۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
ندامتگاهی که زندانیان را کار آفرین کرد|نان آوری از پشت میله های زندان
گزارش بازار؛

ندامتگاهی که زندانیان را کار آفرین کرد|نان آوری از پشت میله های زندان

بیرجند- راه اندازی کارگاه های اشتغال زایی در زندان های خراسان جنوبی برای بیش از ۳۵ درصد زندانیان این استان شغل ایجاد کرده است.

بازار؛گروه استان‌ها: بنیاد تعاون زندانیان با ۶۵ سال سابقه با هدف توانمندسازی زندانیان برای بازگشت مجدد آنان به جامعه در راستای سیاست کاهش جمعیت کیفری وحبسزدایی تأسیس شده است. این نهاد عام المنفعه بدون دریافت بودجه های دولتی و به صورت خودگردان در تمام کشور در بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری و خدماتی در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌ها کار می‌کند.

با زندانی شدن افراد، خانواده آنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می‌گیرند که در همین راستا زندانیان در قبال کارها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند و نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های آنان و نیمی دیگر برای تأمین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌هایی است که به جد این فعالیت را انجام می‌دهد و نیازمند حمایت توسط بخش دولتی و خصوصی استان است. در همین راستا با «ابراهیم زنگنه»، مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان خراسان جنوبی (حامی) گفت‌وگو کردیم تا بیشتر با روند و فعالیت‌های این بنیاد در استان آشنا شویم.

بنیاد تعاون زندانیان به چه دلیل راه‌اندازی شد؟
بنیاد تعاون زندانیان (حامی) به منظور اشتغال زندانیان و خانواده آنها، فعالیت خود را شروع کرده است و به صورت هیئت مدیره فعالیت می‌کند. البته در تمام کشور فعالیت دارد چرا که از ۶۵ سال قبل شروع به کار کرده و اکنون به صورت گسترده در هر استان یک نمایندگی ایجاد کرده است.

چه خدماتی در چه حوزه‌هایی ارائه می‌کنید؟
در زمینه سیاست‌های ابلاغی و منابع موجود با ایجاد کارگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف به دنبال اشتغال زندانیان هستیم که در بخش خدمات، صنعت، کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و پوشاک کار می‌کنند.

هدف این بنیاد آموزش درست زندانیان برای بازگشت سریع به جامعه بعد از آزادی است، بیشتر به دنبال آن هستیم که این زندانیان بعد از خروج از زندان با آموزش‌هایی که دیده‌اند بتوانند سریع‌تر به جامعه بازگردند و فعالیت‌هایی داشته باشند. در همین راستا این مددجویان برخی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند و برخی نیز توسط تسهیل‌گران به شهرک‌های صنعتی، کارخانجات و کارگاه‌ها معرفی می‌شوند.

اشتغال‌زایی شما به چه نحوی است؟
اکنون حدود ۳۵ درصد از مددجویان در استان خراسان جنوبی مشغول به کار هستند که یا به صورت نیروی متخصص یا به صورت کارگر فعالیت می‌کنند و ۵۰ درصد درآمد به خود آنها و ۵۰ درصد دیگر به سرپرست خانوار در بیرون از زندان داده می‌شود. اشتغال‌زایی زندانیان با همکاری بیناد برکت، سازمان زندان‌ها و مرکز فنی و حرفه‌ای است که آموزش‌های درست را دیده و بعد به کار گمارده می‌شوند.

گفتنی است که اشتغال در زندان به دو قسمت مولد و غیرمولد است که اشتغال مولد به فعالیت‌هایی که خود مددجو مانند صنایع دستی خویش‌فرما است، گفته می‌شود که البته مود اولیه و لوازم مورد نیاز آنها را ما تهیه می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم و محصولات آنها در سایت حامی، بازار و مراکز فروش به فروش می‌رسد. همچنین محصولاتی که بتوان در استان به فروش رساند در خود خراسان جنوبی بازاریابی می‌شود ولی دیگر محصولات مانند شترمرغ پرواری به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

اشتغال‌زایی و به کار گرفتن زندانیان براساس قوانین و اساس‌نامه است که شرایط قانونی را دارا هستند. همچنین نکته مهم این است که براساس شرایط و قوانین چهار نوع اشتغال داریم که شامل اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه باز (اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری) و اشتغال در محیط باز داریم که در (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها) مشغول به کار می‌شوند.

نمونه فعالیت‌های کلان این تعاونی چیست؟
یکی از کارهای بزرگ این تعاونی در استان خراسان جنوبی ایجاد بزرگترین مجموعه پرورش شترمرغ در شرق کشور به صورت پروانه دار و مجوز دار است که در مساحت ۲۰ هکتاری راه‌اندازی شده است. ۵ هزار قطعه شترمرغ پروار و ۳۰۰ قطعه شترمرغ مولد در آن دیده شده است که صفر تا صد تولید و فروش در آن انجام می‌شود، همچنین روزانه حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم در این مرکز فعالیت دارند و به صورت غیرمستقیم نیز مددجویانی از تخم شترمرغ چراغ خواب و از پر آن گردگیر تهیه می‌کنند. اکنون شترمرغ‌های این مجموعه به صورت پرواری به استان‌های مانند تهران، اصفهان و یزد به دلیل کیفیت بالا ارسال می‌شود.

یکی دیگر از فعالیت‌های بزرگ این تعاونی گخانه‌ای است به مساحت ۴ هزار متر مربع که محصولاتی مانند گوجه چری در آن تولید می‌شود و روزنه ۲۰ نفر مددجو برای جمع‌آوری و نگهداری از محصولات در آن مشغول به کار هستند.

در چه شهرستان‌های دیگری این تعاونی فعال است؟
بنیاد تعاون زندانیان در شهرستان‌هایی که زندان دارند فعالیت می‌کند، به عنوان نمونه در شهرستان‌های نهبندان، طبس و فردوس بیشتر در حوزه محصولات باغی و زراعی فعالیت داریم که حدود ۵۰ نفر مشغول به کار هستند همچنین در پرورش دام سبک فعالیت می‌کنیم که در آن هم حدود ۵۰ نفر شاغل داریم، در زندان قاین نیز کارگاه‌های اشتغال‌زایی مانند خیاطی و صنایع چوب و چرم ایجاد شده است.

چه درخواست‌هایی دارید؟
بنیاد تعاون زندانیان، بودجه خاص دولتی ندارد و تمام آن به صورت خصوصی است اما حجم کار بالا است از لحاظ به کارگیری نیروها می‌توانند شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها از مددجویان زندانی که آموزش‌های تخصصی دیده‌اند و فعالیت‌هایی داشته‌اند، استفاده کنند و با دید خیرخواهانه به این نوع کارها نگاه کنند. همچنین مردم از صنایع دستی که زندانیان درست می‌کنند می‌توانند خرید داشته باشند تا به این قشر و خانواده‌های آنها کمک شود چرا که هر چقدر بیشتر به این بخش کمک شود که اشتغال زایی آنها ایجاد شود، اصلاح زندانیان و بازگشت آنها به جامعه تسریع خواهد شد و می‌توان شاهد کاهش بزه بعد از آزادی آنها باشیم.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha