار را انجام ندادند حتماً خودسرمایه‌گذار به دنبال پیدا کردن مشکل تعطیلی آن واحد برود و با آگاهی و حوصله و برنامه‌ریزی درست این روند را طی کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha