۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه
رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه

رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه در ۹ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران گفت: روابط تجاری مان با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماهه امسال، ۱۸ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد، در این مدت میزان تجارت با همسایگان از ۷۵ میلیون تن کالا و ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عبور کرد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت با کشورهای همسایه در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه‌های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالاهای مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

وی گفت: در همین راستا از مجموع تجارت ۱۲۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تنی کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۸۷ میلیون دلاری کشور در ۹ ماهه امسال، ۷۵ میلیون و ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار با کشورهای همسایه ایران بوده که ۶۱ درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل تجارت کشور با ۱۵ کشور همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: صادرات کشورمان به همسایگان، بیش از ۵۷ میلیون و ۳۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۹ درصد در وزن و ۲۴ درصد در ارزش بیشتر شده و ۶۲ درصد وزن و ۵۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

مقدسی در خصوص صادرات ۹ ماهه به کشورهای همسایه گفت: عراق با خرید ۶.۸ میلیارد دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار و پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار پنج کشور نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند.

رئیس کل گمرک در خصوص واردات از کشورهای همسایه گفت: از مجموع واردات ۳۰ میلیون تنی به کشور به ارزش ۳۷ میلیارد دلار، ۱۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار از کشورهای همسایه ایران بوده که عمدتا کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین آلات تولید بودند.

مقدسی افزود: واردات از کشورهای همسایه در ۹ ماهه امسال ۶۲ درصد در وزن و ۶۸ درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارد شده از کشورهای همسایه ۵۹ درصد وزن و ۴۹ درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.

رئیس کل گمرک در ادامه گفت: امارات با فروش ۱۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار، عراق با ۸۸۰ میلیون دلار و عمان با ۴۰۹ میلیون دلار پنج کشور نخست تامین کالاهای کشور در بین همسایگان بودند و پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، کویت، قطر و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد در پایان گفت: عضویت و همکاری ایران با سازمان‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگ‌های و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به تراتزیت کالاهای عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم می‌تواند ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، باعث افزایش تجارت با کشورهای همسایه و همسایگان آن‌ها و رشد عبور کالاهای خارجی و درآمدهای ناشی از آن نیز برای کشورمان شود در همین راستا در ۹ ماهه امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالای خارجی از کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha