۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
وزیر عوض شد اما رویکرد وزارتخانه تغییر نکرد| سیاست سرکوب قیمت همچون گذشته ادامه دارد
در بررسی عملکرد وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد؛

وزیر عوض شد اما رویکرد وزارتخانه تغییر نکرد| سیاست سرکوب قیمت همچون گذشته ادامه دارد

نقض علنی قانون توسط شرکت پشتیبانی امور دام

چهارآیین فعال صنعت مرغداری می گوید: وضعیت صنعت در دوره وزیر جدید نسبت به دوره های قبل بدتر شده است و وزیر برخلاف آنچه در ابتدای کار ادعا داشت به هیچ وجه در پی اجرای برنامه های تولید محور خود نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: بیش از ۱۰۰ روز از روی کار آمدن وزیر جدید جهاد کشاورزی می گذرد و به گفته برخی کارشناسان بررسی عملکرد وی نشان می دهد که رویکرد وزارتخانه همچون دوره های قبل و وزرای پیشین است. این در حالی است که وزیر جدید پیش از پذیرفتن تصدی گری وزارتخانه برنامه های تولید محور و حامی تولید بسیاری را جزو اهداف خود اعلام کرده بود با این وجود به نظر می رسد همتی برای اجرایی کردن آن اهداف وجود ندارد. به طوری که به گفته برومند چهارآیین فعال صنعت مرغداری کشور اگرچه وزیر جهاد کشاورزی عوض شده اما رویکرد این وزارتخانه در امور دام و طیور عوض نشده است.

برخلاف آنچه وزیر جدید اذعان داشته بود مبنی بر اینکه باید قیمت را به مکانیسم عرضه و تقاضا واگذار کنیم، از همان ابتدای کار شاهد بودیم که سیاست سرکوب قیمت به شدت ادامه یافت

سیاست سرکوب قیمت بدتر از گذشته در حال اجرا است
چهارآیین در خصوص عملکرد وزیر جهاد کشاورزی از زمان تصدی گری خود در وزارتخانه تا به امروز به خبرنگار بازار می گوید ساداتی نژاد، وزیر جدید جهاد کشاورزی زمانی که در سمت ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس بود می گفت دولت نباید در قیمت گذاری ورود کند و دخالت دولت در بازار برای تولید سم مهلک محسوب می شود. نکته جلب توجه اینکه ایشان با همین بحث ها از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر شد.

چهارآیین می افزاید: با این تفاسیر انتظاری که داشتیم این بود که وی به حرف هایی که می زد جامه عمل بپوشاند. اما بر خلاف انتظار و با وجود افزایش اختیارات ناشی از اجرای قانون تمرکز، دامنه مداخله دولت در سرکوب قیمت به اوج رسید.

او می گوید: به عبارت ساده تر برخلاف آنچه وزیر جدید اذعان داشته بود مبنی بر اینکه باید قیمت را به مکانیسم عرضه و تقاضا واگذار کنیم، از همان ابتدای کار شاهد بودیم که سیاست سرکوب قیمت به شدت ادامه یافت. دقیقا همانطور که در دوره وزارت «حجتی و خاوازی» دو وزیر قبلی این سرکوب قیمت ها صورت می گرفت.

این فعال صنعت طیور اذعان می دارد: تاخیر در تحویل نهاده ها از دیگر اتفاقاتی است که در این دوره نیز شاهد آن هستیم که در آذر و دی ماه بسیار بدتر شده است. این در حالی که همه می دانیم از روزی که جوجه ریزی می شود نیاز به مصرف نهاده آغاز می گردد و مرغدار به ناچار برای تامین نیاز نهاده به بازار آزاد متوسل می شود .

او ادامه می دهد: البته این تاخیر در تامین نهاده ارثی بود که از دوره وزیر پیشین به وزیر جدید رسیده است. در شرایطی که انتظار داشتیم حال که دولت و مجلس یکدست است و هم راستا هستند این موضوع حل و فصل شود.

در حالی که تاثیر کنجاله سویا و ذرتی که با ارز دولتی به مرغدار تحویل داده می شود، در قیمت تمام شده حداکثر ۵۵ درصد است، وزارت جهاد مرغدار را موظف به تحویل ۹۰ درصدی محصول خود به نرخ مصوب کرده است

در حالیکه حجتی حامی سیاست ممنوعیت واردات مرغ بود، ساداتی نژاد سیاست توزیع مرغ وارداتی در زمانی که تولیدکننده در حال زیان است را پیش گرفته است
‌ا
ین فعال صنعت مرغداری می گوید: از دیگر ایراداتی که در زمان وزارت ساداتی نژاد شاهد هستیم برداشته شدن ممنوعیت واردات مرغ است. همانطور که می دانید در زمان وزارت حجتی سیاست ممنوعیت واردات در راستای حمایت از تولید داخل اجرا می شد و حتی به میزان مختصری نیز صادرات داشتیم. اما امروز می بینیم که بیش از ۱۰۰ هزار تن مرغ وارد کشور می‌ شود و در شرایط فعلی نیز در بازار توزیع می شود. در حالی که اگر از تولیدکننده داخلی حمایت می شد نیاز به واردات نبود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه همچنین می گوید: البته دخالت های وزارت جهاد کشاورزی در این صنعت به همین جا ختم نشده است و شاهد برخورد این وزارتخانه با تولید کنندگان نیز هستیم؛ یعنی در حالی که تاثیر کنجاله سویا و ذرتی که با ارز دولتی به مرغدار تحویل داده می شود، در قیمت تمام شده حداکثر ۵۵ درصد است، وزارت جهاد مرغدار را موظف به تحویل ۹۰ درصدی محصول خود به نرخ مصوب کرده است! آن هم در شرایطی که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد تولید همیشه تلف می شود و به این ترتیب مرغدار باید تمام آنچه تولید می کند را با نرخ مصوب تحویل دهد در غیر این صورت با تعزیرات سروکار دارد.

او می افزید: مساله اساسی اینجا است که بحث تولید مرغ تنها محدود به تامین خوراک نیست بلکه هزینه هایی مانند تامین دارو، واکسن، دستمزد کارگر، بیمه و غیره که ۴۵ درصد مابقی هزینه های مربوط به پرورش مرغ را تشکیل می دهد، تماما به نرخ آزاد و متاثر از تورم است. پس تحویل ۹۰ درصدی محصول با نرخ مصوب به دولت اجحاف در حق تولید کننده است.

تفویض اختیارات کارگروه تنظیم بازار به استان ها بدون مشارکت و حق رای اتحادیه های استانی به معنی دولتی تر شدن فرایند تصمیم گیری و به حاشیه رانده شدن بیشتر بخش خصوصی است

تشکیل کارگروه تنظیم بازار بدون داشتن حق رای تشکلها و اتحادیه های استانی اجحاف به تولیدکننده است
چهارآیین می گوید: از دیگر اتفاقاتی که در زمان وزارت وزیر جدید رخ داده بحث تفویض اختیارات کارگروه تنظیم بازار به استان ها است که از سوی معاون اول ریس جمهور دو ماه پیش اعلام شد. اما آنچه آزار دهنده و ناخوشانید است این است که در این کارگروه اتحادیه های استانها عضویت ندارند! این در حالی است که وقتی تشکیل چنین کارگروهی ابلاغ می شد انتظار داشتیم وزیر اعلام می داشتند که اتحادیه های استان‌ها به عنوان نماینده تولیدکننده ها با حق رای باید در این کارگروه حضور داشته باشند نه اینکه پشت درهای بسته و بدون حضور نمایندگان تولیدکنندگان بخش برای این صنعت تصمیم گیری شود.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر تفویض اختیارات کارگروه تنظیم بازار به استان ها بدون مشارکت و حق رای اتحادیه های استانی به معنی دولتی تر شدن فرایند تصمیم گیری و به حاشیه رانده شدن بیشتر بخش خصوصی است. بنابراین انتظار اصلاح داریم تا در این کارگروه اتحادیه ها و تشکل های استانی نیز حق رای داشته باشند.

براساس ماده ۸۲ قانون مالیاتهای مستقیم کلیه فعالیت های تولیدی کشاورزی معاف از مالیات است اما با نقض قانون توسط شرکت پشتیبانی و اجبار به تحویل محصول فرآوری شده به این شرکت، عملا مرغداران مشمول پرداخت مالیات می شوند

اجبار به تحویل مرغ منجمد به جای مرغ زنده به شرکت پشتیبانی، نقض علنی قانون است
این فعال صنعت مرغداری با بیان اینکه از دیگر ایراداتی که به این وزارتخانه وارد است بحث خرید مازاد مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام است، می افزاید: بر اساس ماده ۵ اساسنامه، شرکت پشتیبانی امور دام که باید محصول مرغداران که همان «مرغ زنده» است را درب واحدهای تولیدی از مرغدار بخرد. اما مرغداران کشور مجبور هستند محصول خود را به صورت فرآوری شده یعنی به صورت منجمد درب سردخانه شرکت پشتیبانی تحویل بدهند! این در شرایطی است که کلیه هزینه های کشتار، منجمد کردن، حمل و نقل و غیره بر عهده خود مرغدار است و این اقدام شرکت پشتیبانی نقض علنی قانون است.

چهارآیین می گوید: با وجود اینکه کلیه فعالیت های تولیدی کشاورزی بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات است با نقض قانون توسط شرکت پشتیبانی و اجبار به تحویل محصول فرآوری شده به این شرکت، عملا مرغداران مشمول پرداخت مالیات می شوند؛ یعنی شرکت پشتیبانی فرایند دریافت محصول این صنعت که مرغ زنده است را به نحوی تغییر داده و تعریف کرده که یا باید پس از اظهار مشمول مالیات شویم و یا اینکه این امر را کتمان کنیم تا بعدا مجبور به پرداخت مالیات و جریمه شویم.

اگر قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان جوجه یکروزه اشتباه است آن را اصلاح و به طور رسمی اعلام کنند تا در آنالیز و قیمت گذاری محصول نهایی قیمت واقعی جوجه یکروزه اعمال شود

آماده راه اندازی سامانه ای همطراز با بازارگاه برای عرضه جوجه یکروزه به قیمت مصوب هستیم
او خاطر نشان می کند: از دیگر ایراداتی که متوجه وزارتخانه و وزیر جدید است قیمت جوجه یکروزه است که نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است اما گاهی مواقع عملا تا ۱۲ هزار تومان هم خرید و فروش می شود. حرف ما این است که اگر قیمت مصوب قیمت اشتباه و غلطی است آن را اصلاح کنند و به طور رسمی قیمت واقعی را اعلام کنند. تا به این ترتیب در بحث آنالیز و قیمت گذاری محصول نهایی، قیمت واقعی جوجه یکروزه اعمال شود.

چهارآیین می گوید: در واقع در بحث آنالیز قیمتی، سازمانهای نظارتی جوجه ۱۲ هزار تومانی را نمی بینند و به عبارتی در برخی موارد مماشات می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه می گوید: ما به عنوان یک تشکل اعلام آمادگی می کنیم که توان این را داریم در صورتی که وزارتخانه خواهان باشد، ظرف کمتر از یک ماه سامانه ای همطراز سامانه بازارگاه جهت ارائه جوجه یکروزه به قیمت مصوب راه اندازی کنیم تا مشکل قیمتی جوجه یکروزه رفع شود.

او در پایان می گوید: خواسته ما از وزیر جهاد کشاورزی این است که در راستای خروج صنعت مرغداری از وضعیت فعلی چند کار اساسی انجام دهد؛ از جمله اینکه دست از سرکوب قیمت ها بردارد، تاخیر در تحویل نهاده ها را برطرف سازد و سیاست ممنوعیت واردات محصول را اجرایی سازد. همچنین همان طور که چند ماه پیش اعلام کردند جوجه یکروزه نیز مانند ذرت و کنجاله سویا در بازارگاه عرضه شود و شرکت پشتیبانی به جای خرید مرغ منجمد درب سردخانه های خود، مرغ زنده را به قیمت مصوب درب واحدهای تولیدی از مرغداران خریداری کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha