۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
دیجیتال سازی اقتصاد، منجر به فقرزدایی و عدالت اقتصادی خواهد شد
اقتصاددانان پاکستانی:

دیجیتال سازی اقتصاد، منجر به فقرزدایی و عدالت اقتصادی خواهد شد

جمعی از اقتصاددانان پاکستانی با درخواست از دولت این کشور برای دیجیتال سازی اقتصاد و نظام مالیاتی، تاکید کردند که راه اندازی اقتصاد دیجیتال منجر به فقر زدایی و ایجاد عدالت اقتصادی خواهد شد.

به گزارش بازار، اقتصاددانان برجسته پاکستانی از دولت این کشور درخواست کردند تا به منظور افزایش درآمد مالیاتی، روند شمول مالی دیجیتال را سریعا پیگیری کند.

بهگفته این دسته از اقصاددانان، پاکستان از زمان پیدایش خود به دلیل نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بسیار پایین، حجم کمتر صادرات و سایر عوامل، برای رشد اقتصادی پایدار و بادوام مبارزه کرده است.

به گفته مقامات دولتی در اسلام آباد، وضعیت فعلی درآمد مالیاتی و صادرات پاکستان، بسیار کمتر از پتانسیل واقعی آن است؛ چراکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تنها حدود ۱۰ درصد است.

دکتر ساجد امین، پژوهشگر ارشد و رئیس آزمایشگاه راه حل سیاست در موسسه سیاست توسعه پایدار معتقد است که پاکستان در گنجاندن زیر ساخت های مالی دیجیتال، به ویژه در پرداخت های دیجیتال در اقتصاد این کشور، بسیار عقب بوده و دلیل این امر نیز سهم پرداخت نقدی بلا در اقتصاد این کشور است.

وی معتقد است که باید برای تقویت فراگیر شدن مالی دیجیتال در افزایش درآمد مالیاتی و افزایش ظرفیت و قابلیت سیستم‌های ردیابی مالیاتی اقداماتی جدی در این کشور انجام شود.

به گفته این اقتصاد دان پاکستانی، در برگیرندگی مالی بیشتر به ارائه فرصت های برابر برای افراد و مشاغل برای دسترسی به خدمات مالی مناسب، مقرون به صرفه و به موقع کمکی شایان کرده و منجر به مستندسازی فعالیت های اقتصادی خواهد شد. به علاوه، دیجیتال سازی مسیستم مالیاتی، اقتصاد غیررسمی را وارد شبکه مالیاتی کرده و اقتصاد سایه را کوچک می کند.

وی افزود: در مرحله اول، دولت باید پرداخت حقوق و حقوق بازنشستگی را به طور کامل دیجیتالی کند، زیرا مخارج تحت این عناوین، حدود ۲۵ درصد از هزینه های غیر عمرانی کشور را تشکیل می دهد. انتقال آنلاین حقوق و مستمری یک ابتکار بزرگ در جهت دیجیتالی کردن پرداخت ها خواهد بود. همچنین، در پاکستان، مشکل اصلی یک فرد فقیر، عدم دسترسی به بازار مالی است.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: دربرگیرندگی دیجیتال در حوزه امور مالیاتی، خدمات مالی را به مردم عادی ارائه داده و فرصت های بیشتری برای معیشت، سرمایه گذاری، خدمات بهداشتی و آموزشی ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha