۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
دولت رقم بسته حمایتی مقابله با کرونا را افزایش دهد

دولت رقم بسته حمایتی مقابله با کرونا را افزایش دهد

دکتر عباس علوی راد، تحلیلگرداقتصاد، معتقد است، تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه شده به بسته برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در قالب سیاست های مالی موثر می باشد.

 دکتر عباس علوی راد_ به این پنج دلیل بهتر است دولت رقم بسته حمایتی مقابله با کرونا را افزایش دهد.

۱- در سال منتهی به شیوع کرونا در کشور نرخ تورم ۴۰ درصدی فشار سنگینی به اقشار آسیب پذیر وارد نموده است.

۲- رشد اقتصادی منفی و مثبت اقتصاد ایران با یک روند سینوسی در دهه ۱۳۹۰ به لحاظ مجموع و میانگین در آستانه شیوع کرونا در کشور به پایین ترین سطح رسیده و رفاه ایرانیان را به شدت تنزل داده است.

۳- کشور در شرایطی با شیوع کرونا مواجه شده است که حدود ۲۵ درصد از مجموع تعداد خانوارهای ایرانی حتی یکنفر شاغل هم ندارند.

۴- طی سال های ۹۷-۹۰ مجموع نرخ رشد سالانه هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی منفی ۱/۳ درصد و متوسط نرخ رشد نیز منفی ۰/۱۶ درصد بوده است. به شکل نگران کننده ای سطح مخارج مصرف بخش خصوصی در زمان شیوع کرونا در کشور در سطح سال ۱۳۹۰ هم قرار ندارد.

۵- شاخص های مهم توزیع درآمد به طور کاملاً محسوسی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ افزایش یافته و شکاف طبقاتی در آستانه شیوع کرونا در کشور به بالاترین سطح در دهه ۱۳۹۰ رسیده است (ضریب جینی ۰/۴۰۹۳).

نگارنده قبل تر دو پیشنهاد برای بازنگری در بسته حمایتی دولت مطرح نموده است. اول افزایش رقم بسته حمایتی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. اما پیشنهاد دوم که خیلی بر آن تاکید است تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه شده به بسته برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در قالب سیاست های مالی موثر می باشد.

کد خبر: ۱۲٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha