۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
نوبت جولان گرانی به سیب‌زمینی رسید| محصول زمینی باقیمت آسمانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

نوبت جولان گرانی به سیب‌زمینی رسید| محصول زمینی باقیمت آسمانی

مشهد- پس از به رخ کشیدن قیمت توسط برخی محصولات کشاورزی مانند هویج و پیاز و لیموترش در طی امسال حالا نوبت به سیب‌زمینی در بازار آن هم با قیمت کیلویی ۱۳ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اگرچه برای تولید مشکلات خاص خود را داشته و هزینه‌های بسیاری بابت کود و سم و هزینه بار متقبل می‌شوند اما هرچند هرازگاهی یکی از محصولات مورد مصرف مردم قیمتش شر به فلک گذاشته و از قیمت واقعی و البته سبد مصرفی مردم خارج می‌شود.

درست در هنگامی‌که در فصل برداشت سیب‌زمینی در سراسر کشور قرار داریم حالا این محصول کمی برای مصرف‌کننده‌ها طاقچه بالا گذاشته و حتی قیمت خود را از خیار گلخانه‌ای و گوجه‌فرنگی که تا دیروز در بازار فخر می‌فروخت بالاتر کشیده است!

قیمت سیب‌زمینی از ابتدای فصل پاییز افزایش قابل چشمگیری داشته است به‌گونه‌ای که قیمت سیب‌زمینی از کیلویی سه هزار تومان در حال حاضر به قیمت ۱۲ هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها رسیده است یعنی چهار برابر فصل گذشته!

رسیدن قیمت سیب‌زمینی به ازای هر کیلو ۱۱ الی ۱۳ هزار تومان در سطح میوه فروشی های مشهد حالا صدای بسیاری از مصرف‌کننده‌ها به‌ویژه طبقه کارگر را درآورده است.

قطب تولید سیب‌زمینی در حسرت محصول ارزان
حسین ازغدی یکی از عمده‌فروشان میوه و تره‌بار در میدان سپاد مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: ظاهراً در هرماه باید شاهد افزایش قیمت یک محصول در بازار باشیم.

وی بابیان اینکه تا ماه گذشته قیمت گوجه‌فرنگی تا ۱۸ هزار تومان رسیده بود اظهار می‌کند: با این‌حال توجیه مسئولان مبنی بر فصل سرما و کاشت نشدن این محصول در بسیاری از استان‌ها توجیه داشت.

نوبت جولان گرانی به سیب‌زمینی رسید| محصول زمینی باقیمت آسمانی

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه کاهو هم در طی ماه گذشته به قیمت کیلویی ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان رسید و لذا بسیاری از مردم از خرید آن امتناع می‌کردند.

این فروشنده تره بار با بیان اینکه در طی چند ماه گذشته نیز هویج هم تا کیلویی ۴۰ هزار تومان در بازار رکورد زد اما در حال حاضر قیمت آن تا کیلویی ۴ هزار تومان کاهش‌یافته است به ما می‌گوید: به‌محض اینکه شایعه کمبود و یا گرانی در بازار می‌پیچد لذا بسیاری از دلالان از فروش محصول خودداری می‌کنند تا باقیمت بیشتری بار را به فروش برسانند.

ازغدی علت گرانی سیب‌زمینی را صادرات آن به کشورهای دیگر مانند ترکمنستان عنوان کرده و می‌گوید: جالب اینجاست با کاهش یک محصول در بازار و یا گرانی؛ هجوم برای خرید محصول هم بیشتر می‌شود و خانواده‌ها برای ذخیره‌سازی دست به خرید بیشتری می‌زنند.

وی بابیان اینکه تا چند ماه پیش وقتی قیمت هویج به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده بود موجی از خریداران به این میدان برای خرید هویج پا گذاشته بودند ادامه می‌دهد: این در حالی است که در حال حاضر هویج کیلویی ۳۵۰۰ تومان در این میدان مشتری ندارد و هیچ مصرف‌کننده‌ای سراغ آن را نمی‌گیرد.

تولید ۱۶۵ هزار تن سیب‌زمینی در خراسان

گرانی سیب‌زمینی در حالی در بازارهای خراسان رضوی موج می‌زند که این استان خود در زمره قطب‌های تولید سیب‌زمینی به شمار می‌رود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: بیشترین سطح کشت این محصول در شهرهای فریمان، قوچان و تربت‌حیدریه است که تنها در شهرستان تربت‌حیدریه با سطح زیر کشت سیب‌زمینی به مقدار ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بیش از ۶۵ هزار تن سیب‌زمینی برداشت می‌شود.

غلامحسین ساربان با اشاره به اینکه افزون بر پنج هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی به کشت سیب‌زمینی اختصاص دارد بیان می‌کند: امسال از این سطح ۱۶۵ هزار تن محصول برداشت‌شده است.

وی بابیان اینکه خراسان رضوی در زمره قطب‌های تولید سیب‌زمینی است یادآور می‌شود: خراسان رضوی هم‌چنین با تولید ۳و نیم میلیون عدد غده سیب‌زمینی با مشارکت بخش خصوصی و هم‌چنین هم‌اندیشی متخصصان دانشگاهی نیاز کشاورزان را برای کشت نخست تأمین می‌کند.

ساربان هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در زمین‌های کشاورزی برای برداشت بیشتر و بزرگ‌تر شدن غده‌های سیب‌زمینی از کودهای شیمیایی و یا اسیدی استفاده می‌شود نیز اذعان می‌کند: محصول برداشت‌شده از اراضی این استان توسط دستگاه‌های نیترات سنج مورد آزمایش قرار می‌گیرد و لذا این موضوع در خصوص سیب‌زمینی خراسان مقدار زیاد نیترات شایعه است.

وی افزود: با توجه به اینکه مزارع کشت سیب‌زمینی از منابع آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها آبیاری می‌شود، خشکسالی تاثیر زیادی بر کشت این محصول نداشته اما تنش‌های گرمایی سال جاری به طور نامحسوس عملکرد محصول را نسبت به سال گذشته کاهش داده است‌.

تولید گران تمام می‌شود

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در گفت‌وگو با بازار پیرامون ریشه گرانی سیب‌زمینی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل گرانی تمامی شاخص‌های تولید مانند سم و کود و بذر و هزینه حمل‌ونقل و کارگر است که تقریباً قیمت تمام محصولات کشاورزی را افزایش داده و تنها به سیب‌زمینی اختصاص ندارد.

حیدر ساکن برجی افزود: یکی دیگر از عواملی که در حال حاضر موجب شده تا قیمت سیب‌زمینی در این‌ سطح بماند این است که محصول برداشت‌شده به‌یک‌باره وارد بازار نمی‌شود.

نوبت جولان گرانی به سیب‌زمینی رسید| محصول زمینی باقیمت آسمانی

وی توضیح داد: بسیاری از خریداران این محصول با ذخیره‌سازی و تزریق قطره‌چکانی سعی می‌کنند تا قیمت محصول را ثابت نگاه‌دارند و لذا طبیعی است اقداماتی ازاین‌دست به افزایش قیمت هم دامن می‌زند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد افزود: البته این اتفاق در استان خراسان و توسط دلالان استانی رخ نمی‌دهد بلکه همان استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی و در همان مبدأ از فروش محصول به‌صورت یکجا خودداری می‌کنند تا قیمت در بازار ریزش پیدا نکند.

وی اذعان کرد: البته نمی‌توان ذخیره‌سازی سیب‌زمینی را زیر سؤال برد چون فصل برداشت این محصول محدود است اما در تمام سال این محصول مصرف دارد لذا ذخیره‌سازی آن ضرورت دارد اما اختلال در توزیع به هر شکلی بر قیمت‌ها تأثیر می گذارد.

قیمت‌ها تعدیل می‌شود
وی بابیان اینکه تا مدت‌زمان کوتاه دیگری سیب‌زمینی جنوب منطقه کرمان و جیرفت روانه بازار خواهد شد افزود: به‌طور حتم برداشت محصول در استان‌های جنوب شرقی و روانه شدن آن به بازار بر روی تعدیل قیمت هم تأثیر خواهد گذاشت.

علت گرانی محصولات کشاورزی را تنها به دلالان نمی توان نسبت داد بلکه هزینه های تولید از زمان کاشت تا برداشت محصول بسیار گران تمام می‌شود

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد بابیان اینکه هزینه حمل‌ونقل و کارگر در حال حاضر بر روی قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی بسیار تأثیرگذار است ادامه داد: به هر ترتیب نمی‌توان علت گرانی محصولات کشاورزی را تنها به دلالان نسبت داد بلکه روند تولید از زمان کاشت تا برداشت محصول بسیار گران تمام می‌شود و هزینه های تولید به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

وی بابیان اینکه در میدان‌ها بار سیب‌زمینی از ۶ تا ۹هزار تومان بنا بر کیفیت به فروش می‌رسد ادامه داد: سیب‌زمینی کیلویی ۹هزار تومان سیب‌زمینی بدون ‌خاک و بدون آسیب‌دیدگی و خرابی است که خرده‌فروشی‌ها با احتساب ۳۰ الی ۳۵ درصد سود می‌توانند آن را به مشتری عرضه کنند.

وی بابیان اینکه قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی با توجه به عوامل مختلف متغیر مثل برق ،آب ،حمل‌ونقل ، نهاده‌هایی که به کار می‌رود هزینه کارگری بسته‌بندی ،جمع‌آوری و ذخیره‌سازی متغیر است بیان کرد: درواقع همین هزینه‌های جانبی باعث می‌شود که قیمت سیب‌زمینی با توجه به سایر اقلام افزایش بیشتری داشته باشد.

برجی اذعان کرد: قیمت سیب‌زمینی از بقیه محصولات تولید یو کشاورزی مستثنا نیست و لذا اگر تصور می‌شود که نسبت به سال‌های قبل پایه قیمتی بالاتری دارد با توجه به تورم خیلی غیرعقلانی نیست و به نظر من قیمتی خارج از چهارچوب ندارد لذا اگر از نظر مصرف‌کننده قیمت زیاد به چشم می اید حداقل اتفاقی است که در جهت تولید یک محصول باکیفیت و آن هم با افزایش این گونه هزینه ها اتفاق می‌افتد.

کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز بابیان اینکه مشهد درگذشته یکی از مناطق تولید سیب‌زمینی خراسان رضوی محسوب می‌شده به بازار گفت: یکی از مهم‌ترین علل کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی در این شهرستان افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قیمت خرید این محصول در فصل برداشت است.

محمود عبدالهی اظهار کرد: هرساله مقدار زیادی از سیب‌زمینی بذری مرغوب مشهد به شهرستان‌هایی هم‌جوار و بخشی از آن به کارخانه چیپس فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشت سیب‌زمینی در این منطقه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان منطقه، منبع خوبی برای درآمد کارگران است به گونه ای که در هر هکتار سیب‌زمینی ۱۵ کارگر در روز برای برداشت این محصول نیاز است.

عبدالهی عنوان کرد: مزیت تولید سیب‌زمینی در این شهرستان علاوه بر شرایط مساعد کشاورزی ناشی از به‌کارگیری توصیه‌های فنی مراکز تحقیقاتی، کارشناسان مجرب و کشاورزان پیشرو در استفاده از شیوه‌های مناسب و صحیح بهره‌منداست.

وی یادآور شد: میانگین برداشت سیب‌زمینی در مشهد ۳۵ تن در هر هکتار بوده و از انواع بذرهای اصلاح‌شده‌ای همچون آگریا، فونتانا و مارفانا در مزارع استفاده می‌شود لذا این شهر با دارا بودن شرایط مساعد آب‌وخاک و اراضی حاصلخیز ازلحاظ کشاورزی و تنوع محصولات زراعی و باغی دارای جایگاه خوب و مناسبی است و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      3 1
      دلخوش به این مقدار نباشید