۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
بیش از ۱.۶ میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد
روایت گمرک از واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری؛

بیش از ۱.۶ میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد

بررسی آمارهای گمرک ایران در رابطه با واردات کالاهای اساسی نشان می‌دهد: از ابتدای سال جاری بیش از ۱.۶ میلیارد دلار دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز ترجیحی وارد کشور شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، با وجود محدود شدن لیست دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی در چند سال گذشته، همچنان بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول دریافت این ارز است تا آنجا که از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کشور شده است.

تا امروز در کنار گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام، بخشی از دارو نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است هرچند متناسب با لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود سال آینده شاهد توقف اختصاص این ارز به بخش دارو و تجهیزات پزشکی باشیم.

بررسی آمارهای گمرک ایران در رابطه با واردات کالاهای اساسی نشان می‌دهد در ۹ ماهه امسال، ۲۰.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۱۱.۱ میلیارد دلار با ارز ترجیحی وارد کشور شده است. از واردات صورت گرفته ۱۶ هزار و ۲۷۴ تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار مربوط به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

میزان واردات دارو در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد از لحاظ وزن و ۳۶ درصد از نظر ارزش افزایش دارد.

در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بارها بحث تداوم پرداخت به دارو مطرح بوده؛ اما آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، از این حکایت دارد که حتی به دارو هم در سال آینده ارز ترجیحی اختصاص پیدا نمی‌کند و قرار است این حمایت به نوعی دیگر و از طریق بیمه‌ها در دسترس مردم قرار بگیرد، البته هنوز جزئیات این برنامه دولت اعلام نشده است.

مسئولان وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدند شیوه فعلی اختصاص ارز ترجیحی در راستای حمایت از مردم خرج نمی‌شود و مانند سایر بخش‌ها به جای اینکه موجب کاهش قیمت دارو و یا سایر کالاهای اساسی شود، نتیجه معکوس می‌دهد. بنابراین برای حمایت واقعی از مردم باید راهکاری دیگری اتخاذ شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha