۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
رشد اقتصادی درسایه واقع بینی | مقابله با خام فروشی ضرورت دارد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رشد اقتصادی درسایه واقع بینی | مقابله با خام فروشی ضرورت دارد

سمنان- نیکخو، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت در اختصاص سهمیه رشد اقتصادی هشت و نیم درصدی به استان سمنان عجله کرده است، گفت: برای رشد اقتصادی باید کمی واقع بین باشیم.

غلامرضا نیکخو در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به پیش بینی رشد بیش از هشت و نیم درصدی استان سمنان در سال آینده، تاکید کرد: دولت به نظر من کمی عجله کرده است باید ابتدا شرایط را در نظر گرفت و دید که اصلاً رشد اقتصادی مثبت برای ما از چه راه‌هایی حادث خواهد شد و سپس بدانیم که این رشد مثبت می‌بایست حول و هوش چه عددی باشد لذا هشت و نیم درصد کمی دور از واقعیت‌های جامعه امروز استان است.

وی با بیان اینکه در یک شرایط طبیعی واقعاً رشد هشت و نیم درصدی برای استان سمنان با این همه دارایی و داشته‌ها و ظرفیت‌ها و.... چیزی نیست اما امروز درباره شرایط عادی صحبت نمی‌کنیم بلکه در وضعیتی هستیم که تلاطم‌های ارزی از یک سو و همچنین مشکلات و موانع تولید از سوی دیگر جلوی رشد اقتصادی را گرفته است.

فعالیت تولیدی با حداقل ها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توان رشد کنونی وجود ندارد، گفت: به گفته مسئولان استان سمنان غالب واحدهای تولیدی ما با زیر میزان توان تولیدی شان کار می‌کنند و تا ظرفیت اسمی شان هم فاصله زیادی دارند در نتیجه با این حجم از بدهی‌های بانکی، مشکلات تأمین مواد اولیه، واردات دستگاه‌ها، گمرک، مالیات، اقساط بانکی، تأمین اجتماعی و … به نظر نمی‌رسد که بتوان به این زودی به اعدادی مانند هشت درصد فکر کرد.

رشد هشت و نیم درصدی برای استان سمنان با این همه دارایی و داشته‌ها و ظرفیت‌ها و.... چیزی نیست اما امروز درباره شرایط عادی صحبت نمی‌کنیم

نیکخو با بیان اینکه در سال‌های اخیر بالاترین رشد ایران در زمینه اقتصادی هشت درصد بوده که چهار و نیم درصد آن هم بابت فروش نفت بوده است یعنی کل کشور توانسته نزدیک به چهار درصد رشد داشته باشد در نظر داشته باشیم که در برخی مواقع نه تنها رشد ما مثبت نبوده و حتی منفی هم بوده است، تاکید کرد: اصلاح روند کنونی قطعاً نیازمند وقت و زمان است.

وی افزود: دولت رئیسی با اقداماتی که صورت می‌دهد می‌تواند در استان سمنان به یک رشد معقول برسد اما عدد هشت و نیم یا ۸.۶ درصد که درباره آن صحبت می‌شود، واقعاً دور از شرایط واقعی امروز است.

خام فروشی را تعطیل کنید
این کارشناس اقتصادی گفت: برای رشد ما باید زیرساخت و ابزار هم داشته باشیم نمی‌شود که همان شرایط سابق حکم‌فرما باشد اما بخواهیم از آن دو برابر بهره بگیریم. صحبتی که امروز استاندار سمنان می‌کند مانند این است که یک زمین گندم چهار نیم تن در هکتار گندم می‌دهد حالا شما با هزینه کارگر و کود بیشتر، آب کمتر، تلاطم‌های جوی بدتر از سابق بخواهید از آن هشت و نیم تن گندم برداشت کنید که این امر شدنی نیست.

نیکخو گفت: در صورتی رشد اقتصادی هشت و نیم درصدی استان محقق می‌شود که ما چند عامل را در نظر داشته باشیم اولاً خام فروشی تولیداتی مانند پسته، مس، بوکسیت و … را پایان دهیم دوم اینکه موانع تولید را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بزرگترین کارخانه‌های ما هم دارای مشکل هستند مگر از آریاترانفسورماتور بزرگ‌تر و مهمتر هم واحد در استان سمنان وجود دارد که امروز با مشکلات عدیده ای روبرو است و نمی‌تواند صادرات کند، افزود: در سیم و کابل مغان بارهایی که برای کشور عراق آماده شده اما ماه‌ها در انبارها یک گوشه نگهداری می‌شود را مشاهده کنید نه امکان صادرات است نه می‌توان آن را فروخت نه اگر فروخته شود معلوم است پولش باز گردد!

مشکلات صادرات
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل امروز عمده صادرات کنندگان ما این است که نمی‌دانند پول محصولاتشان باز می‌گردد یا خیر؟ افزود: شما وقتی می‌توانید از یک اقتصاد پویا صحبت کنید که اتوبانی دوطرفه برای تجارت ساخته باشید یعنی هرچه صادر می‌کنید از آن سمت نفع وارد کشور شود ارزبری باید برابر با ارزآوری باشد تا بتوانید موفق باشید اما کدام تاجر ما امروز مطمئن است که پول محصولاتی که صادر می‌کند با وجود تحریم‌ها بازگشت دارد؟ لذا تجارت دیگر موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

برای رشد ما باید زیرساخت و ابزار هم داشته باشیم نمی‌شود که همان شرایط سابق حکم‌فرما باشد اما بخواهیم از آن دو برابر بهره بگیریم

نیکخو با بیان اینکه جمع آوری نقدینگی و سرازیر کردن آن به سمت تولید سومین کار ویژه دولت در کنار تسهیل تجارت و جلوگیری از خام فروشی است، تاکید داشت: در یکی از شهرهای کوچک استان سمنان که بهتر است نامی از آن نبریم اما بدانید که نهایتاً چهار هزار نفر جمعیت دارد هزار میلیارد تومان فقط سپرده بانکی وجود دارد! در حالی که آن بخش و آن شهر حتی یک کارگاه تولیدی هم ندارند که محصولات کشاورزی تولیدی در آنجا را فرآوری و حتی بسته بندی و از خام فروشی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که مردم حاضر هستند پول را در بانک بخوابانند، بیت کوین بخرند، طلا بخرند و پول به خانه و ملک و … بدهند اما در تولید سرازیر نکنند، بیان کرد: کافی است مردم به سمت صنعت ترغیب شوند آن زمان است که رشد هشت درصدی که هیچ رشد ۱۵ درصدی هم در استان سمنان به دلیل استعدادهایی که دارد، میسر خواهد شد اما تا زمانی که این اتفاقات نیفتاده صحبت از رشد دو الی دو نیم درصدی به نظر معقول تر و نزدیک‌تر به واقعیت خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha