۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
برکت اشتغال در نهبندان| ایجاد کسب و کار با طرح های سحاب و آسمان
بازار گزارش می دهد؛

برکت اشتغال در نهبندان| ایجاد کسب و کار با طرح های سحاب و آسمان

بیرجند- بنیاد برکت به عنوان دستگاه معین محرومیت زدایی از نهبندان با اجرای طرح های سحاب و آسمان موجب ایجاد شغل برای بسیاری از جوانان و زنان سرپرست خانوار این شهرستان شده است.

بازار، گروه استان‌ها: نهبندان شهرستانی محروم ولی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. از معادن متعدد آن تا اقلیم مناسب برای پرورش شتر و یا جاذبه‌های گردشگری چون روستای زیبای دهسلم و و روستای پرجاذبه خان شرف همه قابلیت‌های شهرستان نهبندان است که می‌تواند تبدیل به فرصتی برای اشتغال‌زایی برای جوانان این سرزمین شود.

چند سالی است که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) طرح‌ها و پروژه‌هایی را برای گره‌گشایی از امور مردم و اشتغال‌زایی در نهبندان اجرا کرده و در حقیقت مردم با این طرح ها حلاوت خدمت رسانی را به خوبی درک کرده‌اند. اهمیت این خدمت رسانی در این جا است که بر اساس آمار و اطلاعات حتی در بسیاری از روستاهای شهرستان نهبندان با اجرای طرح های اشتغال زایی زمینه مهاجرت معکوس فراهم شده است.

مدت زمان اجرای طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پنج ساله بوده اما هنوز به نیمه راه نرسیده به طور کامل اجرایی شده و علاوه بر کاهش نرخ بیکاری موجب شده تا مسئولان نهبندان درخواست سهمیه جدید اشتغال زایی از سوی بنیاد برکت را داشته باشند.

فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس
سید مجتبی موسوی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از ابتدای ورود ستاد اجرایی در شهرستان نهبندان در سال ۹۸ تاکنون هزار و ۳۷۰ طرح اشتغال زایی با ارزش ریالی ۴۱ میلیارد تومان آغاز شد که این طرح ها زمینه مهاجرت معکوس ۱۷۸ نفر و صاحب شغل شدن ۳۰ زن خانوار را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۶۰ طرح اشتغال‌زایی شروع شده و ۱۹۵ طرح به بانک معرفی شده است، بیان کرد: ستاد اجرایی تاکنون بیش از ۴۷ میلیارد تومان در مبحث اشتغال زایی در شهرستان نهبندان هزینه کرده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان جنوبی گفت: ۵۷ روستای نهبندان که بالای ۵۰ خانوار ساکن دارند، تحت پوشش طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت بوده و با این مهم ۹۰ درصد روستاهای اقماری نهبندان از تسهیلات بنیاد برکت بهره مند شده‌اند.

ستاد اجرایی در سال جاری تاکنون بیش از ۴۷ میلیارد تومان در مبحث اشتغال زایی در شهرستان نهبندان هزینه کرده است

وی ادامه‌داد: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام در مبحث طرح‌های زیربنایی و پروژه های عمرانی در شهرستان نهبندان ۸۵ پروژه را در دستور کار خود دارد که اهم این پروژه ها شامل مدارس، ایستگاه دیجیتال، آب رسانی، راه، کتابخانه، خانه عالم، سی تی اسکن بیمارستان، خرید آب شیرین کن، احیای قنوات، خرید تانکر، احداث چمن مصنوعی و ایجاد پایگاه سلامت بوده است.

اجرای طرح هاب شتر
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان‌جنوبی افزود: از دیگر اقدامات، ارتقاء بیمارستان شهید آتشدست با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است.

موسوی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حوزه خدمات اجتماعی همزمان با شروع ویروس کرونا با توزیع بیش از ۲۰۰ هزار ماسک رایگان در نقاط مختلف شهرستان نهبندان کار خود را آغاز نمود و در این راستا شش مرحله رزمایش همدلی و احسان با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا و محرومین شهرستان با توزیع بسته های معیشتی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: بیش از پنج هزار بسته معیشتی در سطح شهرستان توسط گروه های جهادی همکار با ستاد و ائمه جمعه شهرستان توزیع شده است.

وی به اجرای طرح منطقه ای هاب شتر اشاره کرد و افزود: همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در شهرستان نهبندان با همکاری شرکت پردیس ستاد نسبت به تکمیل و افتتاح میدان دام با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان، کشتارگاه نهبندان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان و قرنطینه روستای حیدرآباد نهبندان با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان با هدف نگهداری واردات دام و نگهداری شتر اقدام نموده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان‌جنوبی یادآور شد: در این راستا برای بیش از ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده و همچنین تاکنون بیش از هزار وام اشتغال زایی شتر با اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد تومان پرداخت کرده است.

پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات
فرماندار نهبندان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح‌هایی چون آسمان و سحاب در این شهرستان از سوی بنیاد برکت اظهارکرد: این طرح ها در ۱۶ رسته از جمله صنایع‌دستی، خدمات گردشگری، ورزشی، پرورش شتر مرغ، ماکیان، تولیدی پوشاک و... اجرا شده است.

مجید بیکی با بیان اینکه متقاضیان نهبندانی می‌توانند در قالب این طرح‌ها مشغول به کار شوند، تصریح کرد: ۱۲۰ طرح در قالب طرح های سحاب و آسمان در این شهرستان اجرا شده است.

وی بیان داشت: تا کنون هزار و ۴۵۸ طرح از متقاضیان با پرداخت حدود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح های سحاب و آسمان بنیاد برکت اجرایی شده است.

وی خواستار اختصاص سهمیه جدید از سوی بنیاد برکت برای شهرستان شد و افزود: اگر چه تفاهم نامه با بنیاد برکت ۵ ساله بود اما طی دو سال اول تعهدات اجرایی شده است.

تقدیر از اقدامات ستاد اجرایی در نهبندان
مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه و عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز درباره خدمات ستاد اجرایی در شهرستان نهبندان به خبرنگار بازار اظهار کرد:در مدت زمانی که بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرامین امام فعالیت‌هایی را در زمینه های چون اشتغال‌زایی، مسائل اقتصادی، امورات زیر بنایی شروع کردند تاثیرات قابل توجهی در شهرستان نهبندان به‌جا گذاشت.

وی افزود: پرورش شتر و تکمیل سازی زنجیره‌های آن یکی‌ از برنامه‌هایی است که توسط ستاد اجرایی وبنیاد برکت و شرکت پردیس (زیر مجموعه های ستاد اجرایی) در شهرستان نهبندان از سالیان گذشته شروع شده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر طرح هاب شتر و زیر مجموعه های آن در حال شکل‌گیری است و این زنجیره در بخش های مختلف آن باید به مرور باید تکمیل شود.

نخعی ادامه‌داد: پرورش شتر از ظرفیت‌هایی است که از گذشته دور در شهرستان نهبندان وجود داشته و مردم نیز به آن اهتمام داشتند و تکمیل زنجیره آن نیز می‌تواند در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی تأثیر گذار باشد.

وی بیان‌کرد: بعد از مصوبات سفر ریاست جمهور و تقسیم کارِ بین دولت و نهاد های مختلف، یکی از مسائل مهمی که در نظر گرفته شده است بحث های زیر بنایی و محرومیت زدایی مجموعه ستاد اجرایی است.

توجه به مباحث زیر ساختی در نهبندان مقدمه اشتغال زایی
نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به اینکه اعتبار بسیار خوبی برا امورات اجرایی و زیر بنایی (بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال جهت امورات زیر بنایی) در نظر گرفته شده است، افزود: امیدواریم با ارقام و اعداد افزایش پیدا کند.

نخعی یادآور شد: افزایش اعتبارها و تخصیص آن به پروژه‌هایی چون آب می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال‌زایی و کسب و کارها باشد.

نهبندان با همه پتانسیل‌هایی که دارد بی شک نگین کویر است و همچنان که تاکنون نیز صورت گرفته است باید با همت نهادهایی چون ستاد اجرایی در راستای زودن محرومیت از چهره این شهر قدم برداشت.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha