۶۰ درصد مبلمان ریلکسی ایرانی ارزان تر از خارجی| اعتبار تولیدکنندگان داخلی زیر پای گمرک
مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده مبلمان مطرح کرد

۶۰ درصد مبلمان ریلکسی ایرانی ارزان تر از خارجی| اعتبار تولیدکنندگان داخلی زیر پای گمرک

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده مبلمان ریلکسی به بازار گفت: مبل ریلکسی به عنوان یک محصول در ردیف آخر تولیدات این صنعت قرار می گیرد و نمونه های ایرانی آن در رقابت با محصولات ترکیه ای است.

بازار؛ گروه صنعت: این روزها در خیلی از مراکز تجاری و تفریحی نمونه هایی از مبل های ریلکسی قرار گرفته است که می توانید برای چند دقیقه فارغ از خستگی و نگرانی های روزمره با پرداخت بهایی روی آن بنشینید و استراحت کنید. صندلی ماساژی که اگر حتی یک بار هم از آن استفاده نکرده باشید، حتما از کنار آن عبور کرده اید و نگاهی به متصدی و فردی که لبخند رضایت گوشه لبش نقش بسته انداخته اید.

شاید در دل هم گفته باشید که ای کاش می شد یکی از این مبل ها را در خانه و یا حتی در شرکت نقلی تان داشتید، اما به طور حتم با فکر بهای سنگینی که باید بپردازید و شاید حتی وسع مالی‌تان هم به خرید آن نرسد با آهی از کنار آن گذشته باشید. با این حال یک خبر خوش برایتان داریم که شما هم می توانید یک مبل یا حتی یک دست هفت نفره مبلمان ریلکسی را در خانه یا محل کارتان داشته باشید؛ چرا که برخی از تولیدکنندگان داخلی به این سمت حرکت کرده اند که مبل های راحتی و مشابه نمونه های خارجی را با بهایی بسیار کمتر در کشورمان تولید کنند.

به جرات می توانیم این ادعا را داشته باشیم که محصولاتی که در حوزه مبلمان ریلکسی تولید می کنیم از تولیدات کشور همسایه مان ترکیه هم با کیفیت تر است. بنابراین در آینده نزدیک این ظرفیت برای کشورمان به وجود می آید که به عنوان یکی از صادرکنندگان این محصول شناخته شویم

مبلمان ریلکسی ایران رقیب جدی محصولات ترکیه
در این راستا مهرداد عزیزی، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده مبلمان ریلکسی به «بازار» گفت: مبلمان ریلکسی که در ایران تولید می شود به معنای واقعی راحت، طبی و به طور کامل ارگونومی است. البته به طور کلی این گروه از صندلی ها به عنوان راحت ترین مبل های دنیا شناخته می شوند که طی سال های اخیر توانسته ایم نمونه داخلی آن را با کیفیت، ‌دوام و راحتی بالا و قابل رقابت با کشورهای همسایه و حتی اروپایی تولید کنیم. حتی به جرات می توانیم این ادعا را داشته باشیم که محصولاتی که تولید می کنیم از تولیدات کشور همسایه مان ترکیه هم با کیفیت تر است. بنابراین در آینده نزدیک این ظرفیت برای کشورمان به وجود می آید که به عنوان یکی از صادرکنندگان این محصول شناخته شویم.

این کارشناس صنعت مبلمان در پاسخ به این سوال که چند درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات شان داخلی و چقدر خارجی است، اضافه کرد: ۷۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات مان خارجی و ۳۰ درصد آن از طریق داخل تامین می شود که در تهیه همگی آن ها سعی بر این شده که فقط از محصولات با کیفیت استفاده شود؛ یعنی حتی اجناسی که در مبلهای دیگر مثل مبل های کلاسیک و راحتی استفاده می شود، در تولید این مبلمان نباشد؛ چرا که این نوع از مبلمان در راستای استفاده طولانی مدت در منازل و محل کار به کار می رود.

وی ادامه داد: به همین دلیل این نوع از مبلمان باید قابلیت دوام و کیفیت خیلی بالایی داشته باشد؛ یعنی مواد اولیه مورد استفاده در آن به طور حتم باید مخصوص خود مبل باشد. البته تامین مواد اولیه با کیفیت فقط بخشی از راه است و تولید این نوع از صندلی های ماساژ نیازمند افراد خبره است.

هرچند بهای محصولات ریلکسی بستگی به کشور تولید کننده آن دارد اما به صورت میانگین می توان گفت تولیدات ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی ۶۰ درصد ارزان تر است

۱۲ سال گارانتی یا خیال آسوده مشتریان
عزیزی در پاسخ به این سوال که عمر مفید مبلمان ریلکسی که در ایران تولید می شود چقدر است؟ بیان کرد: طی ۱۲ سالی که در حوزه تولید چنین مبلمانی فعالیت داریم می توان به جرات گفت که هر کدام از مشتریانی که ابتدای فعالیت مان مبلمان خریداری کرده اند همچنان از محصولی که یک دهه قبل برای آن بهایی پرداخته اند استفاده می کنند و با توجه به ارتباطی که با آن ها داریم می دانیم که رضایت کامل دارند.

وی افزود: البته برای اطمینان خاطر بیشتر مشتریان مان مبلمان های تولید شده را ۱۸ ماه خدمات پس از فروش می کنیم و به آن ها ۱۲ سال خدمات ارائه می دهیم که این نکته باعث دلگرمی مان از کیفیت محصولات است که تاکنون هیچ یک از مشتریان نیازی به استفاده از خدمات پس از فروش نداشته اند.

این کارشناس صنعت مبلمان با اشاره به مزیت قیمتی محصولات ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی تصریح کرد: هرچند بهای محصولات ریلکسی بستگی به کشور تولید کننده آن دارد که برخی از محصولات ترکیه ، مالزی و چین تا ۱۵۰ درصد گران تر از نمونه های ایرانی در همین کشور خودمان به فروش می رسند. البته نسخه های خارجی دیگری هم هستند که فقط ۳۰ درصد فاصله قیمتی دارند اما به صورت میانگین می توان گفت تولیدات ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی ۶۰ درصد ارزان تر است. بنابراین همین فاصله قیمتی می تواند رویای برخی از افراد برای داشتن یک مبلمان ریلکسی را برآورده کند.

گاهی اوقات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک سفارش یک ماهه، شش تا هشت ماه در گمرک می ماند و این مساله اعتبار کل شرکت را زیر سوال می برد که این بزرگترین ضربه نه تنها به ما بلکه به هر تولیدکننده ایرانی دیگری است

سخت گیری های گمرک و روند کند تولید
مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده مبلمان ریلکسی با اشاره به اینکه مبل ریلکسی به لحاظ دانش تولید بعد از مبلمان کلاسیک، راحتی و استیل قرار می گیرد و مرحله آخر صنعت مبل است که نیازمند دانش بالایی است گفت: وقتی یک تولید کننده قصد دارد مبل کلاسیک یا استیل را تولید کند، تمام اجناس آن در ایران موجود است. البته به جز چوب یا پارچه اش؛ تهیه تمام مواد اولیه این گروه از مبل ها در ایران راحت است. اما با توجه به اینکه بیشتر مواد اولیه مورد نیاز مبل ریلکسی وارداتی و نمی توان نمونه مشابه آن مواد اولیه را از طریق داخل تامین کرد، ‌بنابراین روند تولید می تواند خیلی چالش برانگیز و دشوارتر باشد.

عزیزی با اشاره به مثالی اضافه کرد: گاهی اوقات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک سفارش یک ماهه، شش تا هشت ماه در گمرک می ماند و این مساله اعتبار کل شرکت را زیر سوال می برد و مشتری با تصور اینکه بدقولی کرده ایم دیدگاه اشرا تغییر می دهد که این بزرگترین ضربه نه تنها به ما بلکه به هر تولیدکننده ایرانی دیگری است.

وی ادامه داد: بنابراین برای اینکه بتوانیم جایگاه خود را نه تنها در ایران بلکه در بین کشورهای همسایه هم تثبیت کنیم و با تولیدات خارجی دست به رقابت بزنیم نیازمند حمایت متولیان هستیم. البته کمک مالی نمی خواهیم بلکه تنها خواسته ای که داریم این است که بتوانیم سریع تر و بدون واسطه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را تامین کنیم تا کارخانه با توقف زیان ده خط تولید مواجه نشود. بنابراین اگر چنین مشکلاتی برطرف شود به طور حتم می توانیم به افزایش جذب نیرو اشتغال زایی هم به عنوان یک هدف نگاه کنیم.

ظرفیت بالای جذب نیرو در صنعت مبلمان
این کارشناس صنعت مبلمان در پاسخ به این سوال که اگر شرایط مساعد باشد چشم انداز صنعت مبلمان بخصوص تولید مبل های ریلکسی در کشور به کجا می رسد؟ بیان کرد: همانطور که اشاره کردم افزایش ظرفیت اشتغال زایی یکی از چشم اندازهایی است که می توان با رفع موانع به آن دست یافت، البته این نکته حائز اهمیت است که تولید مبل ریلکسی به صورت گروهی انجام می شود. برای مثال باید در خیاطی کارخانه، تعداد زیادی خیاط داشته باشید. چون زمانی که قرار است کار خیاطی یک محصول به سرعت تمام شود، حتما باید گروهی انجام شود. چون خیلی سنگین و زمان بر است.

وی با اشاره به زمان بر بودن تولید مبل ریلکسی در مقایسه با مبل راحتی معمولی اضافه کرد: اگر پروسه زمانی تولید یک مبل راحتی یک روز است، مبل ریلکسی ۷ تا ۸ برابر زمان نیاز دارد. به همین دلیل هم نیروی کار بیشتری احتیاج داریم. هر چه تولید بالاتر باشد، نیروی انسانی هم باید بیشتر باشد. از این رو برای تولید تنها دو دست مبلمان ریلکسی نیازمند حضور بیش از ۲۵ نفر نیروی حرفه ای هستیم.

عزیزی تاکید کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که تمام نیروهایی که در کارخانه فعالیت دارند همگی از نیروهای متخصص و حرفه ای هستند چرا که تولید چنین مبلمانی با نیروی معمولی امکان پذیر نیست. برای مثال اگر یک رویه کوب مبل حرفه ای با ۱۰ سال سابقه را جذب کنیم که سرعت و مهارت بالایی در تولید مبل های استیل و غیره دارد، باید برای آمده شدن برای تولید مبلمان ریلکسی حداقل ۶ ماه آموزش ببیند.

در شرایط خیلی خوب، می توان گفت با صادرات محصولات این امکان وجود دارد حداقل دو یا سه برابر مبل های دیگر قدرت ارز آوری خواهیم داشت؛ چرا که بهای مبلمان ریلکسی به خودی خود در مقایسه با مبلمان کلاسیک و استیل چندین برابر بیشتر است

سودآوری بالا و درخواست برای صادرات
یک تولیدکننده مبلمان در خصوص اینکه اگر شرایط برای صادرات فراهم باشد آیا تولیدکنندگان داخلی امکان صادرات محصول دارند یا خیر؟ بیان کرد: با توجه کیفیتی که محصولات مان را ارائه می دهیم علاقه مند به این هستیم که بتوانیم با بهبود شرایط بین المللی محصولات مان را به کشورهایی چون مالزی، ‌ترکیه و چین صادر کنیم و با آن ها دست به رقابت بزنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه اگر شرایط صادرات فراهم باشد، اضافه کرد: در شرایط خیلی خوب، می توان گفت حداقل دو یا سه برابر مبل های دیگر قدرت ارز آوری خواهیم داشت؛ چرا که بهای مبلمان ریلکسی به خودی خود در مقایسه با مبلمان کلاسیک و استیل چندین برابر بیشتر است. بنابراین اگر شرایط صادرات فراهم شود عجیب نیست که در ارز آوری بی رقیب شویم.

کد خبر: ۱۲۹٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha