۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
ساختار بودجه نیاز به اصلاح دارد| سیستم بانکداری در مدار اصلاحات اقتصادی
کارشناس اقتصادی:

ساختار بودجه نیاز به اصلاح دارد| سیستم بانکداری در مدار اصلاحات اقتصادی

سمنان- سلیمانی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ساختار بودجه نیازمند اصلاح است، گفت: اگر دولت بتواند اصلاح ساختار بودجه و اصلاح سیستم بانکداری را در مدار اصلاحات اقتصادی خود قرار دهد، موفق می شود.

کاظم سلیمانی نوده در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به راهکار های برون رفت از مشکلات اقتصادی توسط تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: علی الظاهر دولت دست به اقداماتی برای اصلاح امور زده اما کافی نیستند چرا که ما باید ساختارهایی که فقر، تورم، رانت و فساد و اشکال ایجاد می کنند را اصلاح کنیم از سوی دیگر اعتقاد داریم که سیستم بانکداری در مدار اصلاحات اقتصادی قرار گیرد تا بتوانیم ساختارها را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم بانکداری ما یکی از بخش هایی است که بزرگترین ضربات را به تولید و در نتیجه مستقیماً بر زندگی مردم وارد کرده است، ابراز داشت: دولت با هدف جمع آوری نقدینگی مردم سود سپرده های بانکی را افزایش داد اما وقتی به خود آمد دید که این عمل سالانه به یک رویه روتین بدل شده و روز به روز افزایش می یابد در نتیجه همین موضوع خود باعث بروز مشکلات اقتصادی در کشور شد زیرا بانک ها به حای اینکه پول های مردم را به سمت تولید سوق دهند، به بنگاه داری و ساختمان سازی و ... پرداختند.

برداشتن انحصارها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی دیگر معضلی است که دولت با آن روبرو است، گفت: برداشت های دولتی از منابع بانک مرکزی دیگر موضوعی بود که به تضعیف سیستم بانکی افزود از سوی دیگر بودجه نیز در سال های اخیر مشکلات ساختاری دارد و باید در اصلاح آن کوشید.

سلیمانی با اشاره به عدم تراز درست بین بودجه و نظام بانکی دیگر موضوعی است که باید مد نظر دولت مردان قرار گیرد، گفت: یکی از کارهایی که دولت باید صورت دهد این است که انحصار ها را برطرف کند انحصار تولید در خودرو و برخی صنایع را صورت دهد تا شاهد بروز تغییرات مثبت در زمینه اقتصادی کشور باشیم از سوی دیگر به دولت توصیه می کنیم که تیم اقتصادی و بودجه ریزی خود را کمی ارتقا دهد تا به کیفیت تصمیمات در عرصه اقتصادی افزوده شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی بودجه، گفت: چگونگی اختصاص بودجه به نهاد های دولتی که بتواند بین درامدهای دولتی و هزینه هایش آن یک نوع تناسب ایجاد کند از دیگر نیازهای اقتصادی ما در برهه کنونی محسوب می شود از طرف دیگر دولت باید بخش بزرگی از توجه خود را به اقداماتی معطوف کند که به زودی نتیجه می دهند یعنی بتواند شرایط تورمی را کنترل کند که این امر امکان دارد بعد از مذاکرات ایران و غرب و بهبود شرایط تجاری ایران در عرصه بین الملل رخ دهد.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha