حذف کدهای آیسیک ضایعات دردسر ساز شد

حذف کدهای آیسیک ضایعات دردسر ساز شد

نشست هم اندیشی اتحادیه‌های صنف آهن و فولاد مراکز استان به میزبانی اتحادیه آهن و فولاد تهران و با حضور، رئیس اتاق اصناف ایران و محمد آزاد پیشکسوت صنف آهن و فولاد و رئیس اسبق شورای اصناف برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست گفت: وقتی از صنف آهن صحبت می‌کنیم به یاد زمانی می‌افتیم که اعضای این صنف، پشتوانه جبهه‌ها در جنگ تحمیلی بودند و به عنوان خیرین مدرسه ساز و مسکن ساز در دوران ابتدایی انقلاب و پس از جنگ نقش اصلی داشتند. اقتصاد هر کشوری متاثر از برخی تصمیمات است و این تصمیمات ناشی از نگاه و نگرش مسئولان به آن مقوله است.

سعید ممبینی با انتقاد از بی توجهی برخی از تصمیم گیران به سنسور بازار اظهار کرد: در کشورهای مختلف و در حوزه اقتصاد، سیاست‌های اقتصادی بسته (چپ) تا سیاست‌های بازار آزاد و منطبق بر عرضه و تقاضا وجود دارد و این روش‌ها اجرا شده و بعد با کسب تجربه، تغییر و تحولاتی در این سیاست‌ها ایجاد می‌شود. در کشور ما نیز طی ۴ دهه گذشته، نوسانات زیادی در سیاست‌های اقتصادی داشتیم. در برخی از مواقع سخت گیری‌هایی داشته و در جاهایی آسان‌تر گرفته‌ایم. اما ماجرا اینجا است که در بیشتر کشورهای دنیا وقتی می‌خواهند یک سیاست اقتصادی را تغییر دهند، سنسوری به نام «بازار» دارند که وقتی علامت و هشدار می‌دهد، به آن توجه می‌شود.

وی افزود: اگر مقامی رسمی در کشوری صحبتی کند، بررسی خواهند کرد که واکنش بازار به این صحبت چیست. اما در کشور ما طی سال‌های گذشته توجه کمی به واکنش بازار نسبت به سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید، شده است. هر جا که تصمیمات نادرست به جامعه آسیب زده و موجب رکود و کاهش توان خرید مردم می‌شود، به جای تغییر روش، گناه‌ها را به گردن بازار می‌اندازیم. این پیش آمدی است که منجر به نگرانی و دغدغه همه ما شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اخیرا سیاست‌های اقتصادی جدیدی اتخاذ شده است. به عنوان نمونه طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت، تمامی فعالیت‌های مربوط به آهن و فولاد از سنگ آهن تا محصولات آهنی باید در بورس عرضه شود. سنسور بازار به این بورس بلافاصله واکنش نشان داده است. به طوری که امروز شاهد افزایش نرخ محصولات آهنی در بورس هستیم؛ اما هم زمان نرخ جهانی آهن و فولاد کاهش دارد. حتی بر اساس آنچه اتحادیه‌های تخصصی به اتاق اصناف ایران گزارش داده اند، نرخ محصولات آهنی در بازار هم کاهش داشته است. بنابراین در بورس مشکلی وجود دارد.

ممبینی گفت: ستاد تنظیم بازار نیز مصوب کرده است که تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه آهن و فولاد باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود. طبیعی است که بازار نسبت به این تصمیم واکنش نشان می‌دهد. ما می‌گوییم اگر این تصمیمات به شفاف سازی کمک می‌کند، خوب است اما نیاز است که تصمیمات دیگری هم گرفته شود تا جریان کسب و کارها تسهیل شود. ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است لذا طبیعی است که بیشتر تصمیمات از نگاه دولتی تایید شود. با وجود این، ما هم در اتاق اصناف ایران تلاش داریم که نگاه دولت را تعدیل کنیم. بدین واسطه با رایزنی‌های مکرر توانسته‌ایم به تازگی دو مصوبه جدید بگیریم که البته ارتباطی به صنف آهن و فولاد پیدا نمی کند با این حال برای برخی دیگر از صنوف آورده خوبی است.

وی ادامه داد: یکی از آن‌ها مربوط به صنف عینک فروشان است که پس از چندین سال فشار دانشگاه‌های علوم پزشکی بر این صنف، در نهایت اتاق اصناف ایران، هیات مقررات زدایی را مجاب کرد و از این پس چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها باید برای فروش عینک، از اتحادیه مربوط پروانه کسب بگیرند. علاوه بر این با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران و به موجب مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار، هزینه‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاتر سلامت به واحدهای صنفی فعال در زمینه اقلام خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تحمیل شده بود، برداشته شد.

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص حذف کد آیسک ضایعات فلزی و پلاستیک نیز گفت: کسب و کارهایی در این حوزه ایجاد شده است که با حذف آن این کسب و کارها دچار مشکل شده اند. در حوزه ضایعات فلزی، بحث پسماند اصلا موضوعیت ندارد. خود تولیدکنندگان، خریدار این ضایعات هستند و اگر شهرداری می‌خواهد ضایعات فلزات را خریداری کند باید هزینه بیشتری بپردازد. اتاق اصناف ایران به دنبال این است که با رایزنی مشکل پیش آمده را رفع کند و اگر با رایزنی رفع نشد، از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران نیز در خصوص موضوعات مهم در حوزه صنف آهن و فولاد به پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران گفت: امروز حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم اما صنف آهن و فولاد، سهم ناچیزی در تصمیم گیری دارند. گاها هم دیده می‌شود تصمیم گیرندگان با تصمیماتی که بدون کار کارشناسی اعمال می‌کنند ضرر و زیان سنگینی را به بخش خصوصی می‌زنند. افراد زیادی داریم که چندین دهه در صنف آهن فروش بوده اند اما از گردونه رقابت حذف شده اند. این به واسطه تورمی است که پیش آمده است.

حمید رستگار اظهار کرد: حذف یک شبه «کد آیسیک ضایعات» در سامانه ایرانیان اصناف بدون اطلاع قبلی اعضای این صنف و اتحادیه ها، مشکلات زیادی را برای اتحادیه‌های مربوط و واحدهای صنفی که این پروانه کسب را داشته یا متقاضی دریافت آن هستند، پیش آورده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکلات ما مربوط به قوانینی است که نهادها بدون مشورت با صاحب نظران صنفی اتخاذ می‌کنند. حذف این کد های آیسیک موجب شده است که ما به طور روزانه مراجعان زیادی به اتحادیه‌های آهن و فولاد داشته باشیم که می‌پرسند چرا پس از طی مراحل دریافت پروانه کسب، به یک باره این کد آسیک حذف شده است.

بر اساس این گزارش، در این نشست، بیانیه ای از سوی روسای اتحادیه‌های صنفی فروشندگان آهن و فولاد مراکز استان‌های کشور خطاب به کامبیز معتمد وزیری، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت وزارت صمت با موضوع حذف کد آیسیک رسته‌های ضایعات قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

با توجه به حذف چندین کد آیسیک از سامانه ایرانیان اصناف در رسته‌های ضایعات آهن که همگی دارای مصوب بر اساس قانون نظام صنفی بوده به شرح ذیل معروض می‌دارد.

بر اساس ماده ۲ قانون نظام صنفی هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه گذاری کند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دائر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود.

تبصره (۱)- صنوفی که قانون خاص دارند، از شمول این قانون مستثنی می‌باشند. قانون خاص قانونی است که بر اساس آن نحوه صدور مجوز فعالیت، تنظیم و تنسیق امور واحدهای ذی ربط، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای تحت پوشش آن به صراحت در متن قانون مربوطه معین می‌شود. قابل توجه این که قانون پسماند در سال ۱۳۸۳ مصوب گردیده و در ماده ۹۶ قانون نظام صنفی که در سال ۱۳۹۲ مصوب گردیده، کلیه قوانین مقایر لغو و بلااثر شده است.

همچنین بر اساس تعاریف به آن دسته از محصولات که ویژگی سالم ندارند و بعضا دارای قابلیت بازیافت و استفاده مجدد هستند و قابلیت خرید و فروش را دارند، ضایعات دسته دوم و مستعمل گفته می‌شود که انواع و اقسام فراوانی دارند. بر اساس قانون، تعریف پسماند به مواد جامد، مایع و گاز غیر از فاضلاب گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده ضایعات تلقی می‌شوند. (از نظر تولید کننده ارزش فروش ندارد)

همان طور که مستحضرید در جایی که خرید و فروش صورت می‌گیرد حتما باید چندین ارگان به عنوان مرجع و ناظر حضور داشته باشند. از جمله اتحادیه‌ها بر اساس قانون نظام صنفی، اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و … که در این رابطه دخیل می‌باشند.

بر همین اساس، در قانون نظام صنفی برای هر نوع خرید و فروش تعریفی تحت عنوان کد آیسیک وجود دارد و اتحادیه‌ها بر اساس کد آیسیک و آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون نظام صنفی و مصوبات کمیسیون نظارت پروانه کسب صادر می‌نمایند. از جمله کدهای آیسیک که در سامانه ایرانیان حذف شده عبارتند از : عمده فروشی ضایعات فلزات(کد ۵۱۲۷۸۱)، خرده فروشی ضایعات آهنی (کد ۵۲۳۴۸۲)، عمده فروشی ضایعات به صورت حق العمل کاری (کد ۵۱۱۱۰۹۳ ) که همگی بر اساس قانون نظام صنفی ماهیت صنفی داشته و به اتحادیه‌ها واگذار شده است، متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون در نظر گرفتن این مهم و بدون هیچ دلیل موجه و همچنین بدون اعلام قبلی اقدام به حذف کدهای آیسیک فوق الذکر از سامانه ایرانیان اصناف نموده است که بر خلاف قانون اصلاح مواد ۷-۶-۱ اجرای سیاست‌های کلی و اصل ۴۴ قانون اساسی و فصل نهم قانون تسهیل رقابت و منع انحصار ماده ۴۴ و … بوده که این رفتار باعث سردرگمی متقاضیان و همچنین اعضای دارای پروانه کسب در این رسته‌ها شده است.

همچنین در این مراسم، از سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران و محمد آزاد، پیشکسوت صنف آهن و فولاد و رئیس اسبق شورای اصناف تجلیل به عمل آمد.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha