۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
تاثیر استعفا و تکذیب خبر مدیر هلدینگ خلیج فارس در آستانه برگزاری مجمع| حمایت مجلسی ها از عسگری
بازار از حواشی انتصاب پر سر و صدا گزارش می دهد

تاثیر استعفا و تکذیب خبر مدیر هلدینگ خلیج فارس در آستانه برگزاری مجمع| حمایت مجلسی ها از عسگری

استعفای علی عسگری مدیر جدید پتروشیمی خلیج فارس در حالی تکذیب شده که کارشناسان اقتصادی همچنان نگران تاثیر این انتصاب سیاسی بر فعالیت بزرگترین هلدینگ کشور و زیان سهامداران آن در بازار سرمایه هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «مدیرعامل جدید هلدینگ پتروشیمی خلیح فارس استعفا داد.» این خبری بود که صبح امروز روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و در کمتر از چند دقیقه از سوی روابط عمومی این سازمان تکذیب شد.

یک منبع آگاه در اینباره به بازار می گوید: تصویر نامه ای که برخی از رسانه ها آن را منتشر کرده واقعی نبوده و خبر استعفا هم درست نیست. او همچنین در ادامه سخنان خود به برگزاری مجمع عمومی هلدینگ در شنبه هفته بعد(دو روز) دیگر اشاره می کند. مجمعی که قرار است در آن اعضای هیات مدیره بزرگترین شرکت بازار سرمایه ایران مشخص شوند.

حسینی: ریاست سازمانی همچون صدا و سیما زمین تا آسمان با مدیریت هلدینگی همچون خلیج فارس تفاوت دارد. انتخاب کسی که هیچ آشنایی به این صنعت ندارد می تواند خسارت سنگینی را به سهامداران این شرکت وارد کند

سهامداران بورس متضرر می شوند؟
با ادامه دار شدن حواشی این انتصاب نگرانی ها در بازار سهام هم بالا گرفته است. در حال حاضر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران است که در حال حاضر ارزش بازار آن ۲۹۳ هزار میلیارد تومان است.

حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در اینباره به بازار می گوید: ریاست سازمانی همچون صدا و سیما زمین تا آسمان با مدیریت هلدینگی همچون خلیج فارس تفاوت دارد. انتخاب کسی که هیچ آشنایی به این صنعت ندارد می تواند خسارت سنگینی را به سهامداران این شرکت وارد کند.

او معتقد است حتی اگر مدیری تخصص و سابقه لازم را برای یک پست دارا باشد وقتی چنین حجمی از انتقادات به انتخاب او وارد است، باید از سمتش استعفا دهد.

این فعال اقتصادی ادامه داد : پذیرش این سمت از سوی علی عسگری همچنین می تواند به آینده شغلی و اعتباری خود او هم لطمه بزرگی وارد کنند.

سهم ۲۰ درصدی خلیج فارس از تامین ارز کشور
جالب است که بدانید هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان هم شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس همچنین ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیر مجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند.

فروش داخلی و صادراتی این هلدینگ در سال ٢٠٢٠، حدود ٨.٤ میلیارد دلار بوده و ٣٨ امین شرکت شیمیایی دنیاست. ٤٠ درصد پتروشیمی کشور در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است و صادرات امسال آن نیز تاکنون به ٥ میلیارد دلار می‌رسد .

حسینی با اشاره به سهم بزرگ هلدینگ خلیج فارس از اقتصاد کشور، می گوید: کسی که مدیریت این هلدینگ را می پذیرد باید با این سمت، کارهای مربوط به مدیریت هلدینگ، نحوه تامین مالی، بازارهای جهانی امکان اقناع سازی تیم مهندسی آشنا باشد. برخلاف صدا و سیما در مجموعه هایی همچون پتروشیمی خلیج فارس ساختارها افقی است.

پتروشیمی که تخصص نمی خواهد
انتصاب عجیب رئیس سابق صدا و سیما در سمت مدیرعامل این هلدینگ بزرگ اقتصادی انتقادهای زیادی در ایران به دنبال داشته است. بسیاری از منتقدان نوشته اند که آیا فردی بدون برخورداری از کوچکترین سابقه در بخش پتروشیمی می‌تواند بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام هم نوشت: «واقعا فقط خود خدا این مملکت رو نگه داشته هرچی تلاش می کنند به صورت کامل نابودش کنند موفق نمی شود! آخر شما بگویید از صدا و سیما به مدیر عاملی پتروشیمی با چه منطقی؟ با چه استدلالی؟»

علی شریعتی، فعال اقتصادی نوشت: «پتروشیمی دیگر تخصص نمی‌خواهد فقط تعهد میخواد!»

گروهی از کاربران توییتر به قحط الرجال در کشور برای سمت های مدیریتی اشاره کردند؛ مهدی نیکخواه در این خصوص در توییتی گفت:" و جناب علی عسگری رئیس سابق صدا و سیما با آن کارنامه مشعشع، مدیرعامل بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور (خلیج فارس) و بزرگترین بازار سهام ایران با ارزش حدود ۲۹۳ هزار میلیارد تومان(در حال حاضر) شد. به یقین رسیده‌ام قحط الرجال با کفایت در این کشور موج می زند.

عباسی: خیلی از مدیران و وزرای ما تجربه ای در سمت های فعلی خود ندارند و این دلیل نمی شود که آنها عملکرد خوبی نداشته باشند

انتصاب سیاسی در کار نیست
در میان همه انتقادات ها اما سکوت و حتی بعضا دفاع نمایندگان مجلس از این انتصاب پر سر و صدا تامل برانگیز است.
فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خیلی از مدیران و وزرای ما تجربه ای در سمت های فعلی خود ندارند و این دلیل نمی شود که آنها عملکرد خوبی نداشته باشند، به بازار گفت: آقای عسگری مدیر در دوران جنگ است ضمن اینکه تحصیلات او نیز به نوعی مرتبط با این صنعت است. دارای مدارک تحصیلی عالی مهندسی برق-الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع – سیستم بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این انتصاب یک انتخاب سیاسی است، ادامه داد: بالاخره آقای عسگری از از منتصبین به دولت فعلی است. منصوب به کارگزاران یا اصلاحات نیست که بخواهیم آن را سیاسی بدانیم.

تخصص تنها یکی از ویژگی های یک مدیر بوده و همه آن نیست. مدیر خوب باید قدرت مدیریت داشته باشد و از دارایی ها و توانمندی های یک مجموعه به درستی استفاده کند

همه چیز تخصص نیست
محمد نژاد دیگر عضو کمیسیون انرژی هم در اینباره به بازار می گوید: تخصص تنها یکی از ویژگی های یک مدیر بوده و همه آن نیست. مدیر خوب بایدقدرت مدیریت داشته باشد و از دارایی ها و توانمندی های یک مجموعه به درستی استفاده کند و بهره وری بالایی داشته باشد.

او همچنین ادامه می دهد: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یکی از نبض های بزرگ درآمدی کشور است. چرا باید یک انتصاب سیاسی برای این مجموعه صورت بگیرد. به طور قطع دلایلی برای این انتخاب وجود داشته که متاسفانه هنوز مبهم است و هیچ شفاف سازی در اینباره صورت نگرفته است.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha